آفتاب
در مراسم بسیج دانشجویی در روز دانشجو تاکید شد

با اعتماد به دشمن نمی توانیم اقتصاد ملی را سامان دهیم

با اعتماد به دشمن نمی توانیم اقتصاد ملی را سامان دهیم

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو مراسمی را با حضور جمعی از اساتید دانشگاه تهران و برخی از فعالان دانشجویی قدیم و جمع کثیری از دانشجویان در محل تالار چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مراسم با شعار «استقلال در حصار تدبیر» برگزار شد که در ابتدای آن سجاد صفار هرندی و محمد صادق شهبازی از فعالان سابق دانشجویی به ایراد سخن پرداختند.

سعید زیباکلام استاد دانشگاه نیز در سخنان کوتاهی اظهار کرد: در طول 20 ماه گذشته در سخنرانی‌های متعدد هشدار داده‌ام که انقلاب اسلامی در معرض خطر و انحلال است و با این سیاست خارجی و سایر سیاست‌ها انقلاب اسلامی منحل می‌شود. اکنون از شما می‌خواهم که اجازه دهید دهان پر خونم را بسته نگه دارم چون الان زمان صحبت کردن نیست.

در ادامه یزدان پناه استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دانشجو و مردم ستون انقلاب هستند گفت: استقلال کشور تنها در مرزها خلاصه نمی‌شود. امروز استقلال در مرزهای فکری شما دانشجویان است که باید آن را بسط و گسترش دهید.

وی با تاکید بر اینکه ما باید حافظ خون 220 هزار شهیدمان باشیم گفت: باید هر روزمان 16 آذر و عاشورا باشد و تنها در برگزاری مراسم در یک روز از سال خلاصه نشود.

یزدان پناه با این اعتقاد که بزرگترین تهدید کشور از درون و از داخلی‌ها است گفت: انحلال و فروپاشی انقلاب به دست انقلابیون بزرگترین نفوذی است که کشور را تهدید می‌کند. تهدید ما اسراییل و آمریکا نیست بلکه داخلی‌ها می‌باشند.

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین محصول مدیریت انقلابی مقام معظم رهبری است گفت:‌ باید از این فرایند درس بگیریم نه اینکه تنها چشم‌مان به رهبری باشد و ایشان میدان‌دار باشند. ما باید به دنبال فرصت‌ها باشیم نه اینکه تنها از تهدیدها بترسیم.

پیروز استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران نیز با بازخوانی وقایع 16 آذر در دانشگاه تهران گفت: انقلاب اسلامی در طول 37 سال گذشته علی رغم تمامی مشکلات توانسته استقلالش را حفظ کند شاید مشکلاتی در عرصه‌های مختلف داشتیم ولی مهم آن است که استقلال‌مان خدشه‌دار نشده است.

وی با انتقاد از نبود حساسیت‌ و کنترل‌های لازم در فضای مجازی به موضوع رقابت‌های انتخاباتی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر کاندیداها تمام تلاش‌شان جلب نظر مردم برای کسب رای است. به همین دلیل طوری حرف می‌زنند که تمامی طیف‌ها و افراد به آن‌ها رای دهند. این روند می‌تواند مقدمه جدی برای نفوذ باشد.

وی در جمع بندی گفت: کشوری که روزی دانشگاه و دانشجو را به خاطر آمریکا سرکوب کرد در روز دیگر سفارت آمریکا را تعطیل نمود و امروز وضعیت آمریکا به گونه‌ای شده که در منطقه شکست خورده محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، در قسمت دوم این برنامه فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه تفکر شاه نزدیک به آمریکا بود گفت: در همان دوران نتیجه همراه بودن ایران با آمریکا این شد که در تمامی حوزه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور وابسته به آمریکا شد. این تفکر که ما باید با ابرقدرت‌ها تعامل داشته باشیم مختص به شاه نبود و بعد از انقلاب در این کشور وجود داشت که نمونه آن را می‌توان در اظهارات بازرگان دید به طوری که بازرگان در حوزه برقراری رابطه با آمریکا مخالفتی با تفکر شاه نداشت.

وی افزود: شاه بر این موضوع اعتقاد داشت که به دلیل دو قطبی بودن دنیا باید با آمریکا و شوروی نزدیک باشیم که به دلیل داشتن تفکرات ضد روسی با آمریکا همسو شد. اکنون نیز این نگاه ضد روس در برخی وجود دارد که شعارهایی نیز شنیده می‌شود.

