آفتاب

افشای جزئیاتی از بروکراسی پیچیده در خلافت خودخوانده داعش

افشای جزئیاتی از بروکراسی پیچیده در خلافت خودخوانده داعش

یک نشریه انگلیسی با استناد به برخی اسناد درون‌سازمانی فاش شده داعش از سطح پیچیده و شگفت‌انگیز بروکراسی اداری اجرا شده از سوی مقام‌های این گروه به هدف تبدیل کردن خلافت خودخوانده‌شان به یک دولت به ظاهر مشروع پرده برداشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه دیلی میل، بر اساس این اسناد، تروریست‌های داعش وزارتخانه‌هایی برای حوزه‌های بهداشت، آموزش و خزانه‌داری تشکیل داده و برای شبه‌نظامیان کهنه‌کار خود دوره‌های سالانه 15 روزه‌ای تحت عنوان "رفع خستگی" برگزار می‌کنند.

اکثر این افشاگری‌ها حاصل سندی 24 صفحه‌ای است که به دست نشریه گاردین رسیده است. این سند مربوط به چندین ماه بعد از آنکه این گروه تشکیل خلافت خودخوانده در اواسط سال 2014 را اعلام کرد، است.

ایمن التمیمی، پژوهشگر 23 ساله در کاردیف انگلیس اقدام به ترجمه صدها سند داخلی فاش شده داعش کرده که جزئیات زیادی را فاش ساخته‌اند. اصلی‌ترین سند تحت عنوان "اصول اداری در دولت اسلامی" به عنوان یک متن آموزشی پایه، برای آموزش کارمندان دولت داعش مطرح بوده است.

در این سند داعش مدعی مبنا قرار دادن دین اسلام و قرآن برای دولت خود شده و دستورالعمل‌هایی برای اداره نظام بهداشت و درمان خود که با انتصاب شبه‌نظامیان بلندپایه داعش در سمت‌های بالا در بیمارستان‌ها اداره می‌شود، مطرح شده است.

همچنین این سند فاش می سازد که داعش کودک سربازان را برای کار با سلاح آموزش می دهد و آن دست از کودکانی که گوی سبقت را در این راه از بقیه ربوده باشند، به شغل‌های امنیتی نظیر استقرار در ایست‌های بازرسی و گشت زنی مشغول می‌شوند. در این سند مشخص شده داعش سه نوع اردوگاه نظامی برای کودکان و بزرگسالان در نظر گرفته است .

همچنین یک سند دیگر داعش از لزوم تصویب یک قانون اساسی برای خلافت این گروه سخن گفته است. اسناد دیگری فاش کرده‌اند که داعش وزارتخانه‌ای برای درآمدهای دولتی نظیر تولید نفت و همچنین فروش عتیقه جات غارت شده از سوی این گروه تروریستی تشکیل داده است.

گمان می شود که داعش 10 حوزه نفت را در عراق و سوریه در اختیار دارد و از طریق آنها نفت خام می‌فروشد. در اسناد مورد ارجاع روزنامه گاردین داعش تنها در ماه ژانویه توانسته با فروش نفت از میدان‌های نفتی دیر الزور سوریه 8.4 میلیون دلار درآمد کسب کند. داعش همچنین دست کم هشت نیروگاه برق را در سوریه تحت کنترل خود دارد.

انتهای پیام

کد N1059370

وبگردی