آفتاب

طلاق ده‌ها زن تانزانیایی به دلیل شرکت در انتخابات!

طلاق ده‌ها زن تانزانیایی به دلیل شرکت در انتخابات!

فعالان حامی حقوق زنان در تانزانیا می‌گویند 47 زن در مجمع الجزایر زنگبار به دلیل شرکت در انتخابات در این منطقه نیمه‌خودمختار از سوی همسرانشان رها شده یا طلاق داده شده‌ا‌ند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، چند تن از وکلا و فعالان حامی حقوق زنان در تانزانیا اعلام کرده‌اند، حدود 50 تن از زنان مجمع‌الجزایر زنگبار به دلیل شرکت در انتخابات اخیر در تانزانیا بر خلاف خواسته همسرانشان، طلاق داده شده‌اند.

عیسی، هماهنگ کننده انجمن رسانه‌ای زنان تانزانیا در منطقه نیمه خودمختار زنگبار گفت، اخیرا 47 زن در این مجمع‌الجزایر بر خلاف دستور شوهرانشان در انتخابات اخیر این منطقه اقدام به رای دادن کردند که این موجب شد همسرانشان رسما آنها را طلاق دهند.

عیسی خاطرنشان کرد، برخی از دیگر زنان زنگبار از ترس طلاق داده شدن از سوی شوهرانشان در این انتخابات شرکت نکردند و برخی از زنان دیگر این منطقه نیز شکایت کردند که شوهرانشان آنها را مجبور کرده‌اند در این انتخابات به کاندیداهایی رای دهند که از آنها پشتیبانی نمی‌کرده‌اند.

از طرف دیگر اتحادیه وکلای زن زنگبار و یک دادگاه در این منطقه نیز این طلاقها را تایید کردند.

عیسی به خبرنگاران گفت: برخی از این زنان از سوی شوهرانشان اجازه نیافتند در این انتخابات رای دهند اما گروهی از زنانی که نتوانستند زیر پا گذاشتن حق رای خود را تحمل کنند از سوی شوهرانشان طلاق داده شده یا رها شدند.

این در حالی است که حزب حاکم تانزانیا به نام حزب "چاما چا ماپیندوزی" که از زمان استقلال یافتن تانزانیا در سال 1961 بر این کشور حاکم بوده در جریان انتخابات ماه اکتبر یکی از سخت ترین چالشهای خود را تجربه کرد زیرا برای نخستین بار احزاب مخالف دولت در این منطقه بر سر یک کاندیدای واحد توافق کردند. هنوز نتیجه نهایی این انتخابات مشخص نشده است.

اما بحران سیاسی در منطقه زنگبار این انتخابات را تحت الشعاع قرارداد. مجمع الجزایر زنگبار یک منطقه عمدتا مسلمان نشین است و 1.3 میلیون نفر از جمعیت آن مسلمان هستند و پارلمان و رئیس اجرایی متعلق به خود را دارد.

کمیسیون انتخابات تانزانیا آرای انتخابات تعیین رئیس اجرایی این مجمع الجزایر را با استناد به "قانون شکنی‌های فاحش" منحل اعلام کرد.

حزب اپوزیسیون اصلی به نام حزب جبهه متحد مدنی این اقدام را نپذیرفته و اعلام کرد پیروز این انتخابات بوده است اما قرار است در ماه ژانویه یا فوریه سال آینده میلادی مجددا یک انتخابات ریاست اجرایی دیگر در زنگبار برگزار شود.

برخی از زنانی که شکایت کرده‌اند گفته‌اند همسران آنها به این دلیل که آنها از حزب حاکم حمایت می‌کرده‌اند اما همسرانشان حامی حزب اپوزیسیون بوده‌اند طلاق داده شده یا رها شده‌اند.

انتهای پیام

کد N1059599

وبگردی