آفتاب

روزنامه الحیاه: 100 مخالف سوری به کنفرانس ریاض دعوت شده‌اند/خالد خوجه از لیست روسیه حذف شد

روزنامه الحیاه: 100 مخالف سوری به کنفرانس ریاض دعوت شده‌اند/خالد خوجه از لیست روسیه حذف شد

یک روزنامه سعودی از افزایش تعداد دعوت شدگان به کنفرانس مخالفان سوریه در ریاض خبر داد و نوشت: اکنون 100 تن به کنفرانس مخالفان سوریه در ریاض دعوت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة روز جمعه نوشت: تعداد مدعوین به کنفرانس مخالفان سوری در ریاض که قرار است از هشتم تا دهم ماه جاری میلادی در شهر ریاض برگزار شود از 65 تن به 100 تن افزایش یافته و در حال حاضر تلاش‌هایی برای تشکیل هیاتی از نمایندگان مخالفان سوری برای مذاکره با هیات دولت سوریه پس از نتایج کنفرانس اخیر وین در دست انجام است.

وزارت خارجه روسیه نیز پس از بالا گرفتن تنش‌ها در روابطش با ترکیه نام خالد خوجه، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه را از لیست مخالفان مورد تایید خود حذف کرد.

طبق گفته برخی منابع رسانه‌ای، خوجه از جمله نزدیکان ترکیه محسوب شده است.

قرار است در کنفرانس ریاض سند مشترکی درباره رویکرد مخالفان نسبت به مرحله انتقالی تصویب شده و به این ترتیب هر شرکت کننده و نه هر گروه از یک حق رای برخوردار شود. در این کنفرانس تعداد نمایندگان ائتلاف مخالفان و نزدیکان آنها پس از آنکه وزارت خارجه عربستان اعضا و رهبران سابق ائتلاف از جمله معاذ الخطیب و احمد جربا و نیز برهان غلیون، رئیس سابق شورای ملی سوریه و میشل کیلو را دعوت کرد، به 27 تن رسید.

هیات هماهنگی به ریاست حسن عبدالعظیم، از مخالفان داخل سوریه روز چهارشنبه اعلام کرده بود، دعوتنامه 11 تن برای شرکت در ریاض را دریافت کرده است.

روزنامه الحیاة با اشاره به افزایش تعداد مدعوین از گروه‌های مخالف نوشت، علاوه بر جنبش احرار الشام و جیش الاسلام که قرار شد در لیست گروه‌های تروریستی قرار نگیرند شورای نظامی شمال سوریه که شامل جناح‌های اصلی است نیز به کنفرانس ریاض دعوت شد.

انتظار می‌رود اردن که در نشست وین مسئول تدوین لیست گروه‌های تروریستی سوریه شد در راستای آغاز عملیات سیاسی میان دولت و مخالفان که گروه‌های تروریستی از آن مستثنی شدند، هر چه سریعتر این لیست را ارائه کند.

این روزنامه از دعوت جمال سلیمان و خالد المحامیه نیز خبر داد.

روزنامه مذکور افزود: وزارت خارجه روسیه لیست جدید مخالفان مورد تایید خود را به واشنگتن ارسال کرده که ضمن حذف نام خوجه از لیست، تعداد نمایندگان مورد تایید از 38 تن به 43 تن افزایش یافت.

طی روزهای آتی در پایتخت عربستان کنفرانسی با هدف اتحاد مخالفان سیاسی و نظامی سوریه و رایزنی با دولت در چارچوب عملیاتی سیاسی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N1054693

وبگردی