آفتاب

چین: شورای امنیت جای گفت‌وگو درباره مساله حقوق بشر کره شمالی نیست

چین: شورای امنیت جای گفت‌وگو درباره مساله حقوق بشر کره شمالی نیست

وزارت امور خارجه چین گفت: شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند موضوع حقوق بشر کره شمالی را به بحث بگذارد چرا که این مساله ممکن است باعث تنش در شبه جزیره کره شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا رئیس دوره‌ای شورای امنیت اعلام کرده بود که قرار است نشست ویژه‌ای در مورد حقوق بشر در کره شمالی روز پنج شنبه برگزار شود.

مقام‌های ارشد سازمان ملل نیز انتظار می‌رود در این نشست شرکت داشته باشند. تعدادی از دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که چین و روسیه مخالفت خود را با این نشست که مورد حمایت 9 عضو از 15 عضو شورا قرار گرفته اعلام داشتند.

هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: موضع چین در قبال حقوق بشر بسیار شفاف و آشکار است ما معتقدیم مناقشه بر سر حقوق بشر باید براساس مذاکرات سازنده و همکاری مورد بررسی قرار گیرد. ما همواره با نشست‌های شورای امنیت درباره حقوق بشر دیگر کشورها مخالف بوده‌ایم به خصوص که شرایط کنونی شبه جزیره کره پیچیده و بسیار حساس است.

وی افزود بنابراین ما امیدواریم اقداماتی که توسط طرف‌های ذیربط انجام می‌شود با هشیاری و دقت انجام می‌شود و از هر گونه تنش در این شبه جزیره جلوگیری کند و در جهت صلح و ثبات در منطقه باشد.

شورای امنیت سازمان ملل مساله حقوق بشر کره شمالی را سال گذشته به رغم مخالفت‌های چین در دستور کار خود قرار داد. به احتمال زیاد چین هرگونه درخواست شورای امنیت برای ارجاع کره شمالی به دادگاه کیفری بین الملی را وتو کند.

انتهای پیام

کد N1060765

وبگردی