آفتاب

ترکیه پایگاه نظامی دائم در موصل ایجاد می‌کند

ترکیه پایگاه نظامی دائم در موصل ایجاد می‌کند

ترکیه همزمان با آموزش نیروهای پیشمرگ کرد به دنبال ایجاد یک پایگاه نظامی دائم در منطقه باشیق در موصل عراق است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، توافق در ایجاد این پایگاه نظامی در جریان سفر فریدون سینیرلی اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به شمال عراق در چهارم نوامبر سال جاری میلادی صورت گرفت و وی در دیدار با مسعود بارزانی، رییس منطقه کردستان عراق این توافق را امضا کرد.

آژانس خبری آنادولو گزارش داد، دست کم 150 سرباز ترکیه به همراه 20 تا 25 دستگاه تانک در منطقه مستقر شده‌اند. همچنین انتظار می رود که با افزایش تعداد نیروهای ترکیه در منطقه پیشمرگ‌های بیشتری آموزش داده شوند.

منابع ارتش ترکیه گفته‌اند که آنها پیشمرگ‌های کرد را در چهار استان در شمال عراق آموزش داده‌اند. به گفته ارتش ترکیه نیروهای پیشمرگ برای مقابله با بمب‌های دست ساز، سلاح خودکار، خمپاره، توپخانه و سایر تسلیحات آموزش دیده‌اند. بیش از 2500 نیروی پیشمرگ شامل افسران رده بالا در این آموزش شرکت داشتند.

یکی از مقام‌های پیشمرگ‌های کرد عراق گفت، آموزش ارائه شده به نیروهای پیشمرگ توسط سربازان ترکیه باعث شد تا آنها بتوانند در 12 نوامبر 2015 منطقه سنجار را از داعش باز پس بگیرند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای این اقدام ارتش ترکیه را تهاجم به خاک عراق دانست و این عملیات نظامی را رد کرد و گفت که این اقدام با هماهنگی دولت بغداد نیست.

در همین حال، دو تن از مقام‌های آمریکا نیز با اعلام اطلاع داشتن از این اقدام دولت ترکیه گفتند، این عملیات از جانب آنکارا بخشی از فعالیت‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا نیست.

انتهای پیام

کد N1056240

وبگردی