آفتاب

چرا نتانیاهو کوهن را رئیس موساد کرد/تحلیل رسانه اسرائیلی از انتخاب رئیس جدید موساد

چرا نتانیاهو کوهن را رئیس موساد کرد/تحلیل رسانه اسرائیلی از انتخاب رئیس جدید موساد

روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت انتخاب یوسی کوهن به عنوان رئیس سازمان جاسوسی،‌ نشانه اولویت آشکاری است که وی در مقطع فعلی برای حفظ روابط محرمانه با کشورهای دیگر از طریق این سازمان قائل است.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما،‌ پایگاه اینترنتی روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی به قلم رون بن ییشای نوشت: تصمیم نتانیاهو برای انتصاب یوسی کوهن، مشاور امنیت داخلی خود به عنوان رئیس جدید موساد، حاکی از اولویت آشکاری است که وی برای مناسبات محرمانه و روابط با جوامع اطلاعاتی کشورهایی قائل است که روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل ندارند.
بسیاری از اعضای موساد عصر دوشنبه به خانه کوهن رفتند تا تصدی وی را به سمت جدید تبریک بگویند. مئیر داگان، رئیس سابق موساد، انتصاب کوهن - را که پیشتر معاون وی بود- به این سمت انتخابی «بسیار خوب» دانست. کوهن نیز با قدردانی از نخست وزیر به خاطر اعتماد به وی و انتصاب او به این سمت مهم، متعهد شد همه تلاش خود را برای اجرای موفقیت آمیز عملیات مختلف و جمع آوری اطلاعات مفید برای جامعه و دولت اسرائیل به کار بندد. 
فعالیت های موساد بر سه زمینه متمرکز است. مهم ترین وظیفه این نهاد جاسوسی، جمع آوری اطلاعات مهم امنیتی از نقاط مختلف جهان است. دومین وظیفه، اجرای عملیات مخفی است که برخی از آنها با هدف دسترسی به اطلاعات، و بیشتر آنها برای خنثی سازی تهدیدها علیه امنیت اسرائیل و شهروندان اسرائیلی در زمینه مبارزه با تروریسم یا زمینه های دیگر همچون مختل کردن یا به تعویق انداختن پیشرفت برنامه هسته ای ایران اجرا می شود. موساد در عملیات برای تضمین انسجام و امنیت جوامع یهودی در نقاط مختلف جهان نیز مشارکت دارد.
سومین زمینه فعالیت موساد، مربوط به روابط محرمانه خارجی دولت اسرائیل - به ویژه با کشورهایی که با تل آویو روابط دیپلماتیک ندارند- و حفظ روابط با جوامع اطلاعاتی کشورهایی است که تل آویو روابط دوستانه تر یا نسبتاً دوستانه ای با آنها دارد. این روابط حتی زمانی که روابط رسمی اسرائیل با این کشورها بسیار خوب نیست، ادامه می یابد. برای مثال، با وجود تیرگی روابط بین دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و دولت نتانیاهو، روابط با جامعه اطلاعاتی آمریکا و سازمان جاسوسی این کشور (سیا) مانند همیشه حفظ شده است.
تصمیم نتانیاهو مبنی بر انتخاب کوهن به عنوان رئیس موساد،‌ نشانه اولویت آشکاری است که وی در مقطع فعلی برای حفظ روابط محرمانه با کشورهای دیگر از طریق این سازمان جاسوسی قائل است. حفظ این روابط، پیش از همه، به منظور جلب همکاری بین المللی در مبارزه با تروریسم و فراهم کردن زمینه مشارکت و اعمال نفوذ اسرائیل در تلاش بین المللی برای خنثی سازی فعالیت های تروریستی افراط گرایان لازم است.
همچنین بدون همکاری بین المللی، خنثی سازی و مبارزه با تروریسم ناشی از فعالیت های محور افراطی شیعه -که ایران در راس آن قرار دارد-، و به ویژه تروریسم افراطی که داعش و سازمان های دیگر در راس آن قرار دارند، غیرممکن خواهد بود.  
همکاری بین المللی که در چارچوب آن، اسرائیل اقدام به تبادل اطلاعات، توانمندی و فناوری با کشورهای دیگر می کند، تنها راه مبارزه مؤثر مبارزه با تهدیدهای پیش روی دولت اسرائیل است؛ تهدیدهایی که معمولاً صلح جهانی را نیز هدف قرار می دهد.

