آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

میهمان ناخوانده شپش روی سر دانش‌آموزان اراک و شازند

میهمان ناخوانده شپش روی سر دانش‌آموزان اراک و شازند

اراک– هر ساله با آغاز سال تحصیلی مدارس، ابتلا به شپش تعدادی از دانش آموزان را در کشور درگیر خود می‌کند و این معضل امسال در استان مرکزی بیشتر در شهرستان‌های اراک و شازند مشاهده شده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: از بیان آنچه می‌خواست با صدای بلند هراس داشت و شاید هم خجالت می‌کشید، مسئول فروش کالاهای بهداشتی داروخانه را صدا کرد و با صدایی آرام و نگران پرسید؛ شامپوی ضد شپش دارید؟

فروشنده وقتی با خنده از زن سؤال کرد؛ چرا آهسته می گویی با این پاسخ مواجه شد که اسم شپش که می‌آید آدم خجالت می‌کشد. او حرف های زن را با تبسمی قطع کرد و گفت بسیاری از خانواده‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، نیاز نیست نگران باشید.

از بیان اینکه فرزندم به شپش مبتلا است واهمه دارم

در گفتگو با مشتری شامپوی ضدشپش وی خود را مادر دختر دانش آموزی هشت ساله معرفی کرد که این روزها با مشکل شپش در سرش دست و پنجه نرم می‌کند، به گفته این مادر فرزندش در مدرسه دچار این بیماری شده چون اکثر همکلاسی‌هایش هم به این بیماری مبتلا شده‌اند.

نگرانی از چهره مادر پیدا است چرا که به گفته خودش راه های درمان را خوب نمی‌شناسد از طرفی آنقدر بحث بیماری شپش برای او ناآشنا و صورت ناخوشایندی دارد که به خود اجازه نمی‌دهد کسی را از قصه مطلع کند و راهنمایی بگیرد.

این مادر جوان ادامه داد: قیمت شامپوی درمان شپش بالا است و همه خانواده‌های درگیر توانایی خرید آن را ندارند.

وی با اشاره به قیمت ۴۰ هزار تومانی شامپوی ضدشپش افزود: اگر تنها راه درمان این بیماری شامپوی فوق باشد، امکان درمان بچه‌های مبتلا در طبقات پایین‌تر جامعه وجود ندارد.

بازار داغ فروش شامپوی ضدشپش در داروخانه ها

فروشنده محصولات بهداشتی داروخانه نیز در این باره گفت: شامپوی ضد شپش این روزها یکی از اقلام پر فروش داروخانه‌ها شده است به گونه‌ای که می‌توان گفت فروش این محصول در داروخانه ما به روزی ۵۰ عدد هم رسیده است.

وی افزود: از طرفی قیمت دارو بالاست و تهیه آن برای همه خانواده‌ها مقدور نیست و شاید این مسئله باعث شود که درمان بیماری سخت شده و زمینه رشد دامنه گرفتاری خانواده‌ها با این مشکل هر روز بیشتر و شود.

در گفتگوی خبرنگار مهر با تعداد دیگری از خانواده‌های درگیر شپش بین دانش آموزان، اظهار گلایه خانواده‌ها از وضعیت پیش آمده در مدارس بسیار زیاد بود. مادر یکی از دانش آموزان در این باره می‌گوید: درگیری فرزندم با بیماری از یک سو و تأثیر منفی که این بیماری به واسطه نوع رفتار سایر دانش آموزان با او در مدرسه دارد از سوی دیگر ما را آزار می‌دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه گرچه جوامع رشد کرده‌اند، اما دید منفی افراد بر برخی مسائل همچنان ادامه داد و شپش یکی از این موارد است، بیماری ای که در عین سادگی چهره زشتی در جامعه دارد و ابتلا آن خود به خود موجب دوری کردن افراد از بیمار می‌شود و این رفتار در بین دانش آموزان عواقب بدی دارد.

مادر دانش مبتلای دیگری هم با اظهار گلایه از وضعیت انتشار این بیماری در مدارس گفت: همزمان با شروع مدارس باید همواره نگران بیماری فرزندانمان باشیم، بیماری شپش به همان اندازه که نیازمند رعایت بهداشت فردی از سوی دانش آموز است، نیازمند رعایت بهداشت در فضای مدارس نیز هست.

وی افزود: شپش گرچه یک بیماری ساده است اما در عین سادگی می‌تواند کل اعضای یک خانواده را مبتلا کند و بی توجهی به آن مطمئناً همراه با عواقب بدتری خواهد بود.

بیشترین تعداد دانش آموزان مبتلا به شپش در اراک و شازند

مهدی دمنه، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شپش چالشی غیرقابل درمان نیست که خانواده‌ها درباره آن نگران شوند اما حساسیت و توجه خانواده ها به این مساله و انجام درمان در خانه‌ها ضروری است.

وی گفت: شپش یک بیماری است که در تمامی کشورها حتی کشورهای توسعه یافته نیز وجود دارد و نمی‌توان برای آن مرزی در میان جوامع قائل شد؛ این بیماری واگیردار بوده و قابل ریشه کن شدن هم نیست.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: این بیماری عمدتاً توسط دانش آموزان از محیط خارج مدرسه به فضاهای آموزشی منتقل می‌شود و به واسطه ماهیت واگیردار بودنش جمعیت قابل توجهی از افراد را هر ساله درگیر خود می‌کند.

دمنه ادامه داد: در سال گذشته مدارس شهرهای خمین و ساوه بیشترین مبتلایان را در سطح استان به خود اختصاص داده بود و امسال این بیماری در شهرهای اراک و شازند بیش از سایر شهرها دیده شده است.

