آفتاب
آیا بانوی آهنین استیضاح می شود؛

برزیل و روسف درگیر اعلام جرم/چه کسی دروغ می‌گوید

برزیل و روسف درگیر اعلام جرم/چه کسی دروغ می‌گوید

رئیس جمهور برزیل این روزها درگیر بحران جدیدی شده و باید تمام توان خود و حزبش را برای دفاع از اتهامی که علیه وی مطرح شده بگذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با اقدام دادگاه عالی برزیل مبنی بر بازگذاشتن طرح استیضاح «دیلما روسف»، بار دیگر فردی که تا چندی پیش در برزیل از وی با عنوان بانوی آهنین یاد می شد گرفتار کابوس های شبانه شده است.

از روز چهارشنبه هفته گذشته وقتی موضوع اعلام جرم علیه روسف مطرح شد و احزاب مخالف دولت به این موضوع چراغ سبز نشان دادند جنگ لفظی گسترده ای میان طرفداران و مخالفان روسف آغاز شد و هر یک دیگری را به دروغ گویی متهم کردند.

با توجه به آنکه ۱۴۰ نفر از نمایندگان مجلس از روسف حمایت می کند به احتمال زیاد وی می تواند با اندکی سختی از موضوع اعلام جرم نجات پیدا کنددر این میان بار دیگر موضوع استیضاح روسف مطرح شده و رئیس مجلس برزیل نیز به آن چراغ سبز نشان داده است. درخواست استیضاح روسف به اتهام به تاخیر انداختن برخی هزینه های بانک های دولتی و وانمود کردن به تعهدات حسابهای سالانه بررسی می شود.

«کانیا» رئیس مجلس برزیل درحالی با این تصمیم موافقت کرد که حزب حاکم کارگر در مجلس نمایندگان اعلام کرده بود به نفع ادامه روند برکناری کانیا در شورای اخلاقی به اتهام داشتن حساب های غیرقانونی در بانک های سوئیس رای خواهد داد.

برخی موافقت کانیا با استیضاح روسف را در انتقام از دولت دانسته اند اما با این حال، کانیا اطمینان داد که تصمیم وی، ناشی از انتقام جویی نیست بلکه نتیجه بررسی بسیار است. وی در این مورد گفت که نمی خواهد برای مشهور شدن به دلیل قبولی تقاضای استیضاح روسف، رئیس مجلس باشد.

کانیا اشاره نمود درحالی این تصمیم را اتخاذ کرده که در طول سال جاری میلادی، ۲۸ تقاضای استیضاح علیه روسف را دریافت کرده است.

رویترز در این رابطه می نویسد: با توجه به آنکه ۱۴۰ نفر از نمایندگان مجلس از روسف حمایت می کنند به احتمال زیاد وی می تواند با اندکی سختی از موضوع اعلام جرم نجات پیدا کند اما در حالیکه کشور گرفتار رکود و فساد اقتصادی است نباید چندان امیدی به آینده روسف داشت.

اعتراضات علیه روسف از زمان مشخص شدن فساد مالی در شرکت نفت پتروبراس که روسف زمانی ریاست آن را برعهده داشت آغاز شده است.

چند تن از چهره‌های سیاسی از جمله متحدان نزدیک روسف و برخی مدیران اجرایی سابق پتروبراس به دلیل پولشویی و فساد اقتصادی در حال بازجویی هستند. گفته می‌شود طی یک دهه گذشته حدود ۸/ ۳ میلیارد دلار جابجایی غیرقانونی در این شرکت صورت گرفته است.

ادعا شده است که برخی از پول‌های کثیفی که در بده‌ بستان‌های شرکت پتروبراس به‌دست آمده خرج رقابت‌های انتخاباتی  روسف در سال ۲۰۱۰ شده است. این گزارش می‌افزاید برخی مدیران اجرایی این شرکت نفتی از طریق پیمانکاران و مقاطعه‌کاران رشوه‌های کلانی به فعالیت‌ ها و مبارزات انتخاباتی روسف تزریق کرده بودند. حتی پای برخی قانونگذاران هم در میان است.

به گفته مخالفان روسف، چهره های بانفوذ اقتصادی از جمله مسئولان شرکت نفتی پتروبراس در انتخاب مجدد او نقش مهمی داشته انداگرچه تاکنون پرونده‌ای علیه شخص روسف بازنشده و او نفع شخصی نبرده است اما درخواست برای اعلام جرم علیه او و محاکمه‌اش با صدای بلندتری نسبت به گذشته شنیده می‌شود. با این حال، بسیاری از تحلیلگران و منتقدان سیاسی خانم روسف می‌گویند اعلام جرم یا محاکمه دیلما احتمالی ضعیف است.

دیلما روسف در اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی برای دومین بار به ریاست جمهوری برزیل انتخاب شد و به گفته مخالفانش، چهره های بانفوذ اقتصادی از جمله مسئولان شرکت نفتی پتروبراس در انتخاب مجدد او نقش مهمی داشته اند.

روسف اکنون در قلب یک بحران سیاسی است. نظرسنجی ها نشان می دهد بسیاری از برزیلی ها خواهان دیدن استیضاح او هستند و تحلیلگران نیز شانس او را برای حفظ صندلی ریاست جمهوری، پنجاه پنجاه می دانند.

رای گیری مجلس برای استیضاح روسف ، در سال ۲۰۱۶ خواهد بود. اکنون یک فرایند طولانی آغاز خواهد شد که می تواند با خارج شدن رهبر حزب کارگر از قدرت پایان یابد. از هم اکنون، یک کمیسیون متشکل از نمایندگان تمامی احزاب کشور به حل و فصل تقاضای استیضاح خواهند پرداخت و رئیس جمهوری باید به اتهامات پاسخ دهد.

اعضای کمیسیون باید یک گزارش قبولی یا مخالفت با استیضاح را انجام دهند که برای اینکه به اجرا گذاشته شود باید از حمایت دو سوم از ۵۱۳ نماینده مجلس یعنی ۳۴۲ نماینده برخوردار باشد. مجلس سنا در این رابطه، حرف آخر را خواهد زد زیرا ۵۴ نفر از ۸۱ تن سناتور، باید از خروج روسف حمایت کنند.

در صورت برکناری روسف، «میشل تمر» معاون رئیس جمهوری، زمام قدرت را در دست خواهد گرفت.

کد N1054815

وبگردی