آفتاب

بلندمرتبه سازی در ایران استاندارد نیست / تعاریف جدید از ساختمان های بلند در دست تدوین

بلندمرتبه سازی در ایران استاندارد نیست / تعاریف جدید از ساختمان های بلند در دست تدوین

ایرنا به نقل از معاون وزیر راه و شهرسازی نوشت: در همه جای دنیا ساخت بناهای بلند از ضوابط مشخصی پیروی می کند، به همین دلیل ایران نیز باید بتواند به ضوابط بین المللی و استاندارد برسد.

حامد مظاهریان امروز(یکشنبه) در نشست پرسش و پاسخ به مناسب دومین همایش بناهای بلند گودبرداری های خطرناک در تهران، افزود: ساخت ساختمان های بلند نباید مشکلات بیشتری را برای شهرها ایجاد کند بلکه باید با آزادسازی زمین، زمینه های لازم برای ایجاد فضایی پایدار را فراهم کنیم.

 

قرار است دومین همایش بناهای بلند با حضور استادان دانشگاهی و صاحبنظران معماری و شهرسازی از ۳۰ آذرماه تا دوم دیماه در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران برگزار شود.

این مقام مسئول با بیان هم اکنون نیز در کشور ساختمان های بلند ساخته می شوند بدون آنکه توجهی به معماری ایرانی - اسلامی در برخی از آنها لحاظ شده باشد، افزود: تلاش وزارت راه و شهرسازی ضابطه مند کردن ساخت و سازهای بلندمرتبه، مکان یابی های درست و علمی است و همایش بناهای بلند نیز در راستای تحقق همین اهداف و رسیدن به خرد جمعی در این باره گام برمی دارد.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره دستاوردهای این نشست نیز گفت: همایش یاد شده درصدد ایجاد فضای گفت وگو است و در سه روز برگزاری این نشست، بیانیه ای به عنوان جمع بندی تدوین می شود که دربرگیرنده خواسته ها و مسائل مطرح شده در نشست هاست و می تواند مسیر حرکت های بعدی را روشن کند.

وی ادامه داد: مجموعه مقاله ها، گفت وگوها و فضای حال حاضر نشان می دهد که این همایش می تواند قدم های موثری را برای حل و فصل موضوع بلندمرتبه سازی بردارد.

مظاهریان درباره تغییر احتمالی ضوابط بلندمرتبه سازی برای سال های آتی نیز گفت: هدف از تعیین ضوابط بلندمرتبه سازی انضباط شهری است و اینکه تجربه های جهانی در بحث مقررات شهری و نظارت بر طراحی و ساخت لحاظ شوند. قوانین و ضوابط نیز در دوران های مختلف نیازمند به روز رسانی هستند.

وی به تجربه ساخت ساختمان های بلند همچون پلاسکو در دوران مختلف اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده است که روند ساخت ساختمان های بلند در کشور پستی و بلندی های فراوانی تاکنون داشته و لازمه فرایند مهندسی به روز شدن مداوم است.

گودبرداری های تهران؛ آینده پایتخت را تهدید می کند

محمدرضا حافظی دبیر کارگروه معماری و شهرسازی این همایش نیز در ادامه گفت: گودبرداری های تهران آینده پایتخت را تهدید می کند زیرا هیچ ضابطه ای برای محدود کردن آنها وجود ندارد و حل این مساله پرخطر در تهران نیازمند تصمیم مشترک سازمان ها و نهادهای متولی است.

وی افزود: اگر حادثه ای رخ دهد، امدادرسانی به ساختمان های زیرزمین بسیار دشوارتر از ساختما های بلند خواهد بود؛ یکی از پیام های این همایش نیز دست یافتن به راه حلی برای تاسیسات و پارکینگ های بی ضابطه در زیر زمین است.

حافظی، گودبرداری هایی با عمق ۴۰ تا ۷۰ متر در تهران را از نمونه های خطرناک گودبرداری دانست و افزود: گودبرداری های غیرمجاز سبب می شوند محیط زیست به هم بریزد، درختان خشک شوند و مهمتر از آن حرکت آب های زیرزمینی مخدوش شود.

وی تاکید کرد: راه حل تامین پارکینگ در کلانشهرهایی مانند تهران ساخت پارکینگ های ۱۰ طبقه در زیرزمین نیست؛ همانطور که به ارتفاع اهمیت می دهیم باید به گودبرداری و روش های اصولی آن نیز توجه کنیم زیرا توجه به مسایل محیط زیستی باعث می شود تا از فجایعی که ممکن است بر اثر سهل انگاری برای نسل آینده پیش می آید جلوگیری کنیم.

حافظی با بیان اینکه کلانشهرهای ما برای تامین مسکن به سمت ارتفاع رفته اند، افزود: پیش بینی ها حکایت از آن دارد که به زودی تعاریف جدید و به روزی از ساختمان های بلند در کشور خواهیم داشت و از ضوابط فعلی که ساختمان های ۱۲ طبقه با بالا را بلند می داند عبور می کنیم.

رنگ و عطر معماری ایرانی را در بناهای بلند انعکاس دهیم

سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به اینکه ساختمان های بلند پدیده جدیدی در کشور نیستند، افزود: باید بتوانیم رنگ و عطر معماری ایرانی را در بناهای بلند انعکاس دهیم.

وی یادآورشد: همایش یادشده نیز به دنبال ارتباط بناهای بلند و معماری ایرانی است.

وی ادامه داد: همایش یاشده سند راهبردی تولید و تدوین نمی کند بلکه با آسیب شناسی و تحلیل وضعیت موجود و آنچه که باید باشد، راهکارهای بهبود وضعیت را ارزیابی می کند.

 

 

22339

کد N1056980

وبگردی