آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

افزایش دانش‌آموزان مبتلا به شپش در اصفهان/ پیشگیری حلقه مفقوده

افزایش دانش‌آموزان مبتلا به شپش در اصفهان/ پیشگیری حلقه مفقوده

اصفهان- امسال همچون سال‌های پیش با آغاز فصل مدارس شاهد شیوع شپش بین دانش‌آموزان هستیم که با اجرای طرح ضربتی شناسایی مبتلایان، باگذشت سه ماه از آغاز مدارس موارد ثبت‌شده دو برابر شده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: شپش یا بیماری «پدیکولوزیس» یک نوع آلودگی است که از عدم رعایت بهداشت فردی در بیمار بروز و به‌راحتی به دیگران سرایت می‌کند که اگرچه بروز شپش سالانه در فصل پائیز برای مسئولان، امری عادی است اما والدین دانش‌آموزان این دیدگاه را نداشته و از بروز و شیوع شپش در بین دانش‌آموزان نگران هستند.

کارشناس بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اظهار اینکه امسال تعداد موارد ثبت‌شده ابتلا به شپش در دانش‌آموزان دو برابر شده و این نشان از بالا رفتن رشد آلودگی نیست بلکه تنها مرکز بهداشت استان با اجرای قوی و ضربتی شناسایی مبتلایان به آلودگی شپش، تعداد بیشتری از این افراد را نسبت به سال گذشته شناسایی کرده است.

عاطفه خازنی افزود: بیماری شپش سر، تاکنون برخی مدارس شهرستان‌های اصفهان، فلاورجان، خمینی‌شهر و لنجان را درگیر کرده است.

وی بیان داشت: امسال بیماریابی و غربالگری گسترده‌ای در سطح مدارس صورت گرفت به همین دلیل نسبت به پارسال جمعیت بیشتری از دانش‌آموزان مبتلا شناسایی شدند.

خازنی درباره اعلام دقیق تعداد دانش‌آموزان مبتلابه شپش سر گفت: اجازه اعلام این آمار را ندارم.

آلودگی با شپش همه‌ساله در مهدکودک‌ها و مدارس اصفهان دیده می‌شود

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌ها مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در ارتباط با آخرین وضعیت آلودگی با شپش در مدارس اصفهان به مهر گفت: آلودگی با شپش در مهدکودک‌ها و مدارس استان اصفهان همه‌ساله دیده می‌شود و غیرقابل‌انکار است.

رضا فدایی اظهار داشت: آلودگی با شپش یک نوع بیماری نیست بلکه تنها در ردیف آلودگی‌ها است.

وی افزود: شپش حشره‌ای است که از پوست سر خون‌خواری کرده و در محیط به شکل جداگانه‌ای وجود ندارد بلکه از یک نفر که موارد بهداشتی را رعایت نکرده باشد به فرد دیگر و در محیط منتقل می‌شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌ها مرکز بهداشت استان اصفهان بابیان اینکه آمار کلی از فراگیری شپش در بین دانش‌آموزان در پایان فصل پاییز جمع‌آوری می‌شود، ادامه داد: دانش‌آموزان در سه دوره غربالگری و نتایج ارائه می‌شود.

آلودگی با شپش قابل‌درمان است و جای نگرانی نیست

فدایی با اشاره به اینکه آلودگی با شپش درمان دارد و با تحویل یک شامپو به دانش‌آموز مبتلا انجام می‌گیرد، ادامه داد: آلودگی با شپش به مدارس دورافتاده‌ و یا کشورهای عقب‌مانده اختصاص ندارد بلکه در کشورهای پیشرفته و مدرن‌ترین مدارس هم گاها مشاهده می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا مربیان بهداشت در مدارس نباید با اجرای طرح‌هایی قبل از انتقال شپش در جامعه، دانش‌آموزان مبتلا را شناسایی و پیشگیری کنند، اعلام کرد: وضعیت استقرار و عملکرد مربی بهداشت در مدارس را باید از آموزش‌وپرورش پیگیر شد و حتی آموزش این مربیان مربوط به مرکز بهداشت نیست.

محمدحسن قائدی‌ها، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان نیزدر این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: رسیدگی به این موضوع توسط حوزه معاونت تندرستی با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال پیگیری است.

مواردی از آلودگی دانش‌آموزان با شپش در اصفهان مشاهده شد

مدیر مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان نیز در خصوص وضعیت آلودگی شپش در مدارس در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: مواردی از آلودگی دانش‌آموزان به شپش در طرح ضربت بیمار‌یابی در مدارس تحت پوشش این مرکز انجام گرفت.

آیت سهرابی اظهار داشت: آلودگی به شپش در دانش‌آموزان را پدیکلوزیس می‌گویند.

وی بیان داشت: با توجه به گزارش مواردی از آلودگی پدیکلوزیس در دانش‌آموزان، طرح ضربت بیماریابی و شناسایی پدیکلوزیس در مدارس تحت پوشش این مرکز از این هفته آغاز شد.

مدیر مرکز بهداشت شماره ۲ اصفهان گفت: کمیته هماهنگی و توجیهی طرح بیماریابی پدیکلوزیس با حضور کارشناسان سلامت و پیشگیری نواحی یک، سه و پنج آموزش پرورش و مسئولان و کارشناسان ستادی واحدهای سلامت مدارس، مبارزه با بیماری‌ها، آموزش سلامت و بهداشت محیط برگزار شد.

وی گفت: در این کمیته آماری از مبتلایان و تعداد کل دانش‌آموزان بررسی و راهکارهای پیشگیری، درمان و فرآیند بررسی کامل یک مورد دانش‌آموز مبتلا و زمان‌سنجی آن موردبحث و بررسی قرار گرفت.

سهرابی ادامه داد: این طرح با اولویت مدارس پیش‌دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم با همکاری دو ارگان تا ۱۰ روز آینده انجام‌شده تا پس از بررسی آمار دقیق، اتیولوژی آن نیز توسط تیمی متشکل از کارشناسان خبره انجام گیرد.

جای خالی هماهنگی بین سازمانی

 با توجه به اینکه به گفته مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان اصفهان همه‌ساله شپش در مدارس مشاهده می‌شود اما جای سؤال است که چرا هیچ‌گاه اقداماتی به‌منظور پیشگیری از این نوع آلودگی که در صورت عدم رسیدگی به بیماری بدل می‌شود، از سوی ارگان‌های مربوطه انجام نمی‌گیرد.

دراین‌بین، بیشترین وظیفه را نخست، مربیان بهداشت در مدارس دارند و در وهله دوم باید اقداماتی از سوی مرکز بهداشت استان اصفهان برای ارسال کارشناسان بهداشت به مدارس صورت گیرد تا احتمال بروز شپش  به‌عنوان زنگ خطر، به مسئولان مدارس و دانش‌آموزان گوشزد شود.

البته خبرگزاری مهر، برای پیدا کردن سازمان مرتبط در این زمینه که باید اقدامات پیشگیرانه را اجرایی کند، تلاش کرد تا با مسئولان آموزش‌وپرورش استان ازجمله رئیس گروه سلامت و پیگیری بیماری‌های آموزش‌وپرورش استان اصفهان مصاحبه کند که متأسفانه به‌رغم تماس‌های مکرر، این ارتباط برقرار نشد.

   آنچه مسلم است، هماهنگی بین سازمانی در این رابطه به‌خوبی نقش خود را نشان می‌دهد و این عدم هماهنگی بین ادارات مرتبط، سبب شده تا خسارت ناشی از اقدامات با تأخیر، بلای جان دانش‌آموزان شود.

 

کد N1060786

وبگردی