آفتاب
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور:

وضع بیمه فعالان قرآنی فاجعه‌بار و وخیم است

وضع بیمه فعالان قرآنی فاجعه‌بار و وخیم است

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور گفت: در رابطه با بحث بیمه فعالان قرآنی، اکنون پنج هزار نفر در صف هستند و شرایط آن‌ها هم احراز شده اما برای بیمه شدن آن‌ها کاری صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی عصر امروز (سه‌شنبه) در نشست تخصصی «بررسی روند بیمه فعالان قرآنی» که در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با بیان اینکه "امیدواریم بیمه فعالان قرآنی به نتیجه برسد"، اظهار کرد: از سال 1389 این روند پیگیری شده است و در سال 90 بحث فعالان قرآنی به اتحادیه تشکل‌های قرآنی سپرده شد و از سال 90 تا 92 حدود 70 هزار نفر برای بیمه فعالان قرآنی معرفی شدند و یک روند معمول و جاری شکل گرفت ولی بعد از آن متاسفانه رویکردهای دیگری به بحث بیمه فعالان قرآنی اضافه شد.

وی ادامه داد:‌ از سال 92 روند بیمه فعالان قرآنی کاملاً متوقف شد و این حمایت سلب شد. حتی وزیر هم تاکید داشتند که فعالان قرآنی بیمه شوند اما وقتی سایر گروه‌ها هم به میان آمدند، موضوع کاملا منتفی شد. در سال‌های اخیر پرونده جدیدی برای بحث بیمه فعالان قرآنی اضافه نشده است. امروز پنج هزار نفر در صف هستند و شرایط آن‌ها احراز شده اما برای بیمه آن‌ها کاری صورت نگرفته است.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ادامه داد: وضع بیمه فعالان قرآنی فاجعه‌بار و وخیم است. در سال‌های قبل بودجه هنرمندان 10 میلیارد تصویب شد که ما انتظار داشتیم این بودجه صرفاً متعلق به فعالان قرآنی باشد. من در اینجا از زحمات خانم افتخاری تشکر می‌کنم ولی هنوز یک ریال هم برای بحث بیمه فعالان قرآنی تخصیص داده نشده است. در هفته گذشته هم گفتند که این 10 میلیارد، سه میلیارد شده است. یک و نیم میلیارد برای شش ماه اول و یک و نیم میلیارد هم برای شش ماه دوم ولی عملاً از همین سه میلیارد هم خبری نیست.

در ادامه این نشست تخصصی، لاله افتخاری - رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی - با اشاره به طرح سراسری «کهف و رقیم» که در مراسم اربعین حسینی برگزار شد و شرکت‌کنندگان در این مراسم سوره مبارکه فجر را حفظ می‌کردند، گفت: در بحث بیمه فعالان قرآنی، فراکسیون قرآن و عترت مجلس همواره پیگیر بوده؛ هرچند در این راه مخالفت‌هایی هم وجود داشته است. در زمان آقای احمدی‌نژاد و وزارت آقای حسینی موافقت‌هایی برای این طرح شد و رویکرد خوبی هم داشتند. دولت جدید این موضوع را پالایش کرد. خود آقای جنتی برای بیمه فعالان قرآنی موافق است اما در زیرمجموعه ایشان به نظر می‌رسد که موافقتی وجود ندارد و مخالفت‌هایی هم می‌شود.

وی در ادامه گفت: آن‌ها می‌گویند که فقط باید خود قرآنی‌ها بیمه شوند، نه اساتید و مستخدمین مؤسسات. متاسفانه مدتی است که بحث بیمه فعالان قرآنی بلاتکلیف است. تاکید ما این بود که صندوق ویژه قرآنی افتتاح شود. سال قبل بسیاری از برنامه‌های خودم را لغو کردم تا به این موضوع رسیدگی کنم در نهایت به بودجه 10 میلیاردی هم رسیدیم. هرچند که هنوز از آن خبری نشده است.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما نمی‌دانیم که بودجه‌ای به دست هنرمندان رسیده است یا نه، اما می‌دانیم که سال قبل مبلغی بالای 70 میلیارد تومان برای فعالان روزنامه‌ای و رسانه‌ای در نظر گرفته شد. ما انتظار داشتیم که یا مبلغی را از این میزان بودجه به ما بدهند یا مستقیما 10 میلیارد تومان به فعالان قرآنی بدهند که در راستای بیمه آن‌ها هزینه شود.

افتخاری تاکید کرد: وقتی مقام معظم رهبری بحث نفوذ را مطرح می‌کنند، مهم‌ترین نفوذ، نفوذ فرهنگی است و راه مقابله با آن هم ترویج قرآن است. رهبری می‌فرمایند که بازوهای فرهنگی خود مردم هستند. امسال فعالیت‌های قرآنی در مراسم پیاده‌روی اربعین دیده شد، اما کافی نیست. همان‌گونه که در ابتدا گفتم طرح کهف و رقیم را داشتیم که شرکت‌کنندگان به حفظ سوره فجر می‌پرداختند و این موضوع بسیار ارزشمند است. امسال 27 میلیون زائر در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت کردند و خوشبختانه اتفاقی هم رخ نداد اما در مِنا 10 درصد از همین مقدار بود که آن‌ همه کشته به جای گذاشت.

وی ادامه داد:‌ کار باید به دست مردم سپرده شود. دولت وقتی سیاست‌گذار فرهنگی می‌شود باید حمایت هم کند. متاسفانه بیشتر فعالان قرآنی انگیزه خود را از دست داده‌اند. ما دو خواسته کلی داریم؛ یکی اینکه احکامی که گفته می‌شود دائم شود و خواسته دوم این است که ما را با سایر گروه‌ها جمع‌بندی نکنند. همکاران ما هم کم‌کاری کرده‌اند. شورای توسعه فعالان قرآنی باید محکم کار کنند و کارها را جدی بگیرند. ما در سال‌های گذشته جلساتی را با سازمان تامین اجتماعی برای بیمه فعالان قرآنی داشته‌ایم که آن‌ها منتظر یک دستور قانونی هستند یعنی اگر یک گره قانونی برطرف شود کارها انجام می‌شود.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس یادآور شد: ما تلاش می‌کنیم که از ظرفیت‌های شورای توسعه استفاده کنیم. دولت هم در لایحه خودش باید طرح تحصیل رایگان فعالان قرآنی را بیاورد. یکی دیگر از راهکارهایی که در راستای ترویج مسایل قرآنی می‌توانیم داشته باشیم بحث فرهنگ وقف قرآنی در جامعه است که باید این موضوع را ترویج بدهیم. دولت برای فعالیت‌های قرآنی هم عزم دارد، هم ندارد. ما امیدواریم که امسال در مسایل بودجه به فعالان قرآنی هم توجه شود. ما باید بدانیم که هر چقدر در راه قرآن هزینه کنیم سرمایه با سود به ما برگردانده می‌شود.

انتهای پیام

کد N1060047

وبگردی