آفتاب

رابرت فیسک: شرکت کنندگان در کنفرانس ریاض نمایندگان گروههای تروریستی‌اند

رابرت فیسک: شرکت کنندگان در کنفرانس ریاض نمایندگان گروههای تروریستی‌اند

میلادی برگزار شود، گفت: شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، نمایندگان گروه‌های تروریستی هستند که از خارج حمایت مالی می‌شوند.

رابرت فیسک، تحلیل‌گر و روزنامه‌نگار مشهور انگلیسی با کم اهمیت خواندن کنفرانس ریاض تحت عنوان کنفرانس سران مخالف سوریه که قرار است هشتم تا دهم ماه جاری میلادی برگزار شود، گفت: شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، نمایندگان گروه‌های تروریستی هستند که از خارج حمایت مالی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رابرت فیسک در مقاله‌ای که با عنوان "نشست سران در عربستان تنها شکاف و اختلاف میان کشورهای عربی را نمایان می‌کند" در روزنامه "ایندیپندنت" منتشر شده گفت: چگونه چنین وحدتی میان شرکت کنندگان این نشست که نمایندگان گروههای تروریستی از جمله جبهه النصره و القاعده هستند ایجاد می‌شود. این گروه‌ها از سوی منابعی در قطر تامین مالی می‌شوند.

رسانه‌ها از تلاش عربستان برای برگزاری این کنفرانس با مشارکت 65 شخصیت از مخالفان سوریه در ماه آتی خبر دادند و اعلام کردند که اختلافات و کشمکش‌های شدیدی میان طرف‌های حامی این مخالفان وجود دارد که مانع از برگزاری چنین نشستی می‌شود.

فیسک اظهار داشت: عجیب نیست که هم پیمانان ریاض در غرب به سرعت حمایت خود را از این نشست اعلام کنند و در این راستا طبیعی است که واشنگتن با طرح پیشنهادی عربستان موافقت کند.

این نویسنده انگلیسی تاکید کرد که سوال مهم‌تر در اینجا مربوط به گروه تروریستی داعش است که سبک جنبش‌های وهابی را با وحشی‌گری تمام اجرا می‌کند و حمایت‌های مالی خود را از عربستان دریافت می‌کند و سوال اکنون این است که چه کسی نماینده رویکرد منحصر به فرد و خشن داعش در کنفرانس ریاض خواهد بود؟

وی افزود: تمایل داعش به قطع گردن در بیشتر موارد مانع از آن خواهد شد که در نشست‌ها حضور یابد اما جایی برای نگرانی وجود ندارد زیرا جبهه النصره که قطعا نماینده‌ای از خود به نشست اعزام خواهد کرد، این غیبت را پوشش خواهد داد و قطع سر از جمله عادات این گروه ترویستی نیز است.

فیسک ادامه داد: نماینده عربستان در سازمان ملل تاکید دارد که همه گروه‌های مخالف سوری در نشست ریاض حاضر خواهند شد و این قطعا بدان معناست که همه طرف‌ها به جز آنهایی که عربستان از به رسمیت شناختن آنها معذور است در این نشست حضور خواهند یافت. این گروه می‌تواند اعضای داعش باشد که از آنها برای بازدید از موزه‌ای که در ریاض در حال افتتاح است دعوت شده و آنها می‌توانند بارگاه بنیانگذار جنبش وهابی را که به شدت به آن اعتقاد دارند زیارت کنند.

گروه تروریستی داعش ایدئولوژی تاریک و بسته خود را دنبال می‌کند ایدئولوژی که مقامات آل سعود به آن دیکته کرده‌اند غرب نیز در این میان از جنایات ضد بشری و نقض قوانین و حقوق که توسط خاندان حاکم در عربستان انجام می‌شود به دلیل منافع اقتصادی و تجاری مشترک خود صرف نظر می‌کنند.

انتهای پیام

کد N1058089

وبگردی