آفتاب
وزیر علوم اعلام کرد

افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به 4 درصد تا پایان برنامه ششم توسعه

افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به 4 درصد تا پایان برنامه ششم توسعه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به یک درصد در سال ‌آینده و سه یا چهار درصد تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، دکتر محمد فرهادی در حاشیه سمینار برنامه پزشک پژوهشگر در جمع خبرنگاران با اشاره به هشدار رهبری در زمینه کاهش شتاب رشد علمی افزود: بر اساس گزارش کارگاه‌های استنادی نظیر اسکوپوس، تایمز و ISI که در سال 2014-2015 منتشر شده است ایران در منطقه در رتبه‌های اول و یا دوم تولید علم بوده و در سطح بین‌المللی نیز سهم ما از تولید علم در دنیا از 52 صدم درصد به 1.63 درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: در سالهای 2000 تا 2005 سهم ما از تولید علم پایین و ناچیز بوده و با این حال توانستیم با سرمایه‌گذاری لازم، انجام طرح‌های تحقیقاتی، انتشارات و دستاوردهای علمی شتاب علمی خود را افزایش دهیم و در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که با کشورهایی مقایسه می‌شویم که دارای رشد علمی مناسبی هستند.

فرهادی در عین حال با تاکید بر این که شیب رشد علمی کشور کند شده است خاطرنشان کرد: در این راستا باید با بازسازی زیرساخت‌ها ، تامین تجهیزات آزمایشگاهی و جایگزین کردن دستگاه‌های جدید به جای دستگاه‌های فرسوده و انجام تحقیقات مشترک به شتاب علمی خود سرعت بیشتری دهیم.

وزیر علوم با تاکید بر این که در این راستا نیاز به امکانات و اعتبارات لازم داریم، یادآور شد: این اعتبارات دیده شده است به گونه‌ای که از سال جاری برای بازسازی تجهیزات آزمایشگاه‌ها اعتبارات خوبی اختصاص یافته است.

فرهادی در خصوص برگزاری اردوهای دانشجویی نیز با تاکید بر این که هیچ دانشگاهی برای اجرای اردوهای مختلط مجوز ندارد، توضیح داد: بر اساس آیین‌نامه‌ای که در سال 82 تصویب شد دانشگاه‌ها مجاز به برگزاری اردوهای مختلف هستند ولی برگزاری این اردوها نیز باید همراه با مدیریت و کنترل شده انجام شود.

وی با بیان این که برخی موسسات غیر دولتی با امضای تفاهم‌نامه‌هایی اقدام به برگزاری اردوهای علمی می‌کنند، ادامه داد: برخی از اردوهای مختلطی که برگزار شده توسط خود دانشجویان در خارج از محیط دانشگاه‌ها بوده ولی بر اساس قانون دانشگاه‌ها مجاز به برگزاری اردوهای مختلط نیستند.

وزیر علوم همچنین در خصوص فاصله گرفتن کشور از مبارزه با مدرک‌گرایی خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی گسترش آموزش‌های آکادمیک است. ما در سنوات گذشته بر توصیه کمی تمرکز داشتیم ولی در حال حاضر به امر کیفی‌سازی آموزشی نیز اقدام کرده‌ایم.

وزیر علوم یادآور شد: در حال حاضر برنامه استراتژیک ما بر کیفی‌سازی آموزش عالی است و دانشگاه‌ها عمدتا باید هدفمند و ماموریت‌گرا عمل کنند. این امر نیز در قالب آمایش آموزشی دیده شده است.

فرهادی با تاکید بر بازبینی رشته‌های تحصیلی اظهار داشت: بازبینی رشته‌های تحصیلی به سمت کارآفرینی سوق د اده می‌شود و این امر نیز در حال پیگیری است.

انتهای پیام

کد N1056362

وبگردی