آفتاب
آیت‌الله نوری‌همدانی:

متأسفانه به مسائل فقهی قرآن کریم کم‌توجهی می‌شود

متأسفانه به مسائل فقهی قرآن کریم کم‌توجهی می‌شود

‌آیت‌الله نوری‌همدانی گفت: در میان جامعه قرآنی کشور، باید گروهی باشند که افراد موجه و مبارز باشند تا بتوانند جامعه را به عمل به قرآن کریم دعوت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در دیدار با مسئولان ستاد اجرایی مسابقات کشوری مدهامتان عنوان کرد: متأسفانه امروز به مسائل فقهی قرآن کریم، حتی در حوزه‌های علمیه توجه کمتری می‌شود.

وی اظهار کرد: در مسائل فقهی، سه نوع جهاد از جمله جهاد دعوت به اسلام با شرایط خاص خود، جهاد به معنای دفاع در برابر تهاجم و جهاد با بغات و کسانی که به مخالفت با امام و ولی فقیه بر می‌خیزند، ذکر شده است، اما امام خمینی (ره) در زمان حیات خویش، 8 نوع جهاد از قرآن کریم استخراج کردند.

آیت‌الله نوری‌همدانی افزود: جهاد برای نجات مستضعفین از چنگال سیطره مستکبران، جهاد برای از میان بردن فتنه و فساد، جهاد برای اجرای عدل، جهاد برای تأسیس حکومت و جهاد برای مبارزه با منکرات از جمله جهادهایی است که امام راحل (ره) از قرآن کریم استخراج کردند.

وی ادامه داد: گاهی دشمنان تجهیزاتی فراهم می‌کنند و قصد حمله به کشورهای اسلامی دارند که در این مورد باید آماده جهاد شد، جنگ موته و تبوک از این نوع بود. امام خمینی (ره) با عنایت و توجه به قرآن کریم این مسائل را فهم کردند و در تفسیر قرآن کریم آورده‌اند.

این مرجع تقلید بیان کرد: در روایات، اولوالأمر شامل امامان شیعه و اهل بیت (علیهم السلام) است، اما امام خمینی (ره) در تفیسر قرآن کریم ثابت کردند که کسی که با ولایت فقیه مخالفت کند، با اولوالامر مخالفت کرده است.

آیت‌الله نوری‌همدانی تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم، راهی قرار داده است که صالحان در آن راه گام بردارند، علما نیز به دلیل عطشی که نسبت به علم دارند، از قرآن کریم بهره‎مند می‌شوند، اما قرآن کریم برای فقها مانند بهاری است که در آن شکوفایی‌های فراوانی به وجود می‌آید و این موضوع برای ما می‌تواند درسی باشد.

وی تأکید کرد: توجه به قرآن کریم از نگاهی که امام راحل (ره) به این کتاب مقدس داشتند، مهم است و امروز می‌تواند مسائل نویی را پاسخگو باشد.

این مرجع تقلید با تقدیر از فعالیت‌های مسئولین ستاد برگزاری مسابقات کشوری مدهامتان، گفت: هیچ کتابی مهم‌تر و عظیم‌تر و مقدس‌تر از قرآن کریم وجود ندارد، الفاظ، قرائت و ترجمه و تفسیر قرآن مهم است، به طوری که تفسیر المیزان یکی از تفسیرهای مهم است.

آیت‌الله نوری‌همدانی افزود: علامه طباطبایی در آیه 102 سوره بقره، یک میلیون و 260 هزار احتمال و معنا برای این آیه ذکر کرده است که این مسأله نشان می‌دهد که قرآن کریم، ظرفیت عظیمی دارد.

وی عنوان کرد: حاملین و مفسرین قرآن در راهی قدم گذاشته‌اند که قدم بسیار بزرگ و باعظمت از دیدگاه همه مسلمانان است، با این وجود، یک عده‌ای باید در جامعه حضور داشته باشند که قرآن کریم را عملی کنند.

این مرجع تقلید اظهار کرد: همان طور که فقهای اسلام از جمله امام راحل (ره) در فقاهت، گام‌های اساسی برداشتند، بنابراین ما باید قرآن کریم را به صورت عملی در جامعه پیاده کنیم.

آیت‌الله نوری‌همدانی تصریح کرد: امروز، در حوزه عفاف و حجاب که در قرآن کریم نیز به آن تأکید شده است، فعالیت‌هایی صورت گرفته است، اما متأسفانه آثار آن در جامعه دیده نمی‌شود، همچنین در قرآن کریم، 7 بار در مورد ربا ذکر شده است، در حالی که امروز در بانک‌ها مسأله دیرکرد وجود دارد، بنابراین در مملکت اسلامی و انقلابی، از حاملین قرآن کریم انتظار می‌رود که در عملی کردن قرآن کریم گام بردارند.

وی تأکید کرد: در میان حاملین قرآن کریم، باید گروهی باشند که افراد موجه و مبارز باشند تا بتوانند قرآن کریم را به عنوان امر به معروف و نهی از منکر در جامعه عملی کنند.

این مرجع تقلید یادآور شد: همان طور که در جامعه افراد شناخته شده‌ای حضور دارند که تأثیر فراوانی در جامعه دارند، باید گروهی از افراد از لحاظ علمی و فقاهت و وجهه قرآنی شناخته شده باشند که بتوانند جامعه را به عمل به قرآن کریم دعوت کنند.

انتهای پیام

کد N1056547

وبگردی