آفتاب

نیویورک تایمز: چرا اوباما این بار در محل همیشگی کاخ سفید سخنرانی نکرد؟

نیویورک تایمز: چرا اوباما این بار در محل همیشگی کاخ سفید سخنرانی نکرد؟

واحد مرکزی خبر نوشت: اینکه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برخلاف معمول، این بار برای ایراد سخنرانی خود خطاب به مردم آمریکا، دفتر رسمی کار خود را انتخاب کرد، معنا و مفهوم خاصی دارد.

به اعتقاد مایکل شیر Michael Shear ‌خبرنگار نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در کاخ سفید، اینکه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برخلاف معمول، این بار برای ایراد سخنرانی خود خطاب به مردم آمریکا، دفتر رسمی کار خود را انتخاب کرد، (اینجا)  معنا و مفهوم خاصی دارد.
شیر برای ادعای خود چند استدلال را بیان کرده است.
اینکه اوباما برای ایراد سخنرانی خود درباره حادثه غم انگیز تیراندازی اخیر سن برناردینو و تهدیدات داعش، دفتر کار رسمی خود را انتخاب کرد چند دلیل دارد:

اولا با توجه به در پیش بودن تعطیلات سال نو میلادی، بیشتر قسمت های کاخ سفید برای برگزاری چندین جشن، آذین بندی شده است. تا چند روز دیگر اوباما میزبان کارکنان ریاست جمهوری، اعضای کنگره و خبرنگاران و میهمانان دیگر است.
اما تصمیم به تغییر مکان سخنرانی نشانگر اهمیت موضوعی است که از تعیین کننده ترین عوامل پیروزی اوباما برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری آمریکا بود: چطور به مردم آمریکا درباره امنیت و سلامت آنها اطمینان خاطر داد حتی اگر آمریکا با دشمن تروریست متخاصمی مواجه باشد؟

بعلاوه این کار، نشانگر اهمیتی است که رئیس جمهور و مشاورانش به موضوع پاسخ به منتقدان راهبرد کاخ سفید برای شکست دادن داعش در عراق و سوریه قائل هستند. به ویژه در چند ماه اخیر -که شبکه تروریستی داعش حملاتی را در آن سوی مرزهای سوریه و عراق و در پاریس، بیروت و شبه جزیره سینا به انجام رسانده و شاید هم این هفته در آمریکا رقم بزند- بر شدت این انتقاد ها افزوده شده است.

تاکنون اوباما دوبار اظهارات رسمی خود را از دفتر کار خود خطاب به مردم آمریکا ایراد کرده است. اولین بار در تابستان سال 2010 میلادی و بدنبال آتش سوزی در چاه نفتی بریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک و دیگری چند ماه بعد و برای اعلام پایان عملیات رزمی نظامیان آمریکا در عراق که طی آن سعی داشت بگوید که آمریکا به وعده خود عمل کرده است. از آن به بعد دیگر مورد مشابهی دیده نشده بود.

بیشتر سخنرانی های حزن انگیز اوباما در خارج ساختمان کاخ سفید و در ضلع شرقی آن انجام شده است. او خبر کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده را در اتاق شرقی کاخ سفید اعلام کرد که به و اجازه می دهد تا با گام های بلند از سالن صلیبی شکل کاخ سفید عبور کند و به تریبون روبروی دوربین خبرنگاران برسد.اوباما حتی قانون مراقبت های پزشکی جدید آمریکا را نیز در همین محل امضا کرد.

طی دوران ریاست جمهوری، اوباما و دستیارانش سعی کرده اند هر مطلبی را در مکان و زمان مناسب خودش بیان کنند. سخنرانی اوباما خطاب به مسلمانان جهان در دانشگاه قاهره مصر ایراد شد. اوباما نظرات خود را درباره اقتصاد در دانشگاه جرج تاون ایراد کرد و روی پل ادموند پتوس، آلاباما درباره حقوق مدنی صحبت کرد. یا مطالب خود را درباره جنگ افغانستان در آکادمی نظامی آمریکا در وست پوینت عنوان کرد.

به گفته مشاوران اوباما، دفتر کار رسمی وی برای سخنرانی های کوتاه مناسب تر است. ولی در عصر کنونی رسانه ها، به سختی می توان شبکه های تلویزیونی را متقاعد کرد که در وسط ساعت پیک پخش، برنامه های خود را قطع و سخنرانی کوتاه اوباما را پخش کنند.

برخی از مشاوران رسانه ای اوباما همواره معتقد بوده اند که نشست پشت میز کار دفتر رسمی ریاست جمهوری آمریکا -درست مانند کاری که رونالد ریگان همیشه می کرد- دیگر در عصر سرعت یوتیوب و دیگر شبکه های اجتماعی، تاثیر بصری مفیدی ندارد. زیرا میزی که بین رئیس جمهور و بینندگان قرار دارد به منزل سد و مانعی مقابل بینندگان است که حواس آنها را از پیام سخنرانی او پرت می کند.


این مشاوران که برخی از آنها بازنشسته شده اند، همچنین می گویند قدرت نفوذ بصری اوباما حین حرکت به سمت تریبون اتاق شرقی کاخ سفید بسیار زیاد است.
ولی تاریخ نشان داده است و شکی نیست که انتخاب محل های مختلف ساختمان کاخ سفید برای بیان مطالب متفاوت، نشان دهنده اهمیت پیامی است که او منتقل می کند و اوباما با انتخاب اخیر امیدوار بود که به هدف مورد نظر خود و مشاوران برسد.

49310

کد N1058438

وبگردی