آفتاب
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

در مورد حق‌آبه محیط‌ زیست و تالاب‌ها غفلت شده است

در مورد حق‌آبه محیط‌ زیست و تالاب‌ها غفلت شده است

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به روند سدسازی در کشور گفت: در مورد سهمیه زیست‌محیطی و حق‌آبه تالاب‌ها غفلت‌هایی شده که باید جبران شود.

غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا در این‌باره اظهار کرد: در مورد این حق‌آبه‌ها بی‌توجهی‌ها و کم‌توجهی‌هایی صورت گرفته که باید جبران کنیم ولی این دلیل نمی‌شود که صنعت سدسازی را در همه جا و در همه حوزه‌های آبریز کشور زیر سوال ببریم.

او ادامه داد: این‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی است که انجام گرفته و ما امیدواریم که همه این‌ها روی مطالعات درست ایجاد شده باشد. شاید شرایط بحران آب و کمبود بارندگی بعضی از سدها را از انتفاع صد در صدی خارج کرده باشد اما همین‌ سدها در برگشت مجدد شرایط قطعا قابل استفاده خواهند بود، به غیر از موارد استثنایی که غفلت شده باشد برداشتمان این است که سدسازی‌ها با مطالعات لازم انجام گرفته است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: درست است که در شرایط فعلی آبی ما و شرایط اقلیمی و کمبود آب فعلی، احتمالا نمی‌توانیم از ظرفیت کامل این‌ سدها بهره بگیریم ولی در یک برگشت شرایط به سمت تَر سالی‌ها، خیلی از این‌ها قابل استفاده خواهد بود.

نوری قزلجه درباره ضرورت بازنگری در ساخت سدهای بزرگ و استفاده از سدهای خاکی نیز گفت: وزارت نیرو نسبت به شرایط به وجود آمده و شرایط پیش‌رو، این بازنگری‌ها را انجام می‌دهد. در عین حال باید فشارهای جانبی که معمولا آمایش سرزمینی کشور ما را تحت تاثیر قرار داده، از گزینه‌هایمان خارج کنیم و به صورت علمی با پروژه‌ها برخورد کنیم.

او تصریح کرد: هر پروژه‌ای که انجام می‌شود حتما باید ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشد و نباید برای محیط‌ زیست، آسیبی به همراه داشته باشد. اگر این ارزیابی‌ها به دور از فشارهای سیاسی اجتماعی انجام گیرد قطعا مسیر خوبی را در پیش خواهیم گرفت.

انتهای پیام

کد N1053811

وبگردی