آفتاب

مشکلات مالی داعش هر روز درحال افزایش است

مشکلات مالی داعش هر روز درحال افزایش است

کارشناسان مسائل مربوط به تروریسم می‌گویند، گروه تروریستی داعش در پی از دست دادن بخش زیادی از مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه متحمل مشکلات مالی سختی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این کارشناسان می‌گویند، گروه تروریستی داعش به دلایل مختلف از بسیاری از منابع تامین مالی اصلی خود محروم شده و این تاثیری مستقیم بر قابلیت این گروه به منظور پیشبرد جنگ داشته است.

کوین مچام، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه بریگام یانگ به واشنگتن پست گفت: مشکلی که آنها با آن مواجه هستند این است که اکثر درآمد آنها در دو سال گذشته صرفا از راه فتوحات، ضبط اموال و اخاذی به دست آمده‌ و همه این‌ها منابعی یک بار مصرف هستند که پایدار نیست.

وی ادامه داد: حالا داعش در حال از دست دادن مناطق خود بوده و این مساله کار را برای این گروه به منظور کسب درآمد دشوار کرده است.

اطلاعات درباره وضعیت مالی داعش تا حدی مبهم هستند اما اکثر برآوردها حاکی از آن است که این گروه ثروتمندترین سازمان تروریستی در جهان است. کارشناسان می‌گویند درآمد روزانه این گروه از راه فروش نفت تا همین چند وقت پیش معادل3 میلیون دلار بوده است. با این حال اکنون وضعیت به دلیل آسیب‌های جدی وارد شده به زیرساخت‌های داعش در نتیجه حملات هوایی علیه آن، تغییر کرده است.

از زمانی که روسیه در 30 سپتامبر به درخواست دولت سوریه شروع به اجرای حملات هوایی علیه داعش کرده و حوزه‌های اصلی تولید نفت این گروه را هدف قرار داده، تجارت غیرقانونی نفت داعش به میزان 50 درصد کاهش یافته است. از روز پنجشنبه نیز دولت انگلیس شروع به بمباران اهداف داعش در سوریه کرده است.

کالین پی. کلارک، تحلیلگر امور مبارزه با تروریسم نیز در این باره گفت که انتظار دارد با تشدید حملات هوایی علیه داعش منابع مالی این گروه تروریستی بیش از هر زمان متحمل خسارت شود. شاید در بروز این تاثیرات وقفه ای پیش بیاید اما این گروه مجبور است به خاطر حفظ عملیات‌هایش حقوق های پرداختی به نیروهایش و همچنین تعداد این نیروها را کاهش دهد.

به گفته کولومب استرک، تحلیلگر امور خاورمیانه در اندیشکده جینز، داعش اخیرا اقدام به کاهش دستمزد پرداختی به نیروهایش از ماهی 400 دلار به ماهی 300 دلار کرده است.

همچنین داعش بعد از آن که نیروهای کرد مجددا مناطق مهمی را از این گروه باز پس گرفتند مجبور به افزایش اخذ مالیات از مناطقی شد که همچنان در کنترل خود دارد.

انتهای پیام

کد N1056901

وبگردی