آفتاب

گرجستان شهروندی ساکاشویلی را لغو کرد

گرجستان شهروندی ساکاشویلی را لغو کرد

دولت گرجستان شهروندی رییس جمهوری سابق این کشور را به خاطر کسب پاسپورت اوکراینی برای فرمانداری منطقه استراتژیک اودسا، باطل کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران‌ (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرویس خبری ریاست جمهوری گرجستان در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ براساس قوانین شهروندی گرجستان گیورگی مارگولاشویلی، رییس جمهوری کشور بر اساس حکمی دستور داد تا شهروندی میخائیل ساکاشویلی، رییس جمهور سابق گرجستان ابطال شود چون او تابعیت یک کشور خارجی را کسب کرده است.

ساکاشویلی با انتقاد تند از این اقدام دولت گرجستان آن را ممانعت از نامزدی در انتخابات در گرجستان دانست.

وی به ایستگاه تلویزیونی Rustavi-2 گرجستان گفت: آنها می‌توانند پاسپورت من را باطل کنند اما قادر نیستند تا عشقم به سرزمین مادری‌ام را بگیرند. من مجبور شدم تا گرجستان را ترک کنم چون مرا تهدید به دستگیری کردند.

دولت تفلیس حکم دستگیری را برای ساکاشویلی به اتهام سوءاستفاده از قدرت صادر کرده است؛ اقدامی که از سوی وی با انگیزه سیاسی اعلام شده است.

بسیاری از متحدان ارشد ساکاشویلی تحت بازجویی قرار گرفته و برخی از زمان شکست حزبش به نام "جنبش متحد ملی" در انتخابات پارلمانی در 2012 و 2013 به زندان افتادند.

ساکاشویلی گفته است: اوکراین با همان امپراطوری می‌جنگد که ما در گرجستان با آن روبرو هستیم. اوکراین برای آزادی می‌جنگد. آزادی و رهایی اوکراین به معنای آزادی و رهایی گرجستان است. به همین دلیل است که من در اوکراین هستم.

انتهای پیام

کد N1054887

وبگردی