آفتاب
معاون نخست وزیر ترکیه هشدار داد:

تنش های مسکو-آنکارا ۹ میلیارد دلار به ترکیه ضرر می‌زند

تنش های مسکو-آنکارا ۹ میلیارد دلار به ترکیه ضرر می‌زند

معاون نخست وزیر ترکیه امروز هشدار داد که ادامه تنش میان این کشور و روسیه و به حداقل رسیدن روابط دو کشور می تواند زیانی معادل ۹ میلیارد دلار را متوجه اقتصاد ترکیه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «مهمت شیمشک» با بیان این نکته در ادامه گفت: در بدترین حالت اگر روابط ما با روسیه به صفر برسد اقتصاد ترکیه گرفتار زیان بزرگی می شود.

بعد از سرنگون شدن جنگنده روسیه توسط ترکیه، مسکو تحریمهایی را در حوزه اقتصادی علیه ترکیه به اجرا گذاشته است.

معاون نخست وزیر ترکیه در ادامه افزود: تنش های اخیر با روسیه بین ۰.۳ تا ۰.۴ درصد از تولید ناخالص ترکیه را شامل شده و در بدترین حالت اگر ارتباط ترکیه با روسیه به صفر برسد اقتصاد ما هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو معادل ۹ میلیارد دلار زیان می بیند.

به گفته شیمشک، بعد از آغاز تنش ها میزان سفر گردشگردان روس به ترکیه و همچنین کارهای مشترکی که توسط پیمانکاران روس انجام می شد به حداقل رسیده است. ما همیشه روسیه را به عنوان یکی از مهمترین شرکای اقتصادی خود می دانستیم و خواهان افزایش تنش ها با مسکو نیستیم اما اگر روسیه به رفتارهای اخیر خود ادامه بدهد باید منتظر اقدامات ترکیه نیز باشد.

در حال حاضر ترکیه بیش از نیمی از گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کند و این احتمال وجود دارد که مسکو در فصل زمستان گاز صادراتی به ترکیه را قطع کند و در همین رابطه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، در روزهای اخیر اعلام کرده که آنکارا به دنبال یافتن جایگرینی برای گاز روسیه است.

کد N1058130

وبگردی