آفتاب

پیروزی طرفداران سیسی در انتخابات پارلمانی مصر/ نگرانی واشنگتن از مشارکت اندک در انتخابات

پیروزی طرفداران سیسی در انتخابات پارلمانی مصر/ نگرانی واشنگتن از مشارکت اندک در انتخابات

کمیته عالی انتخابات مصر با اعلام نتایج رسمی انتخابات مصر گفت که ائتلاف "فی حب مصر" حامی رئیس جمهوری این کشور بیشترین تعداد کرسی‌ها را در پارلمان جدید از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ایمن عباس، رئیس کمیته عالی انتخابات مصر نتایج رسمی انتخابات پارلمانی را اعلام و تاکید کرد که ائتلاف "فی حب مصر" حامی عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور در دو مرحله انتخابات که در اکتبر و نوامبر برگزار شد تمامی کرسی‌های متعلق به لیست‌های حزبی که تعداد آن به 120 کرسی می‌رسد را از آن خود کرد.

به گفته عباس، مصری‌ها در دو مرحله انتخابات 555 نماینده در نظام فردی و نظام لیست‌های حزبی را انتخاب کردند که 316 نماینده به شکل انفرادی و 239 نماینده حزبی به پارلمان را یافته‌اند.

روز گذشته نتایج غیررسمی انتخابات مصر نشان داد که حزب المصریین الاحرار بیشترین تعداد کرسی‌های نظام فردی پارلمان را به دست آورده است.

حزب المصریین الاحرار که موسس آن نجیب ساویرس، میلیاردر مصری است در مرحله اول 41 کرسی به دست آورده بود.

در همین راستا وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای نسبت به مشارکت اندک مصری‌ها در انتخابات پارلمانی ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه آمده است: با پایان انتخابات پارلمانی مصر آمریکا از روی کار آمدن پارلمان جدید استقبال می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: گزارش‌های اولیه ناظران داخلی و خارجی نشان می‌دهد که هیات عالی انتخابات هماهنگ با قوانین مصر عمل کرده اما واشنگتن نگران مشارکت اندک مصری‌ها و عدم حضور احزاب مخالف در این انتخابات هستیم.

در این بیانیه تاکید شده است: واشنگتن همچنان نگران محدودیت‌های اعمال شده از سوی مقامات مصر در خصوص آزادی تشکیل جمعیت‌ها و آزادی بیان و تاثیر آن بر فضای سیاسی مصر است. ما خواهان تضمین آزادی‌های اساسی برای مصری‌ها هستیم.

انتهای پیام

کد N1055377

وبگردی