آفتاب

عفو بین‌الملل: انتقال غیرمسوولانه سلاح به عراق جرایم داعش را تشدید کرد

عفو بین‌الملل: انتقال غیرمسوولانه سلاح به عراق جرایم داعش را تشدید کرد

عفو بین‌الملل امروز (سه‌شنبه) با انتشار گزارشی اعلام کرد، چندین دهه انتقال غیرمسوولانه سلاح به عراق موجب شده تا داعش قدرت بگیرد و بتواند حملات و جنایاتی گسترده انجام دهد.

عفو بین‌الملل امروز (سه‌شنبه) با انتشار گزارشی اعلام کرد، چندین دهه انتقال غیرمسوولانه سلاح به عراق موجب شده تا داعش قدرت بگیرد و بتواند حملات و جنایاتی گسترده انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عفو بین‌الملل که یک سازمان دیده‌بان حقوق بشر مستقر در لندن است، خواستار کنترل‌های سخت‌تر بر روند ارسال سلاح به عراق برای منظور جلوگیری از عواقب نگران‌کننده گسترش سلاح‌ در این کشور شد.

پاتریک ویلکن، محقق عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: تسلیحات متنوع و فراوان مورد استفاده گروه داعش، نمونه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه ارسال غیر مسوولانه سلاح به عراق موجب جنایات گسترده شده است.

وی افزود: قوانین ضعیف و فقدان نظارت بر انتقال زیاد تسلیحات به عراق به چندین دهه پیش باز می‌گردد و این قدرت را به داعش و سایر گروه‌های مسلح داد که دسترسی بی‌سابقه‌ای به انواع سلاح‌ها داشته باشند.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است: حجم گسترده‌ای از تسلیحات ساخت کارخانه‌های خارجی در جریان اشغال موصل در ژوئن 2014 به دست داعش افتاد و آنها از این تسلیحات برای گرفتن بخش‌های دیگری از عراق و انجام جنایات علیه غیر نظامیان استفاده کردند. علاوه بر این، سازمان تروریستی داعش در زمان حمله به پایگاه‌های ارتش و پلیس در فلوجه، تکریت، رمادی، صقلاویه و همچنین در سوریه به تجهیزات نظامی بسیاری دست یافت.

براساس گزارش عفو بین‌الملل، در زمان حمله ماه مه داعش به موصل بیش از 100 خودروی زرهی و ده‌ها تانک و نفربر زره‌پوش ربوده و از برخی از آنها حدود دو هفته بعد در مناطق شمال سوریه استفاده شد.

در حالی که اصلی‌ترین سلاح‌ داعش تفنگ کلاشنیکف ساخت روسیه است، عفو بین‌الملل به این نتیجه رسیده که این گروه تروریستی از تسلیحات و مهمات ساخت دست‌کم 25 کشور از جمله آلمان، بلژیک، آمریکا و چین استفاده می‌کند. انبارهای تسلیحاتی ارتش عراق بین سال‌های 1980 تا 1998 و در بحبوحه جنگ ایران و عراق پر شد که از نظر عفو بین‌الملل، نقطه عطفی در توسعه بازار جهانی تجارت سلاح محسوب می‌شود.

در ادامه گزارش عفو بین‌الملل آمده است که کشورهای صادرکننده سلاح به عراق از جمله پنج عضو دائم شورای امنیت به خوبی از خطرات انتقال تسلیحات به عراق آگاه ‌بودند.

پاتریک ویلکن می‌گوید: میراث انتقال سلاح به عراق و منطقه اطراف آن جان میلیون‌ها تن را گرفته و همچنان هم تهدید محسوب می‌شود. تبعات انتقال‌های غیر مسوولانه سلاح به عراق و سوریه و افتادن آن به دست داعش باید زنگ هشداری برای صادرکنندگان سلاح در سراسر جهان باشد.

انتهای پیام

کد N1058943

وبگردی