آفتاب
انتخابات محلی فرانسه/

افزایش محبوبیت «جبهه ملی» در سایه مهاجرت و تروریسم

افزایش محبوبیت «جبهه ملی» در سایه مهاجرت و تروریسم

بحران مهاجرت و حملات تروریستی پاریس، به یکی از افراطی ترین احزاب فرانسه فرصت داده تا با پیروزی چشمگیر خود در انتخابات محلی، چشم انداز سیاسی فرانسه را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، دور نخست انتخابات محلی فرانسه امروز یکشنبه به فاصله سه هفته پس از حملات تروریستی پاریس با ۱۳۰ کشته برگزار می شود.

انتظار می رود که این انتخابات دستاورد چشمگیری را برای حزب راسط افراطی «جبهه ملی» به همراه داشته باشد چرا که «مارین لوپن» رهبری حزب با توجه به اوضاع حال حاضر فرانسه بر موضوعاتی چون مخالفت با پذیرش مهاجرین و ضعف دولت پاریس در شناسایی و دفع حملات تروریستی تمرکز کرده است.

از این رو گمان می رود که جبهه ملی در انتخابات امروز در دستکم شش حوزه از ۱۳ حوزه سیاسی فرانسه پیشتاز باشد و نهایتا در دور دوم که در تاریخ ۱۳ ماه میلادی جاری (دسامبر) برگزار می شود، حداقل کنترل یک و یا در صورت امکان دو حوزه سیاسی را در شمال و جنوب شرق فرانسه از آن خود کند.  

البته پیروزی در یکی از مناطق نیز برای حزب جبهه ملی که تا به حال کنترل هیچ حوزه سیاسی را در اختیار نداشته از اهمیت بسزایی برخوردار است.

نتیجه متفاوت انتخابات منطقه ای فرانسه چشم انداز سیاسی این کشور را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ تغییر داده و آغازگر رقابتی سه جانبه در عرصه ای می شود که تا کنون  تنها در اختیار دو جناح سوسیالیت و محافظه کار بوده است.

از سویی، انتظار می رود در انتخابات منطقه ای پیش رو، حزب حاکم سوسیالیست که کنترل اغلب حوزه های سیاسی را در اختیار دار، اکثر شوراهای منطقه ای را به حزب «جمهوری خواهان» به رهبری «نیکلا سارکوزی» رئیس جمهوری سابق فراسنه، واگذار کند.

 اما آنچه که که در پایان انتخابات منطقه ای مهم است این خواهد بود که آیا حزب حاکم سوسیالیست به مارین لوپن اجازه قدرت نمایی خواهد داد یا خیر. پیشتر، «مانوئل والس» نخست وزیری فرانسه هشدار داده بود که باید به هر طریق ممکن از قدرت یابی حزب جبهه ملی اجتناب کرد حتی اگر این تلاش به قیمت تشکیل ائتلاف با حزب محافظه کار تمام شود.

سارکوزی نیز  که در سال ۲۰۱۲ انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به «فرانسوا اولاند» از حزب سوسیالیست واگذار کرد، از عدم تمایل خود برای تشکیل ائتلاف با حزب جبهه ملی سخن گفته است.

کد N1055958

وبگردی