آفتاب
در کنگره لقاءالحسین(ع) تاکید شد

اربعین تداعی‌گر حیات امت و قوت بشریت است

اربعین تداعی‌گر حیات امت و قوت بشریت است

مدیر موسسه منتظران منجی گفت: ما زمانی حسینی می‌شویم که مهدوی باشیم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد شجاعی در کنگره لقاءالحسین(ع) که در حرم حسینی برگزار شد، با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که خداوند به پیامبر (ص) فرمان می‌دهد در قبال رسالتش جز مودت فی القربی اجری نخواهد، اظهار کرد: ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم جمعیت 30 میلیونی اربعین را از مرحله محبت به مودت سوق دهیم.

این نویسنده کتب اسلامی، مودت را در این زمانه همراه با حسین(ع) به سوی برپایی ظهور دانست و ادامه داد: رابطه انسان‌ها با اهل بیت(ع) یک رابطه حقیقی و حقوقی است بطوری که در رابطه حقیقی اهل بیت(ع) عصمت و طهارت پدر و مادر حقیقی ما هستند به همین دلیل می‌گوییم "بابی انت و امی" و در رابطه حقوقی اهل‌بیت(ع) کسانی هستند که می‌توانند ما را به مقام خلیفة‌اللهی برسانند.

شجاعی با اشاره به فرازهایی از زیارت عاشورا گفت: ما در این زیارت چند مقام را از خدا می‌خواهیم که مخصوص انسان‌هاست مانند مقام معیت با اهل‌بیت(ع) و یا مقام محمود.

وی مصیبت اعظم ذکر شده در این زیارت را در راستای بزرگ بودن مصیبت از دست دادن هدایت بخاطر شهید شدن اهل‌بیت(ع) دانست و مرحله بعد از عزاداری را به همین جهت مرحله حس انتقام عنوان کرد.

شجاعی ادامه داد: یک عزادار حقیقی تمام تلاشش این است که موانع ظهور را برطرف و زمینه‌های ظهور را برپا کند.

همچنین استاد راشدالراشد از بحرین در این کنگره با بیان این‌که «یکی از مشخصات اربعین مقوله وحدت است» گفت: این حرکت یک حرکت نادری است که می‌تواند انسان‌ها را شانه به شانه به یک سو حرکت دهد.

وی ادامه داد: اربعین تداعی‌گر حیات امت و قوت بشریت است و این سیل جمعیت حول محور امام بیانگر آمادگی آن‌هاست که در این زمانه به قیام و آزادی کشیده شوند.

وی عدم شناسایی نحوه بهره‌وری از قوت بشری را از مسایل و خلأهای موجود در اربعین دانست و ادامه داد: در حالی که جریان تکفیری و دشمنان اسلام به صورت جدی علیه شیعه اقدام می‌کنند حرکت چند ده میلیونی اربعین بیانگر این است که هیچ کس نمی‌تواند جلوی حرکت‌هایی اینگونه را بگیرد و ما باید با قوای خود بیشترین بهره را از آن ببریم.

شیخ دکتر غالب از عراق نیز در ادامه این کنگره که در حرم حسینی و روز شنبه برگزار شد، با بیان این‌که «ما باید به مقولات جهان اسلام یک نگاه منطقه‌ای داشته باشیم» گفت: اربعین از برنامه‌هایی است که باید با نگاه منطقه‌ای به آن نگریست.

وی ادامه داد: در هر مطالعه جامعه‌شناسی یک مطالعه فرهنگی وجود دارد و برای پویا کردن یک جامعه باید به عناصر مستقل فرهنگ حسینی، مرجعیت و انتظار توجه داشت.

شیخ دکتر غالب گفت: اکنون یک جامعه قرآنی در پیش روی ماست و باید سعی کنیم این جامعه را به سمتی پیش ببریم که پذیرای ظهور حضرت حجت باشد.

همچنین استاد طاهرزاده در این کنگره با اشاره به تأکید اهل‌بیت(ع) در روایات مبنی بر زمان شناسی گفت: با شناخت صحیح زمان می‌توان به تحلیل صحیح و به تبع آن جهت‌گیری‌های درست دست یافت.

این محقق اسلامی گفت: ماجرای اربعین در این فضای تاریخی حادثه‌ای است که با روح زمان شناسی می‌توان به جایگاه آن دست یافت.

طاهرزاده افزود: اراده الهی در بعضی از منزلگاه‌های تاریخ بر قلب ملت نازل می‌شود و قلوب انسان‌ها در صحنه اربعین بیانگر صورت‌های اراده الهی برای تحقق یک جامعه اسلامی است و خداوند خواسته است امروز اسلام را در تبیین اهل بیت(ع) نشان دهد و این اراده نور خداست.

این استاد تفسیر خاطرنشان کرد: رسالت ما در این نشست‌ها تبیین آن چیزی است که در تاریخ در حال وقوع است.

انتهای پیام

کد N1055804

وبگردی