آفتاب

جان کری: دستیابی به صلح در قبرس نزدیک است

جان کری: دستیابی به صلح در قبرس نزدیک است

وزیر خارجه آمریکا پیش از آغاز گفت‌وگوی صلح بین سران دو قسمت ترک و یونانی نشین قبرس در این باره گفت: دستیابی به صلح در قبرس نزدیک است.

وزیر خارجه آمریکا پیش از آغاز گفت‌وگوی صلح بین سران دو قسمت ترک و یونانی نشین قبرس در این باره گفت: دستیابی به صلح در قبرس نزدیک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدارهایی جداگانه با نیکوس آناستازیادس، رهبر قبرس یونانی نشین و مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک نشین در این باره گفت: طی ماه‌های اخیر مشخص شده است که زمینه برای تغییر فراهم شده و پیشرفت‌های چشمگیری در این مساله رخ داده است.

کری افزود: من بیش از هر زمانی متقاعد شده‌ام که راه حل اختلاف طولانی مدت قبرس در حال دستیابی است.

سفر وزیر خارجه آمریکا به قبرس در حالی صورت گرفت که پیش از این "اسپن بارث اید"، نماینده ویژه سازمان ملل در مساله قبرس اعلام کرد: در گفت‌وگوها پیشرفت‌های بیشتری حاصل شده است. امیدها برای دستیابی به یک توافق صلح در قبرس پس از آغاز دوباره مذاکرات بین سران هر دو قسمت این جزیره در ماه مه افزایش یافت.

یک روز پس از سفر کری به قبرس، آکینجی و آناستازیادس برای دستیابی به راه حل قطعی با یکدیگر در نیکوزیا دیدار و گفت‌وگو کردند. این دو سیاستمدار قرار است 15 دسامبر یک بار دیگر نیز با یکدیگر دیدار کنند.

کری طی اظهاراتی با اشاره به جنگ داخلی سوریه که میلیون‌ها آواره را روانه اردن، ترکیه، لبنان و اروپا کرده است، گفت: یک قبرس متحد در این بخش بحران زده جهان جرقه‌ای از امید است.

وی آخرین مقام خارجی است که نسبت به دستیابی به توافقی برای متحد کردن این جزیره که از سال 1974 دو نیم شده است، ابراز خوش بینی می‌کند.

آکینجی طی کنفرانس خبری جداگانه از دیدار کری قدردانی و عنوان کرد: آمریکا بر تمایل و اراده خود بر یافتن راه حلی برای قبرس و کمک به ما در این مسیر تاکید می‌کند.

وی درباره گزارش‌های منتشر شده مبنی بر رفع تحریم‌های تسلیحاتی علیه قبرس یونانی نشین گفت: چنین تصمیمی اصلا مطرح نیست. مشخص است که این موضوع به روند گفت‌وگوها کمکی نخواهد کرد و ما معتقدیم که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

انتهای پیام

کد N1054649

وبگردی