به حداقل رساندن خسارت ها در آمریکا
دومین علت نیاز اسرائیل به افزایش فعالیت های محرمانه دیپلماتیک از طریق موساد، انزوای فزاینده دیپلماتیک دولت اسرائیل است. بسیاری کشورها مانند سوئد -که سیاست ها و روابط خصمانه ای در قبال اسرائیل دارند- علاقه مند به همکاری و تماس های جوامع اطلاعاتی خود با جامعه اطلاعاتی اسرائیل هستند. 
سومین علت اولویت دادن به حفظ سیاست خارجی محرمانه اسرائیل، استفاده از فرصت های موجود است. همه می دانند که کشورهای عربی و اسلامی در یک زمینه، منافع مشترک مهمی با اسرائیل دارند. اما تا زمانی که راه حلی برای مناقشه اسرائیل و فلسطینی ها پیدا نشود، این کشورها آمادگی برقراری روابط علنی و عادی سازی مناسبات را با اسرائیل نخواهند داشت. موساد مجرایی است که موجب حفظ این روابط آشکار و محرمانه می شود. 
یوسی کوهن با توجه به تجربیات خود هم به عنوان رئیس شاخه موساد در اروپا و هم مشاور امنیت ملی اسرائیل، بهترین فرد برای ریاست موساد است. وی مهارت های خود را در این زمینه زمانی ثابت کرد که به همراه جرمی ایساچاروفJeremy Issacharoff، معاون مدیر کل وزارت امور خارجه اسرائیل مسئولیت مذاکره با آمریکایی ها را در طول مذاکرات هسته ای قدرت های جهان با ایران بر عهده داشت.
کوهن به عنوان رئیس شورای امنیت داخلی اسرائیل بسیار بیش از آنکه که به نظر می رسید در این مذاکرات نقش داشت و در نتیجه نهایی این مذاکرات تاثیرگذار بود، هر چند که دولت اسرائیل هرگز به این موضوع اذعان نکرده است. کوهن توانست زیان ها را به حداقل ممکن برساند. کوهن و ایساچاروف حتی زمانی که خصومت اوباما و نتانیاهو بیش از پیش افزایش یافته بود، به برخی مسائل مهم دیگر با دولت آمریکا نیز رسیدگی کردند. 

گزینه ایده آل 
توانمندی ها و تجارب کوهن محدود به موارد فوق نیست. وی تجربه زیادی نیز در زمینه عملیاتی اطلاعات انسانی (اطلاعاتی که از طریق تماس های بین فردی جمع آوری می شود) دارد. کوهن همچنین ریاست واحد عملیاتی بخش جمع آوری اطلاعات انسانی موساد (تزومت) را بر عهده داشته است. تزومت در زمان اوج مبارزه مخفیانه با برنامه هسته ای ایران، فعالیت افسران و عوامل جمع آوری اطلاعات خود را افزایش داد. حتی تزومت در زمان ریاست کوهن، به خاطر این فعالیت های خود جایزه موسوم به «جایزه دفاع از اسرائیل» را دریافت کرد. 
کوهن تنها در زمینه سایبری و فناوری تجربه و تخصص ندارد. در حالی که تامیر پاردو، رئیس فعلی موساد که به زودی از این سمت کنار می رود، و معاون وی در این زمینه متخصص بود. معاون پاردو یکی از نامزدهای تصدی سمت ریاست موساد بود، اما در نهایت این سمت به کوهن واگذار شد. 
یکی دیگر از محاسن دیگر کوهن که احتمالاً از سوی نخست وزیر قابل تمجید است، این است که وی از ریشه دارترین خانواده های ساکن بیت المقدس است و اینکه پدرش عضو بلندپایه یک سازمان شبه نظامی یهودی در بیت المقدس بود. بنابراین از نظر نتانیاهو، کوهن هم به خاطر سابقه سیاسی و هم سابقه خانوادگی اش مناسب ترین گزینه برای تصدی سمت ریاست موساد بود. 
معاون پاردو، و رام بن باراک نیز از دیگر نامزدهای تصدی این سمت بودند که آنها نیز از تجربیات زیادی برخوردارند. دیوید میدن David Meidan، که میانجیگری مذاکرات برای آزادی گیلاد شالیت، نظامی اسرائیلی زندانی در غزه را بر عهده داشت، نیز به اندازه سه نامزد دیگر،‌ از ویژگی های خوبی برای ریاست موساد برخوردار بود. حتی پس از آزادی شالیت، نتانیاهو با ارسال نامه ای به میدان قول داد زمینه را برای انتصاب او به جای پاردو به عنوان رئیس موساد فراهم خواهد کرد، اما میدان با وجود مهارت هایش در زمینه دیپلماسی محرمانه،‌ در نهایت به این سمت منصوب نشد.
یوسی کوهن که به زودی از ساختمان شورای امنیت داخلی به مقر موساد نقل مکان خواهد کرد، به خاطر آشنایی با فعالیت های موساد و خدمت در این سازمان به عنوان نائب رئیس، و همچنین هم پوشانی فعالیت هایش در شورای امنیت داخلی با موساد در بسیاری از زمینه ها، قادر خواهد بود به سرعت کنترل این نهاد را در دست گیرد. کوهن نامزدهای ایده آل برای ریاست موساد بود که در نهایت به این سمت منصوب شد. 
308308

کد N1062310

وبگردی