آفتاب

گزارشی از سفر معاون اول رییس جمهور به مرز شلمچه و نجف اشرف

گزارشی از سفر معاون اول رییس جمهور به مرز شلمچه و نجف اشرف

انبوه جمعیت نفس را به تنگ می آورد، هزاران انسان عاشق و مطمئن رهسپار یک مقصدند. در سیمای مصمم شان اثری از خستگی نیست. بر زبان ها لبیک یا حسین جاری است و در دلهایشان شوق وصل. عطش حضور در بارگاه کشتی نجات هردم فزون تر می شود. هر لحظه که به سرزمین کربلا نزدیک تر می شوند همچون شاعری که بوی جوی مولیان مشامش را می نوازد عطر یار را بیشتر حس کرده و قدم ها را بلندتر بر می دارند و...

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اجتماع عظیم اربعین با حضور مسلمانانی از کشورهای مختلف و فرهنگ ها ی متفاوت در سالهای اخیر ابعاد مختلفی پیدا کرده است. حالا در کالبد شکافی این واقعه با شکوه، در کنار توجه به مراسم سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، مفاهیمی نظیر وحدت، محبت و استقامت اهمیت دوباره می یابند. مفاهیمی که این روزها به دلیل عملکرد دشمنان اسلام بیش از همیشه معنا یافته است و واقعیت سخنان امام خمینی (ره) را بیش از پیش آشکار می کند که فرمود: "حرف سیدالشهداء حرف روز است، همیشه حرف روز است. اصلا حرف روز را سیدالشهداء آورده و دست ما داده است."

سفر معاون اول رییس جمهور به مرز زمینی شلمچه، شهر نجف و همراهی با دوستداران اهل بیت در مسیر کربلا، دارای چند پیام بود. نخست اینکه مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران همه عاشق و دلباخته ائمه اطهار(ع) هستند و زیارت بارگاه بهترین بندگان خدا را آرزو و توفیقی گرانمایه برای خود می دانند. دوم اینکه مسئولان ارشد دولت همواره در کنار شهروندان ایرانی هستند و متوجه مسایل و وضعیت آسایش و امنیت آنها هستند تا در صورت وجود هر مشکلی آن گره را باز کنند و سوم قدردانی از مسئولان و مردم کشور عراق که با رویی گشاده و در مدتی کوتاه امکانات و امنیت زائران اربعین حسینی را فراهم کردند.

فضای شلمچه که همواره عطرآگین از یاد شهداست، بار دیگر شاهد فریاد "لبیک یا حسین" هزاران انسان عاشق از زن و مرد و پیر و جوان است که در دسته های چند نفره راهی کربلا هستند.

فاصله میان خرمشهر تا شلمچه مملو از خودروی مسافرانی است که خود را به مرز رسانده و پس از پارک خودرو راهی آن سوی مرز، یعنی نجف و کربلا شده اند. آمارهای مسئولان استان نشان می دهد تا شب قبل از اربعین تنها از دو مرز شلمچه و چذابه در استان خوزستان بیش از 630 هزار نفر راهی عتبات عالیات شده اند.

نزدیک مرز، مواکبی از سویی نهادهای دولتی و مردم برای خدمت رسانی به زائران بنا شده است. دکتر جهانگیری از نزدیک به سراغ مسافران و دست اندرکاران مواکب می رود و در ارتباطی چهره به چهره از وضعیت آنها و تسهیلات ارایه شده آگاه می شود .

غروب شده و تاریکی آرام آرام نقطه صفر مرزی را در بر می گیرد اما لحظه ای از تردد زائران کم نمی شود. در این شرایط مردم از دیدن یک مسئول ارشد دولتی در جمع خود به وجد می آیند. در مواکب یکی شربت و دیگری نان داغ تعارف می کند و مردم از اینکه در کمترین زمان می توانند از مرز تردد کنند، رضایت دارند.

چندین دروازه برای خروج مسافران طراحی شده است تا همانطور که از پیش اعلام شده بود، مسافران با روادید و به شکل قانونی سفر خود را انجام دهند. دکتر جهانگیری که توسط وزیر کشور و مسئولان استان خوزستان همراهی می شود در باجه ی صدور روادید با یکی از افسران مسئول بازرسی گذرنامه گفت و گو کرده و ضمن گفتن خدا قوت از آنها بخاطر فراهم کردن شرایط عبور آسان زائران در زمانی کمتر از یک دقیقه تشکر می کند.

کوله ای کوچک بر دوش و پرچم سیاهی در دست همه ی زاد و توشه ای است که برای سفر برداشته است. می داند که مسافران کربلا برای منزل و خوراک با مشکل مواجه نمی شوند زیرا درب خانه های مهربانی مردم عراق قرنهاست که بر روی آنها گشوده شده و هر چه تعداد مسافران بیشتر شود، تعداد و وسعت مواکب هم بیشتر می شود. در شرایطی که افراطی ها و خشونت طلبان نام اسلام و حضرت محمد(ص) پیامبر رحمت و مهربانی را به گروگان گرفته اند، شیعه درس عملی محبت، اعتدال و گشاده رویی می دهد.