وی بااشاره به اجرای هر ساله طرح غربالگری شپش در مدارس استان گفت: این طرح یکی از طرح‌های مهم آموزش و پروش است که هر سال با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در سراسر استان اجرا می‌شود.

کمبود مربی بهداشت در مدارس استان مرکزی

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی کمبود مربی بهداشت در مدارس را یکی از مشکلات پیش روی آموزش و پرورش در مقابله با این بیماری برشمرد و افزود: این مشکل کار مقابله با بیماری را برای ما سخت‌تر کرده اما با چاره اندیشی های صورت گرفته تلاش کرده‌ایم کمبود فوق را به نحوی جبران کنیم.

دمنه ادامه داد: بر اساس استانداردهای تعریف شده، هر ۷۵۰ دانش آموز باید تحت پوشش یک مربی بهداشت باشند این در حالی است که رعایت این استاندارد در استان تنها ۴۰ درصد دانش آموزان را بهره مند از مزایای خدمت مربیان بهداشتی کرده و جبران کسری فوق ما را برآن داشت تا ارائه خدمات بهداشتی توسط مربیان رسمی را به جای یک مدرسه در سه مدرسه برقرار کنیم.

براساس استانداردها، هر ۷۵۰ دانش آموز باید تحت پوشش یک مربی بهداشت باشند این در حالی است که با رعایت این استاندارد در استان تنها ۴۰ درصد دانش آموزان  از مزایای خدمت مربیان بهداشتی بهره مند می شوندوی اظهار کرد: علاوه بر این اداره کل آموزش و پرورش کوشیده با دعوت به کار از فارغ التحصیلان رشته‌های مرتبط با بهداشت و درمان، از فارغ التحصیلان در رشته‌های علوم تجربی اعم از زیست، علوم آزمایشگاهی و... بخش دیگر این نیاز را در مدارس استان جبران کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی یادآور شد: در مدارسی که نه مربی بهداشت هست و نه کارشناس مرتبط، رابطین بهداشتی تعریف شده که مسئولیت بهداشت مدارس را عهده دار شده‌اند.

دمنه در ادامه با اشاره به واگذاری بحث بهداشت مدارس در مناطق روستایی به بهورزان بیان کرد: با اجرای این طرح خوشبختانه به جرات می‌توانیم بگویم صد در صد دانش آموزان روستایی استان زیر پوشش خدمات بهداشتی مدارس هستند.

وی گفت: متاسفانه در برخی مواقع شوره سر با شپش اشتباه گرفته می‌شود که این تشخیص باید توسط کارشناسان بهداشتی تأیید شود تا بعد از تائید بیماری خانواده‌ها بتوانند از خدمات رایگان درمان شپش در مدارس که شامل ارائه شامپو و برس هست بهره مند شوند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی یادآور شد: براساس توافقنامه امضا شده ما بین دانشگاه علوم پزشکی اراک و اداره کل آموزش و پرورش، شاخص های درمان این بیماری تعریف شده به گونه‌ای که اگر در یک کلاس درس سه بیمار شناسایی شود، مرکز بهداشت موظف به معاینه کل کلاس و درمان آن هست.

دمنه ادامه داد: علاوه بر این برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی برای مدیران مدارس استان در دست اجرا است تا مدیران نیز به پیگیری امور درمانی دانش آموزان خود بپردازند.

شپش در مدارس استان مرکزی اپیدمی نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که هنوز مشکل شپش در مدارس استان به یک اپیدمی تبدیل نشده گفت: با ورود به هنگام مسئولان بهداشتی و مدارس به بحث درمان شپش اجازه نداده‌ایم این بیماری اپیدمی شود.

سعید حیدری با اشاره به پایش تمامی مدارس دارای مربی بهداشت در استان، افزود: دانشگاه علوم پزشکی در کنار آموزش و پرورش در تلاش است با درمان به موقع دانش آموزان مبتلا از گسترش این بیماری جلوگیری کند.

وی ادام داد: ابتلای تنها هشت دانش آموز از یک مدرسه ۲۵۰ نفره نباید خیلی باعث نگرانی خانواده‌ها شود چراکه  این بیماری با رعایت بهداشت فردی قابل درمان است و جای نگرانی ندارد.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی از ارائه رایگان شامپوی ضد شپش در مراکز بهداشتی و درمانی استان خبر داد و گفت: این شامپو به دانش آموزان مبتلا در مدارس ارائه می‌شود، ضمن این که خانواده‌ها نیز می‌توانند در صورت مشاهده بیماری در بین افراد خانواده، با مراجعه به مراکز بهداشتی نسبت به تهیه این شامپو اقدام کنند.

حیدری با اشاره به راه‌های انتقال بیماری بر ضرورت رعایت بهداشت فردی در بین دانش آموزان تاکید کرد و گفت: دانش آموزان باید در محیط مدرسه ضمن خودداری از تعویض مقنعه های خود با یکدیگر نسبت به کوتاه کردن موها برای شستشو و بررسی آسان تر انها اقدام کنند.

با توجه به اینکه بیماری شپش یک بیماری قابل ریشه کن شدن نیست و هر ساله در مدارس کشور و برای خانواده های دانش آموزان نگرانی ها و هزینه هایی را به دنبال دارد، بهتر است در این زمینه از سوی مسئولان مربوطه تمهیدات لازم برای پیشگیری از ابتلای دانش آموزان اندیشیده شود؛ چرا که این بیماری علاوه براینکه یک بیماری جسمی است، باعث فاصله گرفتن دانش آموزان از دانش آموز مبتلا و بروز مشکلات روحی و افت تحصیلی در دانش آموز می شود.

خبرنگار: فهیمه عسگری نیا

کد N1058970

وبگردی