آفتاب

کمیسیون امنیتی پارلمان عراق: احتمالا برای بیرون کردن نیروهای ترکیه از روسیه کمک بگیریم

کمیسیون امنیتی پارلمان عراق: احتمالا برای بیرون کردن نیروهای ترکیه از روسیه کمک بگیریم

رئیس کمیسیون امنیتی و دفاعی پارلمان عراق ضمن تاکید بر اینکه ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق تجاوز آشکاری علیه حاکمیت این کشور است، گفت: عراق خود قادر به بیرون راندن نیروهای ترکیه هست، اما احتمالا مجبور شویم برای راندن این نیروها، وارد ائتلاف جدیدی با روس‌ها شویم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، حاکم الزاملی، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق گفت: اقدام ترکیه در اعزام نیرو به عراق تجاوز آشکار به حاکمیت عراق است. ورود نیروی نظامی ترکیه به استان "نینوا" با هماهنگی اثیل النجیفی، استاندار سابق است و بدون اطلاع دولت مرکزی اتفاق افتاده است.

وی از اظهارات وزارت پیش‌مرگ‌ها درباره عدم اطلاعشان از ورود نیروهای ترکیه به نینوا ابراز تعجب کرد و گفت: این مسئله نشان می‌دهد که مسئله‌ای عجیبی پشت پرده وجود دارد.

الزاملی تاکید کرد: پارلمان به زودی برای بررسی پیامدهای این تجاوز نشستی را برگزار خواهد کرد. عراق خود قادر به راندن نیروهای ترکیه هست اما احتمالا مجبور شویم برای راندن این نیروهای از روسیه درخواست کنیم و وارد ائتلاف جدیدی با روس‌ها شویم.

سخنگوی رسمی دولت اقلیم کردستان عراق نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: ترکیه اواخر سال گذشته میلادی دو پایگاه را در "سوران" و "قلاجولان" برای آموزش پیش مرگ‌ها ایجاد کرد و در همان زمان نیز پایگاه دیگری برای آموزش نیروهای عراقی در استان نینوا تاسیس کرد.

وی گفت: ترکیه از این طریق کمک‌های نظامی خود را ارائه می‌کرد و با هدف گسترش پایگاه خود در موصل کارشناسان و تجهیزات نظامی را به این پایگاه می‌فرستاد.

مجلس اعلای اسلامی عراق: اجازه ورود نیروهای خارجی به کشور را نمی‌دهیم

مجلس اعلای اسلامی عراق به رهبری "عمار الحکیم" در بیانیه‌ای ورود نیروهای ترکیه‌ای به عراق را مداخله آشکار و نقض حاکمیت کشور خواند و گفت: عراق اجازه ورود نیروهای خارجی به خاک خود را به هر اندازه که باشند نمی‌دهد و دولت از هیچ کشوری نخواسته نیروهای زمینی خود را به عراق اعزام کنند.

در این بیانیه آمده است: عراق بار دیگر با چالش خطرناکی روبرو شد که پایه‌های حاکمیت و امنیت ملی‌اش را تهدید می‌کند. ما قاطعانه ورود نیروهای ترکیه‌ای و آمریکایی به عراق را محکوم می‌کنیم و این اقدام ترکیه را نادیده گرفتن اصول حسن همجواری می‌دانیم آن هم در زمانی که عراق وارد جنگی علیه تروریست‌ها شده و در آستانه پیروزی بزرگی قرار دارد که پیروزی برای تمامی کشورهای منطقه و جهان است.

در این بیانیه آمده است: عراق بارها تاکید کرده که هرگونه همکاری منطقه‌ای یا بین المللی در مقابله با داعش باید بر ارائه کمک تسلیحاتی و حمایت هوایی از عراق متمرکز باید.

پیشمرگ‌ها: ورود نیروهای ترکیه به موصل ارتباطی به کردستان ندارد

در همین حال، محسن السعدون، رهبر ائتلاف احزاب کرد در پارلمان کردستان عراق نیز گفت: دولت اقلیم کردستان هیچ ارتباطی با ورود نیروهای ترکیه‌ای به موصل ندارد. این نیروها در اصل در موصل بوده‌اند و براساس توافق میان ترکیه و نظام صدام پایگاهی در شمال عراق دارند.

وی گفت: پایگاه ترکیه پس از سرنگونی صدام همچنان وجود دارد اما تعداد اندکی سربازان ترک در آنجا بودند. نیروی ترکیه‌ای که وارد عراق شده شامل مربیان هستند و برای انتقال تجهیزات و کارشناسان فنی آمده‌اند.

السعدون ضمن تکذیب ارتباط پیش‌مرگ‌ها با ورود این نیروها تاکید کرد : اقلیم کردستان خواهان حفظ حاکمیت عراق است و به هیچ وجه اجازه نقض حاکمیت را در هیچ منطقه ای نمی‌دهد و ما از همگان می‌خواهیم به حاکمیت عراق احترام بگذارند.

انتهای پیام

کد N1056170

وبگردی