آفتاب

رییس مرکز مطالعاتی «الزیتونة»: انتفاضه‌های بعدی قوی‌تر و فراگیرتر خواهد بود

رییس مرکز مطالعاتی «الزیتونة»: انتفاضه‌های بعدی قوی‌تر و فراگیرتر خواهد بود

رییس مرکز مطالعاتی «الزیتونة» در بیروت با اشاره به آغاز انتفاضه سوم در فلسطین گفت: برای ادامه این انتفاضه و به نتیجه رسیدن آن نیازمند اندیشه سیاسی و رهبریت میدانی هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن صالح در یک‌صد و بیست و هشتمین جلسه هم اندیشی موسسه ندا که با موضوع «انتفاضه سوم فلسطین؛ اهداف و چشم‌انداز» برگزار شده بود با اشاره به تحولات صورت گرفته در منطقه خاورمیانه افزود: در منطقه شاهد شکل‌گیری ساختار جدیدی هستیم و به نوعی منطقه خاورمیانه در برابر چالش‌های روبه‌رویش فوران کرده است.

او با اشاره به تحولات فلسطین و با اعتقاد بر این که فلسطین بعد از اشغال به صورت دائم در حال و هوای انتفاضه بوده است،‌ ادامه داد: در واقع انتفاضه همواره در فلسطین بوده و است ولی میزان کمیت و کیفیت آن متفاوت بوده است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به دو انتفاضه قبلی توسط مردم فلسطین گفت:‌ انتفاضه اول و دوم به نام انتفاضه‌های سنگ و مسجد القصی نام‌گذاری شدند و اکنون انتفاضه سوم که ازآن به عنوان انتفاضه قدس یاد می‌شود در حال شکل‌گیری و فعالیت است.

محسن صالح هم‌چنین به موضوع حمله صهیونیست‌ها به نوار غزه در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: هر انتفاضه نسبت به انتفاضه قبلی دارای کمیت و کیفیت بیش‌تری است و در واقع به صورت قوی‌تر بر عرصه عمل حضور پیدا می‌کند و از دیگر سو نقش‌آفرینی جریانات اسلامی در آن پررنگ‌تر می‌شود.

رییس مرکز مطالعاتی «الزیتونة» در بیروت در بیان ویژگی‌های انتفاضه سوم تصریح کرد: نقطه ثقل انتفاضه قدس مسجد القصی است چرا که یهودیان در طی مدت‌های اخیر در تلاش بودند که بر این مکان مقدس تسلط پیدا کنند و آن را یهودی‌سازی کنند.

او با بیان این که انتفاضه در فلسطین همواره با مساجد گره خورده ادامه داد: یکی از دلایل عمده در شکل‌گیری انتفاضه‌ها در فلسطین هتک حرمتی است که از سوی صهیونیست‌ها به اماکن مقدس از جمله مساجد صورت گرفته است و اخیرا نیز همان‌طور که اشاره کردم شاهد یک نوع گستاخی از سوی صهیونیست‌ها برای یهودی‌سازی مسجدالقصی هستیم و در حالی که پیش از این وارد این مکان مقدس نمی‌شدند اکنون می‌خواهند وارد این مکان شوند و از ساعت 7 تا 11 صبح را مختص رفت و آمد خود قرار داده‌اند. از دیگر سو اجازه نمی‌دهند که جوانان فلسطین در این مکان حضور پیدا کنند و در روزهای جمعه فلسطینی‌های زیر 50 سال اجازه شرکت در نماز جمعه در این مکان مقدس را ندارند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان این که صهیونیست‌ها اقدام به حفاری تونل در زیر مسجد القصی کردند و تاکنون 45 تونل ایجاد کرده‌اند افزود:‌ همین خاک‌برداری‌ها نیز تهدیدی برای مسجدالقصی است.

محسن صالح به عملکرد دولت افراطی رژیم صهیونیستی در برابر فلسطینی‌ها و گسترش شهرک‌سازی توسط آن‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه تشکیلات خودگردان فلسطین با صهیونیست‌ها هماهنگی امنیتی دارد و تلاش می‌کند که مانع موفقیت انتفاضه جوانان فلسطینی شود.

رییس مرکز مطالعاتی «الزیتونة» در بیروت با تاکید بر این که نیازمند رهبری فعال در کرانه باختری هستیم، ادامه داد: در حال حاضر ابومازن خود یکی از موانع اصلی انتفاضه است و با راهکارهای مختلف تلاش دارد جلوی این حرکت را بگیرد. این تشکیلات مهره‌ای در دست رژیم صهیونیستی است و به نحو شایسته عمل نمی‌کند.

او با بیان این که در حال حاضر شاهد ابتکارات فردی از سوی جوانان فلسطینی در پیشبرد انتفاضه سوم هستیم ادامه داد: برای موفقیت هر چه بیش‌تر انتفاضه و گسترش آن نیازمند یک اندیشه سیاسی و رهبریت میدانی هستیم تا انتفاضه به سمت بیراهه حرکت نکند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اعتقاد بر این که در حال حاضر کشورهای اسلامی درگیر مسائل داخلی خود هستند، گفت:‌ بحران‌های پیش آمده در سوریه، یمن، عراق و ... باعث شده که متاسفانه در حال حاضر مسأله فلسطین مسأله اول کشورهای اسلامی نباشد. از دیگر سو این تحولات و درگیری‌ها در منطقه باعث آرامش رژیم صهیونیستی نیز شده است چرا که دیگر به مانند دفعات پیش تحت فشار کشورهای اسلامی به خاطر عملکرد و جنایت‌هایش قرار نگرفته است.

وی با اعتقاد بر این که رسانه‌های جمعی از جمله رسانه‌های عربی و غربی نسبت به اخبار انتفاضه بی‌تفاوت هستند و بعضا به شکل عامدانه از انتشار آن خودداری می‌کنند، تصریح کرد: یکی از اهداف آن‌ها از این کار دور کردن توجه مردم از تحولات فلسطین است و این خود یکی از مسائلی است که پیشبرد انتفاضه سوم را با مشکل روبه‌رو کرده است.

رییس مرکز مطالعاتی «الزیتونة» در بیروت با تاکید بر این که مردم فلسطین و حتی برخی افراد عضو جریان فتح از روند سازش با رژیم صهیونیستی ناامید شده‌اند، گفت: حتی برخی از رهبران فتح معتقدند که این تشکیلات باید به این وظیفه به پایان برسد و در واقع این سازش را غیرقابل ممکن می‌داند و امیدی به حصول و موفقیت‌آمیز بودن آن ندارد.

او با بیان این که ناکامی از روند سازش باعث شده که مردم و جوانان فلسطینی تمایل بیش‌تری به موضوع انتفاضه داشته باشند، ادامه داد: تشکیلات خودگردان فلسطین در حال حاضر با هماهنگی امنیتی با اسراییل در تلاش است که این انتفاضه را به شکست بکشاند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: حرکت‌ها و انتفاضه‌های بعدی مردم فلسطین با توجه به روند کنونی قوی‌تر و فراگیرتر از گذشته خواهد بود.

انتهای پیام

کد N1059978

وبگردی