آفتاب

پیامدهای یک جنگ هسته‌ای بین روسیه و غرب؟

پیامدهای یک جنگ هسته‌ای بین روسیه و غرب؟

در حالی که سال‌هاست کشورها و شخصیت‌های مستقل و صلح‌جو نسبت به توسعه تسلیحات هسته‌ای هشدار می‌دهند و به دنبال جهان عاری از سلاح هسته‌ای هستند، اما کشورهای دارای این تسلیحات به‌خصوص آمریکا و روسیه نه‌تنها اقدام به از بین بردن سلاح‌های‌شان نمی‌کنند بلکه در سال‌های اخیر بودجه‌های هنگفتی را صرف به‌روزرسانی سلاح‌های هسته‌ای‌شان کرده‌اند. اما با توجه به درگیری‌های جدید روسیه و غرب در سال‌های اخیر استفاده احتمالی از تسلیحات هسته‌ای چه تبعاتی را برای جهان به‌دنبال دارد؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه تحقیقاتی نوکلیر دارکنس، به دنبال جنگ هسته‌ای گسترده ایالات متحده و روسیه، آتش‌سوزی مهیب ناشی از انفجارهای هسته‌ای در شهرها و مناطق صنعتی موجب خروج 150 میلیون تن دود به هوا و ورود به جو کره زمین می‌شود. این دود به سرعت در سراسر جهان پخش شده و یک لایه متراکم دود اطراف هر دو نیم کره شکل می‌دهد.

این دود ناشی از انفجارهای هسته‌ای در هوای کره زمین برای سال‌های زیادی استمرار می‌یابد و مانع ورود اشعه خورشید به سطح زمین می‌شود.

در زیر خلاصه‌ای از عواقب و پیامدهای جنگ هسته‌ای روسیه و ایالات متحده که باعث به وجود آمدن 150 میلیون تن دود می‌شود، آمده است.

2600 سلاح هسته‌ای استراتژیک در حالت آماده‌باش روسیه و ایالات متحده در 2 تا 3 دقیقه به اهدافی در ایالات متحده، اروپا، روسیه و شاید دیگر اهدافی که دارای ارزش استراتژیک دارند،‌ پرتاب می‌شوند.

- بخش دیگری از 7600 سلاح باقی مانده مستقر شده و تسلیحات یا کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک کاربری روسیه و ایالات متحده برای انتقام‌گیری حملات اولیه شلیک و منفجر می‌شوند.

- صدها شهر بزرگ ایالات متحده، اروپا و روسیه با طوفان‌های آتش‌زا احاطه می‌شوند که ده‌ها،‌ صدها یا هزاران کیلومتر مربع از مناطق شهری را می‌سوزاند.

- 150 میلیون تن دود از آتش هسته‌ای به بالاتر ازسطح ابرها درون جو کره زمین پخش می‌شود که به سرعت به سراسر جهان پخش می‌شود و یک لایه ابری هواکره‌یی متراکم را شکل می‌دهد. این دود برای سال‌ها در آن‌جا باقی می‌ماند و مانع ورود و جذب نور خورشید می‌شود.

- این دود مانع ورود بالای 70 درصد از نور خورشید به سطح زمین در نیم کره شمالی می‌شود و نیز از رسیدن 35 درصد نور خورشید به نیم کره جنوبی جلوگیری می‌کند.

- با فقدان گرمای نور خورشید، دمای سطح زمین سردتر از اوج آخرین عصر یخبندان در 18 هزار سال پیش می‌شود.

- کاهش شدید دما در مناطق وسیعی در آمریکای شمالی تا بیش از 20 درجه سانتیگراد و بیش از 30 درجه سانتیگراد در بیش‌تر مناطق اوراسیا شامل همه مناطق کشاورزی پدید خواهد آمد.

- ورود 150 میلیون تن دود در هواکره به این منجر می‌شود که کمینه دماهای روزانه در مناطق کشاورزی بزرگ در نیم کره شمالی تا یک تا 3 سال به پایین‌تر از یخ‌زدگی برسد. برفک‌های شبانه کشنده مانع از رشد مواد غذایی می‌شوند.

- میانگین بارش باران جهانی به سبب سرمای طولانی مدت تا 45 درصد کاهش خواهد یافت.

- پیدایش فصل‌ها برای سال‌های زیادی عملا حذف خواهد شد.

- لایه محافظ ازن به طور گسترده‌ای ویران خواهد شد که باعث می‌شود تا سطح وسیعی از اشعه فرابنفش به اتمسفر نفوذ کند و به سطح زمین برسد.

- حجم زیادی از بارش‌های رادیو اکتیو در مناطق دیگر جهان رخ خواهد داد. هدف قرار دادن راکتورهای هسته‌ای به طور قابل توجهی باعث بارش رادیواکتیو ایزوتوپ‌های پایدار می‌شود.

- ابرهای زمینی غول پیکر از دودهای سمی از آتش‌سوزی‌ها به وجود می‌آیند. حجم عظیمی از مواد شیمیایی صنعتی به محیط وارد خواهند شد.

- برای بسیاری از موجودات بقا در تغییرات دمایی شدید و بارش باران همراه با افزایش شدید اشعه فرابنفش، بارش رادیواکتیو گسترده و رها شدن شدید مواد سمی و شیمیایی صنعتی غیرممکن خواهد بود.

- اکوسیستم‌هایی که در حال حاضر تحت فشار و تنش‌ هستند نیز فرو می‌پاشند.

- ناتوانایی در تولید غذا، بسیاری از انسان‌ها از گرسنگی تلف خواهند شد.

- انقراض گسترده‌ای مانند آن چه در 65 میلیون سال پیش رخ داد، پدید می‌آید. در 65 میلیون سال پیش با برخورد یک شهاب سنگ بزرگ با زمین، دایناسورها از روی زمین محو شدند. 70 درصد گونه‌های جانوری شامل همه حیوانات بزرگ‌تر از 25 کیلوگرم منقرض گشتند.

- حتی انسان‌هایی که در پناه‌گاه‌هایی مجهز به سال‌ها اندوخته موادغذایی، آب، انرژی و تجهیزات پزشکی هستند احتمالا در شرایط محیطی پس از جنگ زنده نخواهند ماند.

انتهای پیام

کد N1053872

وبگردی