آفتاب

ورود بحران سوریه در فدراسیون جهانی شطرنج

ورود بحران سوریه در فدراسیون جهانی شطرنج

رئیس فدراسیون بین‌المللی شطرنج که سیاستمدار و تاجری اهل روسیه است، با رد تمامی اتهامات می‌گوید که تمام ارتباطش با کشور جنگ‌زده سوریه برای ارسال وسایل شطرنج است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، کرسان ایلیومژینوف، رئیس فدراسیون جهانی شطرنج که تاجر مولتی میلیونر روسی است، به صورت موقت کناره‌گیری کرده تا با توقیف دارایی‌هایش در بخشی از تحریم‌های آمریکا، مقابله کند.

این تاجر 53 ساله روس که مدعی است یک بار توسط بیگانگان ربوده شده بود، به کمک به نظام بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از طریق "بانک اتحاد مالی روسیه" متهم است. وی مالک قسمتی از سهام این بانک است.

ایلیومژینوف که سال 2012 به سوریه سفر کرد و عکسی با بشار اسد در حال شطرنج‌بازی دارد، به شدت اتهامات مذکور را رد کرده و می‌گوید که تنها ارتباطش با سوریه برای ارسال وسایل شطرنج بوده است.

فدراسیون بین‌المللی شطرنج روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت که ایلیومژینوف نقش فعالی در این فدراسیون ایفا نمی‌کند چرا که مظنون است.

سخنگوی این فدراسیون گفت: پس از اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن تحریم‌هایی را علیه ایلیومژینوف اعمال کرده، او رئیس هیات مدیره را مطلع کرد که تا زمان لغو اتهامات از تمامی عملیات‌های حقوقی، مالی و تجاری فدراسیون کناره‌گیری می‌کند.

وی افزود: ایلیومژینوف شکایتی را در آمریکا به جریان انداخته و خواستار اطلاعات بیشتر و ملغی کردن محدودیت‌های وزارت خزانه‌داری آمریکاست. کناره‌گیری او باعث می‌شود تا بر روی مساله رفع اتهامات متمرکز شود.

ایلیومژینوف دوشنبه گذشته بیست سالگی حضور در این فدراسیون را جشن گرفت و سفرش را به آمریکا برای تعیین شرایط میزبانی آمریکا برای دور آتی مسابقات جهانی شطرنج لغو کرد. انتظار می‌رود که این مسابقات در شهر سن لوئیس ایالت میسوری برگزار شود، اما برگزاری آن هم‌اکنون در هاله‌ای از ابهام است.

انتهای پیام

کد N1057732

وبگردی