ایزدی با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی گفت: بعد از تسخیر لانه جاسوسی تفکر ایجاد رابطه با آمریکا جایگاه رسمی‌اش را از دست داد اما هنوز در درون حکومت بر این موضوع معتقد بودند که وابستگی به برقراری رابطه با آمریکا مشکلی ایجاد نمی‌کند. نتیجه این تفکر آن شد که بعد از جنگ تحمیلی دولت آقای هاشمی بر پایه نظریه تعامل با آمریکا طرحی را در حوزه فروش نفت پایه ریزی کرد که براساس آن به شرکت‌های نفتی آمریکایی پیشنهاد استفاده از نفت را در خلیج فارس داد. هدف آن بود که این شرکت‌های آمریکایی که دولت‌شان برای کاهش تقابل با ایران فشار آورد و برای رسیدن به این هدف از دیپلماسی اقتصادی استفاده شد.

وی افزود: نتیجه این طرح آن شد که نیروهای مخالف ایران در آمریکا طرحی را تصویب کردند که شرکت‌های آمریکایی و غیر آمریکایی از سرمایه گذاری در ایران منع شدند که این همان تحریم‌های ثانویه است. آقای هاشمی هدف بهبود رابطه با آمریکا را داشت اما در عمل صنعت نفت ایران را با مشکل جدی و تهدید گسترده روبرو کرد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: این اتفاق در دوران خاتمی نیز رخ داد و با هدف تعامل با آمریکا در افغانستان به آمریکا کمک شد که پاسخ این کمک‌ها سخنرانی آقای بوش در آن ایران را محور شرارت نامید. در اواخر دولت آقای احمدی نژاد همین تفکر وارد شد که به شدت دنبال تعامل بود و به جایی نرسید. در دولت آقای روحانی نیز از ابتدا تمامی تخم مرغ‌ها در مسیر مذاکره با آمریکا و توافق هسته‌ای گذاشته شد به طوری که در این دو سال امتیازات گسترده ای به آمریکا داده شد اما در پاسخ همین هفته گذشته طرف آمریکایی مجددا تهدید به حمله نظامی را مطرح کرد. یعنی آن ها حتی حاضر به تغییر در ادبیات‌شان نیستند.

ایزدی با اشاره به برجام گفت: برجام مشکلات ساختاری گسترده‌ای دارد که مقام معظم رهبری 9 شرط را برای اجرای آن مطرح کردند. اولین شرط نامه آقای اوباما و امضای آن بود که چنین نامه‌ای نوشته نشده است البته دوستان ما در وزارت خانه معتقدند که چنین نامه ای نوشته شده است. شرط دیگر حفظ ماهیت آب سنگین اراک بود که طبق قرارداد منتشر شده در مورد اراک حتی یک کلمه آب سنگین وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌ در رابطه با گزارش آژانس نیز آقای عراقچی در اظهاراتی مطرح کرد که موفق شدیم به آژانس در این بحث اجازه ندهیم از کلمه پی ام دی استفاده کند حال اینکه در متن گزارش آژانس 8 مورد از پی ام دی نام برده شده است. این نشان می دهد که آقای عراقچی یا متن را نخوانده یا اینکه می خواهد موضوعات را طوری دیگر به مردم منعکس کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این مدل از کارها در سه پروسه طراحی، اجرا و ارزیابی انجام شود گفت: در موضوع هسته‌ای هر سه پروسه توسط یک گروه انجام شود حال اینکه آمریکایی‌ها با هوشمندی رویه مدیریتی را در پیش گرفتند.

وی در جمع بندی گفت: تفکری در ایران وجود دارد که باید با آمریکا ساخت. این تفکر شاه،‌ بازرگان، هاشمی و خاتمی بود و اکنون تفکر روحانی است. مشکل از آنجایی آغاز می شود که ما علی رغم دادن این همه امتیازات به آمریکا باز هم تهدید به حمله نظامی می‌شویم. این موضوع نشان دهنده کلام رهبری است که طرف مقابل قابل اعتماد نیست.

به گزارش ایسنا، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس نیز به عنوان آخرین سخنران این مراسم با یادآوری شهدای 16 آذر گفت: استقلال یکی از سرمایه های اساسی و شعار اصلی ملت ایران بود که در حوزه‌های مختلف معنا پیدا می‌کند. در سال 57 با تغییر ساختار حکومت استقلال سیاسی در نظام تصمیم گیری کشور مستقل شد و استقلال فرهنگی نیز تا حدود زیادی محقق گردید اما متاسفانه در حوزه استقلال اقتصادی نه تنها گام های موثر و مفیدی برنداشتیم که به دلیل راهبردهای غلط دولت‌های گذشته از مسیر استقلال اقتصادی نیز فاصله گرفته‌ایم.

