آفتاب
ابوترابی‌فرد:

وقف گامی بلند برای رسیدن به پیوندهای اجتماعی است

وقف گامی بلند برای رسیدن به پیوندهای اجتماعی است

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ نیازهای جامعه با وقف برآورده می‌شود. در وقف فقط توسعه مالی مطرح نیست بلکه توسعه علمی هم مد نظر است و وقف گامی بلند برای رسیدن به پیوندهای اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد صبح امروز چهاشنبه در هفتمین همایش وقف و رسانه که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد با بیان اینکه وقف یکی از اعمال صالحی است که نقش مهمی در تعالی و تکامل انسان‌ها دارد، اظهار کرد: ‌وقف سبب تحکیم رابطه انسان با خداوند می‌شوند. تمام آموزه‌های دین در راستای همین امر است. ما برای رسیدن به تعالی و قرب الهی برنامه زیادی را در دین اسلام داریم که یکی از این دستورات و برنامه‌های الهی عبادت مهمی به نام وقف است.

وی تاکید کرد: انسان واقف بلندترین گام را برای تقویت رابطه خود و کاهش رابطه خویش با جهان مادی بر می‌دارد. انفاق می‌تواند نقش موثری در حرکت انسان به سوی تعالی داشته باشد. گام‌هایی که انسان در راه وقف بر می‌دارد به تقویت روح و رابطه او با خدا کمک می‌کند. وقتی انسان از جهان مادی فاصله می‌گیرد به خدا نزدیک می‌شود. شهدا هم به دلیل قطع رابطه با دنیا به حیات واقعی رسیده‌اند. اگر فرهنگ وقف در جامعه تقویت شود و رسانه‌ها آن را ترویج دهند راه برای تربیت انسان‌ها هموارتر می‌شود.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ وقف گامی بلند برای رسیدن به تحکیم پیوندهای اجتماعی است. با وقف مشکلات فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و خیلی از مسائل دیگر رفع می‌شود. اگر وقف در جامعه زنده شود قطعا افراد جامعه می‌توانند به خود یک قدرت بی مثال بدهند مثل ایام دفاع مقدس که آنها همگی دغدغه‌ تمام انسان‌ها را داشتند. ما هم میراث‌دار آنها هستیم و باید در جامعه برای رفع نیازها تلاش کنیم. در وقف فقط توسعه مالی مطرح نیست، بلکه توسعه علمی نیز مد نظر قرار می‌گیرد. اگر واقفان هوشمند در گذشته کتابخانه‌های بزرگ را وقف نمی‌کردند قطعا امروز این سرمایه عظیم در اختیار ما نبود.

ابوترابی فرد یادآور شد: نگاهی که رهبر معظم انقلاب به توسعه علمی دارد برآمده از نگاه علمای نسل‌های گذشته به موضوع توسعه علمی بوده است. موقوفات گذشته قطعا زیر بنای علمی امروز ما است. اگر واقفان ما نبودند در موضوع دین نیز تجلی عاشورا و اربعین نبود؛ زیرا بقاع متبرکه انواع خدمات را به مردم ارائه می‌دهند. در حوزه درمانی نیز نیازمند واقفان هستیم و در این راستا باید تلاش‌هایی داشته باشیم. رسانه‌ها در توسعه و معرفی عمل الهی وقف بسیار تاثیر دارند و می‌توانند این حرکت را در جامعه جاری کنند. امیدواریم رسانه‌های مختلف و به خصوص رسانه‌ ملی به موضوع وقف توجه بیشتری داشته باشند تا سطح آگاهی مردم نسبت به وقف بالا برود.

وی تاکید کرد:‌ ما در کشور امروز به شدت نیازمند کارایی هستیم. زیرا اگر کارایی نظام بالا رود قطعا از نظر سیاسی و امنیتی برای جهان اسلام جایگاه خوبی ایجاد می‌شود. دلیل بیداری اسلامی برآمده از کارایی سیاسی و امنیتی نظام ما است. ما باید در حوزه‌های دیگری همچون اقتصاد، اجتماع و سیاست به تعالی برسیم. باید نهادهای مختلف بالاترین سطح را در زمینه‌های سلامت مالی به کار بگیرند تا بتوانیم به آن هدف تعالی انسان که مورد نظر اسلام است برسیم. در این جا هم جا دارد که از خدمات ارزنده سازمان اوقاف تقدیر و تشکر کنم.

انتهای پیام

کد N1060596

وبگردی