نخستین جلسه ی هماهنگی برای خدمت رسانی به شهروندان ایرانی به ریاست دکتر جهانگیری و با حضور وزیر کشور بعنوان رییس ستاد اربعین، رییس سازمان حج و زیارت و مسئولان استان در آبادان برگزار می شود و معاون اول رییس جمهور پس از استماع گزارش مسئولان در خصوص افزایش تعداد زائران، تلاش برای ارایه امکانات زیر ساختی و کمک به دولت عراق برای پذیرایی مناسب، از مسئولان می خواهد نهایت هماهنگی و تمهید تسهیلات برای بازگشت سریع و مطلوب مسافران اربعین را فراهم کنند.

نکته ی برجسته ی گزارش مسئولان مربوط به حرکت خودجوش مردم برای کمک می شود. در اقدامی قابل توجه هفت نفر از خیرین استان خوزستان در یک قلم مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان برای خرید گوسفند و غذا دادن به زائران نجف و کربلا اختصاص داده اند.

پنج قطار مسافران را بین شلمچه تا خرمشهر جابجا می کنند. معاون اول رییس جمهور موضوع اتصال راه آهن ایران از طریق مرز شلمچه به بصره را مطرح و استفاده از شبکه ریلی را در سال های آتی موجب رشد گردشگری زیارتی و همکاری های اقتصادی بین ایران و عراق دانسته که باید هر چه سریعتر انجام شود.

معاون اول رییس جمهور براساس مشاهدات میدانی دستوراتی برای سر و سامان دادن به پارکینگ خودروها، جاده سازی‌، آبرسانی و ایجاد زیرساخت های دائمی به منظور خدمات رسانی مناسب تر به زائران در سال های آینده را صادر کرد و از وزیر کشور می خواهد با آمارگیری دقیق از تعداد زائران عبوری از مرزها و آسیب شناسی سالانه، پیش بینی های لازم را داشته باشند.

حضور تعداد زیادی از شهروندان افغانستان، پاکستان و حتی ترکمنستان توجه اصحاب رسانه را به خود جلب می کند. نشانه های جهانی شدن همایش اربعین را می توان در ورودی مرزها دید بطوریکه در مرز شلمچه برخی از رانندگان در مقابل در ورودی زائران به کشور فریاد می زدند "ترکمستان دربست."

باران رحمت الهی در 24 ساعت گذشته شهرنجف را سیرآب کرده است. در پای پلکان هواپیما استاندار نجف به استقبال آمده است. معاون اول رییس جمهور از او بخاطر میهمان نوازی دولت و مردم عراق تشکر می کند و اطلاعاتی پیرامون آخرین وضعیت شهر و زائران می گیرد.

خودرو معاون اول رییس جمهور و همراهان تا بارگاه مولای متقیان حضرت علی بن ابی طالب(ع) هدایت می شوند. برخی از ایرانی های حاضر در حرم با دیدن معاون اول رییس جمهور به استقبال می آیند و سلام و احوالپرسی می کنند و دکتر جهانگیری نیز از آنها درباره سفرشان می پرسد.

"زیارت حرم حضرت امام علی (ع) برای من به عنوان یکی از ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام توفیق است" این جمله ای است که دکتر جهانگیری در مصاحبه ی کوتاه با خبرنگار تلویزیون نجف به او گفت. معاون اول رییس جمهور همراه با همه ی عاشقان آن امام همام ضریح مطهر آن حضرت را زیارت کرد و دعا خواند و پس از قرائت نماز زیارت در دارالضیافه با تولیت حرم درباره ی طرح توسعه ی صحن حضرت زهرا (ص) به گفت و گو نشست.

به رسم یادبود انگشتری توسط تولیت آستان مقدس امام علی(ع) به معاون اول رییس جمهور هدیه شد. سپس دکتر جهانگیری از نزدیک در جریان ساخت شبستان حضرت زهرا(س) که توسط سازمان عتبات و عالیات و با کمک های مردمی ساخته می شود، قرار گرفت.

دکتر جهانگیری سپس برای راهپیمایی به سمت کربلا ابتدا با خودرو به سمت موکب امام رضا(ع) رفت و پس از اقامه نماز ظهر و عصر و گفت و گو با مردم و متولیان این موکب، با همه ی کسانی که رشته پیوندشان با یکدیگر عشق به امام حسین (ع) است به سمت کربلا پیاده روی کرد.

شور و حال ارادتمندان سید و سالار شهیدان را در پیاده روی به سمت کربلا وقتی می توان درک کرد که در این مسیر همراه آنان شوید. آن وقت است که با تمام وجود حس خواهید کرد که چرا باید غبطه ی حال کسانی را خورد که توفیق شرکت در این همایش عظیم را یافته اند.

معاون اول رییس جمهور به ابراز احساسات مردمی که در اینجا نه به مقام و جایگاه بلکه به منش و مشی مسئولان عاشق و شیفته ی خدمت، احترام می گذارند، پاسخ می داد و از نزدیک در جریان کار برخی از پایگاه های امدادی قرار گرفت.

از ده‌ها کیلومتر مانده به کربلا، عبور و مرور خودروها به سختی انجام می شود و ملاحظات امنیتی که بخاطر ازدحام مردم بوجود آمده مانع از این می شود که برنامه با زیارت کربلا پایان یابد. تنها شوق و حسرت دیدار بین الحرمین است که بر جان می ماند و با این امید که اشتیاق برای دیدار ضریح شش گوشه، به حساب زیارت در کارنامه ی اعمالمان ثبت شود، سفر پایان می پذیرد.

انتهای پیام

کد N1060973

وبگردی