وی با یادآوری وضعیت اقتصاد کشور در دوران جنگ گفت: در دولت زمان جنگ به دلیل اقتضائات آن دوره و یا تفکرات سوسیالیستی افراطی حاکم بر رییس دولت و وزرایش موجی از اتفاقات در ابتدای انقلاب و به دنبال آن بی اعتمادی مردم و سرمایه گذاری رخ داد و اقدامات افراطی انجام شد. بعد از زمان جنگ در واکنش به این افراط‌ها در دولت بازرگان تفریط را شاهد بودیم یعنی لیبرالیسم اقتصادی و حاکمیتی در سرمایه گذاری طوری شد که اقتصاد به پرتگاه سقوط نزدیک شد. چنان به هم ریختگی در اقتصاد ایجاد شد که آقای هاشمی به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برخلاف اختیارات مجمع و قانون شبانه تشکیل جلسه داد و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تثبیت کرد. کاری بی سابقه که برای سامان دادن بازار ارز و پول کشور انجام شد. این افراط و تفریط‌ها باعث شد که نتوانیم به استقلال اقتصادی به مفهوم درست آن دست پیدا کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: رهبری براساس همین تجربه سیاست کلی اصل 44 را ابلاغ کردند ولی به دلیل تعلل در مسیر نظام تصمیم گیری عملیاتی شدن این سیاست‌ها نزدیک به 7 سال طول کشید. سیاستی که بر پایه آن عدالت، کارآمدی، شفاف سازی و مبارزه با مفاسد به طور همزمان در تمام وجوه اقتصادی نفوذ پیدا می‌کند ولی متاسفانه هیچ گاه عملیاتی نشده است.

نادران در ادامه اظهار کرد: بعد از استقرار دولت روحانی عارضه جدیدی رخ داد به طوری که مدیران دولت هاشمی برای حکومت در عرصه اجرایی با سنین بالاتر کار را به دست گرفتند. آن‌ها در این عرصه به امید به نتیجه رسیدن مذاکرات و برداشته شدن تحریم‌ها عملا اقتصاد ملی را رها کردند. وضعیتی که بعد از دو سال و نیم حتی طرفداران دولت نیز به آن اذعان می کنند که کشور را با رکود عمیق اقتصادی مواجه کرده است.

وی با طرح این پرسش که ایا این مسیر براساس طراحی خائنانه و یا ناکارآمدی و ضعف مدیریت و فرتوت بودن مدیران و نداشتن انگیزه برای اقدام انقلابی بوده است گفت: نتیجه هر دو اقدام این است که مردم امروز در وضعیت معیشتی زیر چرخ‌های بی تدبیری له شده‌اند. اقتصاد به مذاکرات و برداشته شدن تحریم‌ها وابسته شده است.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال 92 از سوی رهبری گفت: اینکه رهبری اصرار دارند مسئولان کشور ساده زیست باشند و به اقتصاد داخلی و نیروی کار داخلی اتکا داشته باشند بدان دلیل است که این راهبرد اساسی در حوزه اقتصاد ملی است و نباید چشم امیدی به سرمایه خارجی داشته باشیم به طوری که طبق تاکیدات ایشان باید سرمایه اقتصادی داشت تا تمامی نهادها تکلیف خود را بدانند اما امروز اقتصاد ما براساس کدام راهبرد و مشاوره اداره می‌شود؟

نادران خاطرنشان کرد: کسانی اقتصاد کشور را مدیریت می کنند که از اداره زندگی خود عاجزند. نتیجه آن است که به طور خالص بیش از یک میلیون نفر بیکار شده‌اند، سرمایه ایرانی از دست رفته و بورس با ورشکستگی مواجه شده است یعنی بازار سرمایه و کار به عنوان دو پایه اصلی اقتصاد با مشکلات اساسی مواجه شده است.

وی افزود: تا کی باید معطل بمانیم که مذاکرات هسته ای به رفع تحریم‌ها منجر شود حال اینکه اگر به فرض محال که کار شدید اقتصادی را به وجود می‌آورد که شاهد بدتر از آنچه در سال‌های 91 و 92 در کشور رخ داد خواهیم بود. این ساده لوحی است که فکر کنیم با اعتماد دشمن می توانیم اقتصاد ملی را سامان دهیم.

نماینده مردم تهران در پایان در مورد اقدامات مجلس نیز گفت: مجلس تمامی همتش را برای عملیاتی کردن سیاست‌های ابلاغی و هدایت دولت در این مسیر انجام داد ولی ما نمی‌توانیم برای دولت تصمیم گیری کنیم. دولت باید بداند که با این مدیریت خسته و بی انگیزه و منتظر برای رفع تحریم‌ها نمی تواند اقتصاد ملی را عملیاتی کند.

انتهای پیام

کد N1058440

وبگردی