آفتاب

جمیل السید: نامزدی فرنجیه برای ریاست‌جمهوری لبنان ایده فرانسه بود

جمیل السید: نامزدی فرنجیه برای ریاست‌جمهوری لبنان ایده فرانسه بود

مدیرکل امنیت عمومی سابق لبنان اعلام کرد که فرانسه اولین طرفی بود که ایده ریاست جمهوری سلیمان فرنجیه را مطرح کرد و روی سفر رئیس جمهور ایران به پاریس برای قانع ساختن حزب الله لبنان درباره این ایده حساب باز کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمیل السید، مدیرکل امنیت عمومی سابق لبنان در مصاحبه با شبکه المیادین به نقل از سردبیر یک روزنامه فرانسوی که با وی در پاریس کمی بعد از حملات تروریستی در پایتخت فرانسه دیدار کرده بود، عنوان داشت، فرانسه قصد داشت در جریان سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به پاریس، که در پی حملات تروریستی لغو شد چنین سازشی را جهت برون رفت لبنان از بحران خلأ ریاست جمهوری مطرح کند و در عین حال بار دیگر سعد حریری را به مسند نخست وزیری لبنان باز گرداند.

وی به نقل از این منبع تصریح کرد: فرانسه بر سفر رئیس جمهوری ایران حساب باز کرده بود تا از وی بخواهد تا بر حزب‌الله برای پذیرش این سازش "اعمال فشار" کند، به ویژه اینکه حزب الله چندین بار بر حمایت خود از کاندیداتوری میشل عون، رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح تاکید کرده است.

السید تصریح کرد که در واکنش به این امر نیز تهران اعلام کرد که در معرفی نامزد ریاست جمهوری لبنان مداخله نمی‌کند و تهران نیز همچون دمشق این مساله را به هم‌پیمانان خود واگذار کرده است.

وی خاطرنشان کرد که سعد حریری، رهبر جریان المستقبل نام فرنجیه را مطرح کرد و پیش‌بینی می‌کرد که این مساله مشکلی را در داخل گروه 8 مارس ایجاد کند.

السید تاکید کرد که این امر اختلافی را در این گروه پیرامون نامزدی او برای ریاست جمهوری ایجاد نخواهد کرد، چرا که این مساله با رایزنی صورت خواهد گرفت.

وی در این چارچوب عنوان داشت که اگر توافقی در مورد میشل عون حاصل شود، فرنجیه به نفع وی رای خواهد داد و عکس آن نیز درست خواهد بود.

السید تصریح کرد که سخن سمیر جعجع، رهبر حزب القوات اللبنانیه پیرامون پذیرش کاندیداتوری میشل عون برای ریاست جمهوری صرفا یک نیرنگ است.

از سوی دیگر، مدیرکل امنیت عمومی سابق لبنان در خصوص تبادل نظامیان جبهه النصره گفت که بهایی وجود دارد که باید در جریان مذاکره پرداخت شود.

وی تاکید کرد که اگر مشارکت سوریه نبود، این تبادل صورت نمی‌گرفت.

السید درخصوص وضعیت سوریه نیز تصریح کرد: فرصت امروز بیشتر از هر زمان دیگری برای تحقق سازش در سوریه فراهم است. سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را نیز فقط مردم سوریه تعیین می‌کنند.

وی از عربستان انتقاد کرد و عنوان داشت که عربستان با جمع کردن مخالفان سوری، تلاش می‌کند تا نفت، آتش و آب را در کنار هم جمع کند.

السید از ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور آن نیز انتقاد کرد و گفت:‌ وی دچار نوعی جنون خود بزرگ بینی است.

این مسئول امنیتی سابق لبنان این سوال را طرح کرد، چگونه ترکیه‌ای که با استدلال نقض حاکمیت خود، جنگنده روسی را هدف قرار داد، در حال حاضر خود حاکمیت عراق را نقض می‌کند.

وی تصریح کرد که آنکارا با ورود به عراق معادله منطقه‌ای را نقض کرد که ثبات در آن آسان نیست.

انتهای پیام

کد N1059096

وبگردی