آفتاب

سوریه؛ باتلاق غرب

سوریه؛ باتلاق غرب

داستان حملات زمینی و هوایی کشورهای غربی و آمریکا در خاورمیانه به بهانه برخورد با تروریسم تمامی ندارد و این بار سوریه آماج این حملات نمایشی و ظاهری است.

یادداشت بین الملل – آرمان نصراللهی: طی دو دهه اخیر کشورهای غربی و در صدر آنها آمریکا به بهانه های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم به کشورهای منطقه خاورمیانه حمله کرده اند و خروجی این حملات نه تنها دردی از مردم ساکن در این کشورها را درمان نکرده که باعث آوارگی و حتی مرگ و میر آنها نیز شده است.

حضور و مداخله کشورهای غربی در منطقه سابقه ای طولانی دارد ولی نگاهی به وقایع دو دهه اخیر نشان می دهد که مقابله با تروریسم و برخورد با آن تنها یک نمایش ظاهری است و مدعیان دفاع از حقوق بشر هدف اصلی از این حملات را ماندگاری و حضور خود در منطقه قرار داده اند و می خواهند در لوای این حملات منابع غنی و ارزشمند منطقه را به حراج بگذارند.

حضور نظامی آمریکا و شماری دیگر از کشورهای اروپایی در افغانستان به بهانه مقابله با طالبان در حالی حدود دو دهه ادامه دارد، که نه تنها طالبان از بین نرفت که امروز این گروه همچنان با اقدامات و حملات تروریستی باعث ناامن شدن کشور افغانستان و حتی کشورهای همسایه نیز شده است.

حمله دیگر زمینی و هوایی غربی ها به کشور عراق به بهانه مقابله با رژیم بعث صدام نیز پایانی کابوس وار به نام داعش را به دنبال داشت و نه تنها امنیت و آرامش به کشور عراق برنگشت که امروز این کشور با یکی از خطرناک ترین گروه های تروریستی در طول تاریخ مواجه است.

حمله هوایی به کشور لیبی برای سرنگونی معمر قذافی و دامن زدن به ناامنی در شمال آفریقا در کنار دخالت های دیگر در کشورهای همسایه به ویژه مصر به صورت علنی و مخفی از دیگر اقدامات غربی ها برای حضور در منطقه خاورمیانه است که نه تنها این دخالت ها امنیتی را برای مردم به دنبال نداشت که بر ناامنی ها نیز دامن زد.

داستان جدید غربی ها برای مقابله با گروه تروریستی داعش که به وجود آمده سرویس های جاسوسی خود آنهاست، بعد از حملات تروریستی پاریس جنبه دیگری به خود گرفت و هر روز بر شمار کشورهایی که قصد مشارکت در حملات هوایی بر علیه داعش در سوریه را دارند، نیز افزوده می شود.

آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان وارد این کارزار شده اند تا داعش را سرنگون کنند ولی غافل از این نکته که ورود آنها به چنین جنگ هایی در سایر کشورهای منطقه پایان خوشی را نداشته و آنها همچنان درگیر این مسائل هستند.

هر چند که طی روزها و هفته های بعد از حملات تروریستی پاریس با فشار رسانه های متعدد خبری تلاش شد که نگاه افکار عمومی به سمت و سوی حمایت از این حملات هوایی و زمینی برای مقابله با داعش سوق داده شود ولی تا اینجای کار تظاهرات ضد جنگ مردم به ویژه در لندن نشان می دهد که مردم کشورهای غربی تا حدود زیادی موافق این دخالت ها نیستند.

امروز در شرایطی غربی ها و آمریکا بسیج شده اند تا داعش را از سر بردارند که از زمان بحران سوریه خود آنها با بمباران مواضع ارتش این کشور خود به شکل گیری و تقویت بیش از پیش گروه تروریستی داعش کمک کردند و امروز می خواهند آن را از بین ببرند.

بدون شک سوریه نیز به باتلاقی دیگر برای کشورهای غربی تبدیل خواهد شد چرا که هنوز مداخله نظامی آنها در کشورهای عراق، افغانستان و حتی لیبی پایان خوشی نداشته و واقعیت ها نشان می دهد که این دخالت نیز سرانجامی نخواهد داشت.

کد N1059342

وبگردی