آفتاب

تلاش پاناما برای جلب حمایت سازمان ملل در پرونده حمله 26 سال پیش آمریکا

تلاش پاناما برای جلب حمایت سازمان ملل در پرونده حمله 26 سال پیش آمریکا

پاناما خواستار حمایت سازمان ملل از روند مصالحه و سازشی شده که درخصوص تجاوز 26 سال پیش آمریکا به این کشور آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پاناما اعلام کرد که خواهان حمایت سازمان ملل از روند سازشی درخصوص جنگ 26 ساله گذشته آمریکا علیه پاناما است که در هزاران نفر از مردم آسیب دیده خواستار غرامت هستند.

ایزابل دو سنت مالو، وزیر خارجه پاناما با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حمایت سازمان ملل می‌تواند به تلاش‌های دولت این کشور در روند مصالحه مشروعیت بین‌المللی ببخشد.

ارتش آمریکا در ماه دسامبر سال 1989 با هدف حمایت از "حقوق بشر، زندگی و جان آمریکایی‌های مقیم در این کشور، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و تضمین بی طرفی در کانال پاناما" وارد این کشور شد.

نیروهای آمریکایی در این حمله مانوئل نوریگا، دیکتاتور این کشور را که در گذشته برای دهه‌های متمادی با سیا همکاری داشت، دستگیر کردند. سپس این فرد به آمریکا منتقل شده و به اتهام قاچاق مواد مخدر و پولشویی به زندان انداخته شد. وی پس از پایان دوران حبسش در سال 2010 به فرانسه منتقل شد و بار دیگر به اتهام ماجرای پولشویی دیگر زندانی شد و یک سال بعد به پاناما منتقل شد و برای جرم‌های دیگری که در زمان حکومتش مرتکب شده بود، به حبس افتاد.

وزیر خارجه پاناما اعلام کرد که مقاماتی از برنامه توسعه سازمان ملل و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان بین‌المللی در روند مصالحه به پاناما دعوت شده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا به طور رسمی 500 کشته را در زمان حمله آمریکا به پاناما ثبت کرده است اما برخی سازمان‌ها این رقم را چندین هزار اعلام کرده‌اند و هزاران نفر از مردم پاناما در دوران جنگ خانه‌های خود را از دست دادند.

هم چنین دولت پاناما به همراه کارشناسان حقوق بشر میزبان چندین نشست با خانواده‌های قربانیان این جنگ بوده‌ است.

اگرچه مساله غرامت همواره توسط خانواده‌های قربانیان مطرح می‌شود اما هنوز به صورت رسمی این مساله توسط دولت اعلام نشده است.

انتهای پیام

کد N1055328

وبگردی