آفتاب

کنفرانس مخالفان سوریه در ریاض، هشتم تا دهم ماه جاری میلادی برگزار می‌شود

کنفرانس مخالفان سوریه در ریاض، هشتم تا دهم ماه جاری میلادی برگزار می‌شود

وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که کنفرانس گسترده مخالفان سوریه در این کشور هشتم تا دهم ماه جاری میلادی (17 تا 19 آذر) برگزار می‌شود و ریاض برای مخالفان دعوت نامه فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، یک منبع مسئول در وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که نشست گسترده مخالفان سوریه برای اتخاذ یک موضع متحد از سوی آن‌ها در قبال حل بحران سوریه از هشتم تا دهم دسامبر در ریاض برگزار خواهد شد.

این منبع اعلام کرد که ریاض برای تمامی مخالفان در داخل و خارج از سوریه دعوتنامه فرستاده است و این دعوتنامه‌ها پس از رایزنی و مشورت با طرف‌های تاثیرگذار بین المللی به ویژه استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه ارسال شده است.

این مسئول تاکید کرد: برگزاری نشست مخالفان در ریاض نشان دهنده حمایت عربستان از حل سیاسی بحران سوریه است و با استناد به بیانیه صادره از کنفرانس "وین 2" برگزار خواهد شد. یکی از بندهای بیانیه وین 2 متحد کردن مخالفان سوریه و انتخاب نمایندگانش برای شرکت در مذاکرات جهت آغاز روند انتقالی قدرت براساس بیانیه ژنو 1 بود.

این منبع همچنین تاکید کرد که عربستان تمامی امکانات لازم را فراهم می‌آورد تا مخالفان بتوانند به شکل مستقل به مذاکرات پرداخته و موضعی متحد اتخاذ کنند.

قرار است در نشست ریاض دهها تن از شخصیت‌های مخالف سوری از جمله نمایندگان ائتلاف مخالفان، هیات هماهنگی و نمایندگان گروه‌های مسلح "میانه‌رو" از جمله "جبهه جنوبی" و "جیش الاسلام" شرکت کنند و همچنین گزارش شده که برای جنبش "احرار الشام" نیز دعوت نامه فرستاده شده است.

طرف‌های بین المللی از جمله آمریکا، عربستان، ایران و روسیه در نشست اخیر وین با تشکیل دولت انتقالی در سوریه ظرف شش ماه و برگزاری انتخابات ظرف 19 ماه با مشارکت سوری‌ها در داخل و خارج توافق کردند.

در همین راستا، دفتر هماهنگ کننده مناطق خودگردان کرد (الجزیره، کوبانی و عفرین) در سوریه اعلام کرد که عدم دعوت از نمایندگان کردها برای شرکت در کنفرانس ریاض به دلیل مداخله‌های خارجی برای متناسب کردن فضای این نشست با سیاست‌هایشان صورت گرفته است در نتیجه این کنفرانس هرگز نماینده آرمان‌های تمامی مردم سوریه نخواهد بود و تنها یک توطئه علیه اراده مردم این کشور است.

حزب "اتحاد دموکرات کرد" برای حضور در کنفرانس ریاض به این دلیل دعوت نشده است که ائتلاف مخالفان سوریه با مشارکت این حزب یا مشارکت یگان‌های حمایت مردمی، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکرات مخالفت کرده است.

دفتر هماهنگ کننده مناطق خودگردان کرد اعلام کرد که هر تصمیمی که در کنفرانس ریاض گرفته شود به این دفتر هیچ ارتباطی ندارد و هیچ کسی نمی‌تواند تصمیم خود را بر کردها تحمیل کند.

گروه‌های مخالف سوری یگان‌های حمایت مردمی کرد را به همکاری با نظام سوریه از آغاز بحران و جنگ با گروه‌های وابسته با ارتش آزاد وسیطره بر مناطق آنها متهم می‌کنند.

صالح مسلم، رئیس حزب اتحاد دموکرات کرد نیز اعلام کرده که عدم دعوت از این حزب برای حضور در کنفرانس ریاض "اقدامی ناشایست" است.

انتهای پیام

کد N1057386

وبگردی