آفتاب

شمار آوارگان کنونی دنیا رکورد جنگ دوم جهانی را شکسته است

شمار آوارگان کنونی دنیا رکورد جنگ دوم جهانی را شکسته است

سازمان ملل در جدیدترین گزارش ‌خود شمار آوارگان در جهان را ۶۰ نفر میلیون نفر برآورد کرده که از زمان جنگ جهانی دوم سابقه نداشته است؛ همچنین شمار نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه نیز ۱۰۰ میلیون نفر برآورد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، سازمان ملل متحد تازه‌ترین گزارش خود را درباره وضعیت جمعیت جهان و همچنین پناهجویان و آوارگان در جهان منتشر کرده است.

طبق این گزارش شمار آوارگان در سراسر جهان در حال حاضر نزدیک به ۶۰ میلیون نفر برآورد می‌شود. این رقم از زمان جنگ جهانی دوم به این طرف بی‌سابقه بوده است.

به گفته کارشناسان در سال ۲۰۱۴ میلادی روزانه ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر به شمار آوارگان افزوده شده که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۰ چهار برابر بیشتر است. در گزارش سازمان ملل آمده است که نیمی از آوارگان جدید از سوریه، افغانستان، سومالی و سودان هستند.

شمار کسانی که در درون مرزهای کشور خود آواره شده‌اند نیز در طی پنج سال گذشته دو برابر شده است. نیمی از آوارگان درون‌مرزی در جهان را شهروندان سوریه، کلمبیا، عراق و سودان تشکیل می‌دهند.

کارشناسان ارزیابی می‌کنند که کسانی که آواره شده‌اند، به طور متوسط پس از گذشت ۲۰ سال این امکان را می‌یابند که به زادگاه خود بازگردند.

در این گزارش همچنین آمده است که شمار افرادی که نیازمند به کمک‌های بشردوستانه هستند مرز 100 میلیون نفر را پشت سرگذاشته و به این ترتیب رکوردی تازه ثبت شده است.

در گزارش سازمان ملل همچنین آمده است که یک چهارم از آوارگان در جهان را زنان بین ۱۵ تا ۴۹ سال تشکیل می‌دهند و بسیاری از آنها با معضلاتی چون خشونت‌های جنسی، بارداری ناخواسته و قاچاق انسان دست و پنجه نرم می‌کنند.

۱۴ درصد جمعیت جهان ساکن مناطق جنگ‌زده‌اند

‌آنگونه که در گزارش سازمان ملل آمده است، یک میلیارد نفر، یعنی ۱۴ درصد از جمعیت کل جهان در مناطق جنگ‌زده زندگی می‌کنند.

دو سوم تمامی کسانی که در سراسر جهان از گرسنگی رنج می‌برند در کشورهایی زندگی می کنند که در وضعیت بی‌ثباتی به سر می‌برند و یا دوران پس از جنگ و درگیری‌ها را طی می‌کنند.

سه چهارم کودکانی که در جهان از رفتن به مدرسه محرومند نیز در این کشورها زندگی می‌کنند. هفتاد درصد از مرگ و میر نوزادان در جهان نیز در این کشورها به ثبت رسیده است.

سازمان ملل در گزارش خود همچنین از مشکلات مالی برای پوشش دادن هزینه‌های امدادی سخن گفته است.

سازمان ملل در سال گذشته میلادی مبلغ ۱۹ میلیارد و 500 میلیون یورو برای کمک‌های بشردوستانه درخواست کرده بود اما کشورهای کمک‌رسان در نهایت توانستند مبلغ ۱۲ میلیون یورو را در اختیار این سازمان قرار دهند. همین امر سبب شده که میلیون‌ها تن از کسانی که در جهان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند، یا کاملا از این امکان محروم بمانند یا به اندازه‌ی کافی کمک دریافت نکنند.

انتهای پیام

کد N1053858

وبگردی