آفتاب
به بهانه شیوع آنفلوآنزا در استان کرمان؛

رعایت نکات پیشگیری‌کننده، از واکسن موثرتر است

رعایت نکات پیشگیری‌کننده، از واکسن موثرتر است

هرازگاهی در اقصی نقاط دنیا از جمله ایران، بیماری‌هایی از جمله وبا، ایدز و ... شیوع یافته و جان صدها و یا هزاران نفر را می‌گیرند، بسته به شرایط آب و هوایی، عوامل محیطی و همینطور عوامل فردی و اجتماعی بروز این بیماری‌ها در مناطق مختلف متفاوت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، گویا در فصل کنونی نوبت به اپیدمی آنفلوآنزا رسیده است و هم اکنون این بیماری در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان قربانی می‌گیرد بطوریکه تاکنون 16 نفر در استان کرمان و به گفته دکتر"قاضی‌زاده هاشمی" وزیر بهداشت شش نفر نیز در استان سیستان و بلوچستان بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا جان باخته‌اند.

وزیر بهداشت صبح امروز یکشنبه 15 آذرماه 94، در حاشیه سمینار پزشک محقق از فوت 22 نفر در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان به علت آنفلوانزا خبر داده و گفته است: هر ساله بیماری آنفلوآنزا جان تعدای از مردم را می‌گیرد، بطوریکه می‌توان گفت این یک موضوع روتین و طبیعی است.

وی با بیان این مطلب که معمولا افرادی که جان خود را از دست می‌دهند، دارای بیماری‌های دیگری نیز هستند که آنفلوانزا آن را تشدید می‌کند، بیان کرده است: متاسفانه در سایر استان‌ها نیز هموطنانی جان خود را از دست داده‌اند که توصیه می‌کنیم مردم مسائل بهداشتی را رعایت کرده و در صورت بروز علائم آنفلوآنزا به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

آنفلوانزای H1N1، بیماری جدیدی نیست که در کشورهای دیگر رخ ندهد چراکه از فروردین 88 به صورت پاندمی(عالم‌گیر) در دنیا آغاز شده است و در اقصی نقاط دنیا هر سال در فصول سرد خود را نشان می‌دهد.

آنفلوانزا در آمریکا در هر سال بین پنج تا 20 درصد مردم را مبتلا می‌کند و هر ساله حدود 3000 نفر بر اثر ابین بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

افراد بیمار نباید از منزل خارج شوند

دکتر"نوذر نخعی" معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: به نظر می‌رسد در استان کرمان آنفلوآنزا در افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری‌های تنفسی مزمن و بیماری‌های قلبی بوده‌اند شدت داشته است و همین مساله سبب شده تا تعداد موارد بستری بیش از سال‌های قبل باشد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 100 بیمار در بیمارستان‌های سطح شهر بستری شده‌اند می‌افزاید: البته این آمار نگران کننده نیست اما باید توجه داشت که افراد بیمار نباید از منزل خارج شوند چراکه در صورت عدم رعایت موارد لازم، ویروس به سرعت منتقل خواهد شد.

نخعی در رابطه با تاثیر واکسن آنفلوآنزا نیز اظهار می‌کند: در بهترین شرایط اثر بخشی واکسن درحد 40 تا 50 درصد است و همچنین با توجه به اینکه هم اکنون در سطح شهر و جامعه آنفلوآنزا گسترده شده است و از سوی دیگر بین دو تا سه هفته لازم است که واکسن اثر کند از این رو در چنین شرایطی استفاده از واکسن تاثیر چندانی ندارد چراکه اگر قرار باشد کسی مبتلا به این بیماری شود طی این دو سه هفته به احتمال زیاد دچار خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان می‌گوید: بارها تاکید شده که محور اصلی پیشگیری از آنفلوآنزا سه اقدام کلیدی یعنی شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، پرهیز از روبوسی و دست دادن و پوشاندن صورت با گودی آرنج هنگام عطسه و سرفه است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که از میان واکسن‌های موجود کدام یک ارجعیت دارد؟ تاکید می‌کند: به دلیل اینکه در ابتدا واکسن هلندی معرفی و بعد از استقبال تمام شد برخی فکر می‌کنند شاید جنس آن بهتر بوده که فورا تمام شده است در حالیکه چنین نیست و واکسن‌های معرفی شده آنفلوآنزا همگی یک تاثیر را دارند.

