آفتاب

هند امیدوار به توسعه همکاری هسته‌ای با روسیه

هند امیدوار به توسعه همکاری هسته‌ای با روسیه

وزیر کشور هند گفت که این کشور قصد دارد همکاری با روسیه در زمینه صنعت انرژی هسته‌ای را توسعه دهد و امیدوار است که نخست وزیر هند در خلال سفرش به مسکو در 24 و 25 دسامبر توافق نامه‌های مناسبی را به امضا برساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، جیتندرا سینگ وزیر کشور هند در سخنرانی خود در مجلس سفلی پارلمان هند گفت: ما انتظار داریم که در دیدار پیش‌ روی نارندرا مودی نخست‌وزیر هند از روسیه برای توسعه همکاری‌ها در زمینه صنعت انرژی هسته‌ای تصمیمات دو جانبه‌ای اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: نخست وزیر هند در سال جاری سفرهای متعددی به تعدادی کشورها داشته است و توافقنامه‌هایی در زمینه خرید اورانیوم برای حمایت از برنامه توسعه صنعت انرژی هسته‌ای هند امضا کرده است.

به گفته جیتندرا سینگ، قرارداد با کانادا برای تحویل 5 هزار متریک تن اورانیوم و توافق با استرالیا برای همکاری‌های هسته‌ای از دستاوردهای بزرگ نخست‌وزیر هند به شمار می‌آید.

دمیتری روگو زین معاون نخست وزیر روسیه که در 8 دسامبر سفری یک روزه به دهلی نو داشت اعلام کرده که روسیه و هند بر ادامه همکاری در زمینه استفاده صلح‌آمیز از اتم مصمم هستند.

روگو زین در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس پس از دیدار با نخست وزیر هند و آجیت دوال مشاور امنیت ملی هند با بیان اینکه همکاری هند و روسیه در استفاده صلح‌آمیز از اتم در جهت درستی قرار دارد، گفت:‌ دو طرف درباره توسعه بیشتر نیروگاه هسته‌ای کودانکولام و نیز ساخت نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای طرح روسیه در دیگر مجموعه‌ها در هند بحث و گفت‌وگو کردند.

وی افزود: تمایل ندارم که نتایج جلسه آتی پیش‌رو سفر نخست‌وزیر هند را پیش‌بینی کنم اما می گویم که در جهت درستی حرکت می‌کنیم.

طبق توافق میان دو دولت در سال 1988 و الحاقیه سال 1998، روسیه در حال ساخت نیروگاه انرژی هسته‌ای کودانکولام در هند است. واحد اول انرژی هسته‌ای این نیروگاه قدرتمندترین و ایمن‌ترین در هند است و از تمامی استانداردهای ایمنی مدرن برخوردار است.

روسیه و هند توافق جامعی را برای ساخت مرحله دوم (واحدهای انرژی سوم و چهارم) نیروگاه انرژی هسته‌ای کودانکولام در بهار 2014 به امضا رساندند. در دسامبر همان سال دو طرف اسناد مجوز آغاز ساخت را امضا کردند.

انتهای پیام

کد N1061747

وبگردی