آفتاب

دمیرتاش: اردوغان در جریان کامل جزئیات مذاکرات صلح با کردها نبود

دمیرتاش: اردوغان در جریان کامل جزئیات مذاکرات صلح با کردها نبود

رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه اعلام کرد زمانیکه مذاکرات صلح با کردها ادامه داشت، مقامات دولت تنها اطلاعات موردنظر خود را به رجب طیب اردوغان گزارش می‌دادند و تنها وی در جریان بخشی از روند مذاکرات صلح با کردها قرار می‌گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه حریت، صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیرش مبنی بر اینکه رییس جمهوری ترکیه اطلاعات دقیقی از مذاکرات نمایندگان دولت و عبدالله اوجالان، رهبر محبوس حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) نداشته است،‌ گفت: من معتقدم که تیم او اطلاعات مذاکرات را به صورت جامع به اردوغان نمی‌داد. من خود شخصا در مذاکرات امرالی شرکت می‌کردم که این یک مزیت بود. ما از تمام جزئیات اطلاع داشتیم اما محتوای مذاکرات به طور کامل به اردوغان منتقل نمی‌شد. تنها به او هر آنچه گفته می‌شد که دوست داشت بشنود.

در همین حال دمیرتاش مدعی شد که اردوغان شاید به دلیل عدم اطلاع از تمام جزئیات مذاکرات این روند را متوقف کرد.

وی ادامه داد: البته نباید این مساله را اینگونه تلقی کرد که اردوغان هیچ چیز از روند مذاکرات نمی‌دانست اما ممکن است جزئیات را نمی‌دانست و بدین شکل انتظارات مشخصی در ذهن او ایجاد شده بود. با توجه به چارچوب ذهنی وی و دیدگاهش درباره دموکراسی ممکن است او به دلیل عدم دریافت جزئیات کامل مذاکرات این روند را زودتر به پایان رساند.

دمیرتاش گفت: تنها مساله‌ای که او از روند صلح با کردها درک می‌کرد این بود که پ ک ک سلاح‌ها را بر زمین بگذارد. او مساله دیگری را درک نمی‌کرد. در همین راستا اردوغان هیچ پروژه‌ای در ذهن خود برای احقاق حقوق کردها و یا حل مشکلات دموکراتیک ترکیه ندارد. تیم وی حتما جزئیات مذاکرات را به او منتقل نمی‌کردند که اردوغان می‌گوید چه مذاکراتی؟ او چون اطلاعی از اصول ده گانه توافق دلمه‌باغچه ندارد، می‌گوید، این موضوعات از کجا آمده است؟

به نوشته این روزنامه، عبدالله اوجالان که در حبس ابد در جزیره امرالی به سر می‌برد، نقشی کلیدی در مذاکرات صلح با دولت آنکارا برعهده داشت،‌ براساس این روند مذاکرات قرار بود درگیری‌های سه دهه میان پ ک ک و دولت آنکارا پایان یابد. اما تابستان امسال، این مذاکرات کنار گذاشته شده و درگیری‌ها دوباره آغاز شد.

انتهای پیام

کد N1059401

وبگردی