نقش رسانه‌ها از واکسن آنفلوآنزا قوی‌تر است

همچنین دکتر"محمودرضا حیدری" معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: ما بیش از آنچه که احساس نیاز می‌شد واکسن آنفلوآنزا به استان وارد و در تمامی شهرستان‌های استان کرمان توزیع کرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: همچنین قرار است امروز بخش دیگری از سفارش واکسن آنفلوآنزای استان کرمان از تهران فرستاده شود.

حیدری تاکید می‌کند: با این وجود اگر همه مردم بخواهند واکسن بزنند با کمبود مواجه می‌شویم از این رو توصیه ما این است که خانم‌های باردار، کودکان، افراد کهنسال، کسانی که شیمی‌درمانی می‌شوند، مبتلایان به ایدز و افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی بدن می‌باشند در اولویت تزریق این واکسن قرار گیرند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار می‌کند: اینکه مردم فکر کنند با واکسن جلوی ابتلا به ویروس گرفته می‌شود کاملا اشتباه است چراکه ویروس در حال تغییر شکل دادن است ضمن اینکه در حالت خوش‌بینانه نیز تا 50 درصد بدن ایمن خواهد شد.

وی یادآور می‌شود: بارها و بارها تاکید کرده‌ایم که با رعایت نکات ایمنی ساده می‌توان جلوی هزینه‌های هنگفت را گرفت ازاین رو ما در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیز درج و تاکید کرده‌ایم که"با سلامی گرم، لبخند و خودداری از دست دادن شاد و بانشاط باشید" و از این طریق همگی را به خودداری از انجام اقدامات کمک کننده به انتقال ویروس، تشویق کرده‌ایم.

حیدری با اشاره به اینکه 24 تا 48 ساعت طول می‌کشد تا ویروس آنفلوآنزا در بدن تاثیر گذاشته و علائم آن بروز کند خاطرنشان می‌کند: نقش رسانه‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاه کردن مردم از عوامل پیشگیری کننده و یا خطرآفرین بسیار موثر و حتی از واکسن نیز قوی‌تر است بنابراین مردم باید بدانند که لازم است به دور از ترس و استرس به رعایت نکات پیشگیری کننده توجه کنند.

به گزارش ایسنا؛ جهت پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا حتما باید از دست دادن و روبوسی خود تا حد امکان بکاهید، در صورت داشتن علایم سرماخوردگی از حضور در اجتماعات بپرهیزید تا دیگران را بیمار نکنید، دست‌های خود را مرتب و با دقت با آب و صابون بشویید به ویژه هنگامی که از بیرون به منزل بر می‌گردید، در مدارس سعی شود دانش‌آموزان مبتلا به علایم سرما خوردگی تا زمان بهبودی کامل به منزل هدایت شوند همچنین این اصل در مهد کودک‌ها نیز رعایت شود، در صورت بروز علایم سرماخوردگی، با مصرف مایعات سبب تسریع در بهبود بیماری شوید و در صورت شدید بودن علایم به پزشک مراجعه کنید، استفاده از ماسک معمولی در بیماران به منظور پیشگیری از گسترش ویروس در جامعه توصیه می‌شود، هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با گودی آرنج بگیرید و خانم‌های باردار در رعایت اصول پیشگیری دقت کامل داشته باشند.

گزارش از فهیمه افضلی، خبرنگار ایسنا منطقه کویر

انتهای پیام

کد N1056569

وبگردی