آفتاب

لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی نامزدها در نگاه نمایندگان مجلس/ نظر 22 نماینده را بخوانید

لایحه شفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی نامزدها در نگاه نمایندگان مجلس/ نظر 22 نماینده را بخوانید

مواضع اکثر نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که نگاه آن‌ها به لایحه دولت برای شفاف‌سازی هزینه نامزدهای انتخاباتی، مثبت است.

به گزارش خبرآنلاین، براي اين لایحه هفته گذشته در مجلس رای گیری شد که دو فوریت آن با رای اکثریت نمایندگان همراه نشد، اما یک فوریت آن تصویب و برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی شوراها و امورداخلی مجلس ارجاع شد.

هرچند که با امضای بیش از 100 نفر از نمایندگان برای بررسی خارج از نوبت این لایحه و بازگشت آن به دستور کار صحن علنی، می توان امیدوار بود که این لایحه تا پیش از برگزاری انتخابات مجلس دهم، تعیین تکلیف شود. نکته ای که سخنگوی کمیسیون اجتماعی نیز بر آن تاکید دارد و می گوید: شفاف سازی هزینه نامزدهای انتخاباتی خواست دولت، مجلس و مجموعه نظام است و امیدواریم که این اتفاق هر چه سریع تر رخ دهد.

اما با وجود تاکید دولت و مجلس بر ضرورت شفاف سازی هزینه‌ها در انتخابات، رای به عدم تصویب دو فوریت آن کمی عجیب به نظر می رسید. چه بسا به گفته عليرضا محجوب نماينده تهران، نمايندگان هنگام راي دادن حضور قلب نداشته اند!

در جدول زیر نظر نمایندگان درباره شفاف سازی هزینه نامزدهای انتخابات را بخوانید:

نام نماینده

حوزه انتخابیه

اظهار نظر

محمدرضا باهنر

تهران

دو فوریت اين لايحه به این دلیل رای نیاورد که متن لایحه دقیق نبود و دولت شتابزده آن را تهیه کرده بود. مجلس احساس کرد این موضوع خطیر است و باید یک دور به کمیسیون برود و در آنجا بررسی دقیق تر شود. به همین دلیل به دو فوریت رای نداد. کمیسیون اگر سریع به اين لايحه رسیدگی کند راه هایی داریم که خارج از نوبت مي توان آن را به صحن علني برگرداند. مشروط بر اینکه کمیسیون بتواند به جمع بندی برسد.

جواد کولیوند

کرج

 طبیعی است که اگر شفاف سازی اتفاق بیفتد می تواند هم افکار عمومی را آرام کرده و هم فرهنگ سازی کند تا هر کس ثروت و قدرت دارد نتواند اقدامات خارج از عرف و قانون انجام دهد و ذهنیت های تبلیغاتی جامعه را به سمت خود ببرد. شفاف سازی منابع مالی، منطقی  است و هر کسی به انتخابات ورود پیدا می کند، باید بگوید از کجا منابع خود را تامین کرده و چقدر هزینه کرده است.

محمد قسیم عثمانی

بوکان

بررسي اين لايحه آزموني براي مجلس خواهد بود که به دنبال شفاف سازي هزينه هاي انتخاباتي هست يا نه. نماينده اي که با پول کساني وارد مجلس مي شود، نماينده آنهاست نه نماينده مردم. عده اي در پي تسخير مجلس آينده هستند. نبايد مجلسي داشته باشيم که ابزار دست کساني باشد که در پي زر و زور هستند.بايد مشخص باشد، هر کسي که پول خرج مي کند، اين پول را از کجا آورده و چرا اينگونه خرج مي کند؟  نبايد کاري کنيم که مجلس به دست کساني بيفتد که از بيرون کوک مي شوند.

امیر خجسته

همدان

مواردی که در لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه نامزدها در انتخابات آمده است مطالبه مردم و خواست مقام معظم رهبری است. رهبر معظم انقلاب از سال های گذشته تاکید کرده بودند که انتخابات نباید دستاویز افرادی قرار گیرد که وابسته به باندهای قدرت و ثروت هستند.ما نیز روی این موضوع تاکید داریم که در انتخابات نباید کسانی که فساد اقتصادی دارند، ورود پیدا کنند و افراد و نامزدها را به نحو دیگری مدیریت کنند.این ها مواردی است که اجازه ورود پول های آلوده را به عرصه انتخابات نمی دهد.

احمد توکلی

تهران

شفاف ساختن منابع مالی انتخابات از اهمیت بسیاری برخوردار است.این لایحه باعث جلوگیری از فسادهای احتمالی در انتخابات می‌شود و اگر مجلس آن را اعلام وصول نکند در برابر این اتهام قرار می‌گیرد که نمایندگان نمی‌خواهند مسائل مالی انتخابات روشن شود.

محمدابراهیم رضایی

 خمین

لایحه شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات به صورت مطلوبی نحوه هزینه کرد اعتبارات نامزدهای انتخاباتی را مشخص و رصد می‌کند‌، اما میزان و نحوه دریافت این اعتبارات و شرایط حامیان مالی درست دیده نشده است.این لایحه جزء مهم‌ترین اقدامات دولت یازدهم محسوب می‌شود، زیرا با تعیین تکلیف این موضوع، می توان از بروز بسیاری از مفاسد و انحراف موجود جلوگیری کرد.

محمدرضا تابش

اردکان

لایحه شفاف سازی هزینه های انتخابات یکی از حلقه های مفقوده مبارزه با فساد اقتصادی است. یکی از مولفه های انتخابات برای کشور مشارکت گسترده مردم در عرصه انتخابات است و این مشارکت با اعتماد مردم رابطه مستقیمی دارد که این لایحه می تواند با ایجاد شفافیت مالی اعتماد بیشتری به مردم بدهد. متعاقب این اعتماد آفرینی نیز آن دسته از نمایندگانی که انتخاب می شوند و در مجلس برای قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین حضور می یابند هم وامدار افراد نیستند و به وظایف خویش، به دور از لزوم خوشایند هر فرد یا گروهی می پردازند.

حسینعلی شهریاری

 زاهدان

با این لایحه موافقم چرا که بسیار مناسب و اثر گذار است. واقعیت این است که ما نباید بگذاریم که افرادی با زور و تزویر وارد مجلس شوند. باید مشخص شود افرادی که برای کاندیداها هزینه می کنند، چطور در صدد جبران هستند و قرار است هزینه کنندگان چگونه پاسخ بگیرند؟باید مشخص و شفاف شود که افراد پول های میلیاردی یا چند صد میلیونی را از کجا آورده و به چه هدفی هزینه می کنند

محمد علیپور

ماکو وچالدران

اگرچه مخالفتي با شفاف شدن هزينه هاي انتخاباتي ندارم اما هم اکنون کمتر از يک ماه تا زمان ثبت نام انتخاباتي زمان داريم و مشکلات اساسي ديگري داريم. از اقتصاد مقاومتي گرفته تا مسائل معيشتي مردم. همه از اوضاع کشاورزي و اقتصاد کشور مطلعيم. چرا به جاي چاره انديشي براي آن، چنين لايحه اي آورده اند؟ چرا در 9 دوره انتخابات هاي گذشته، چنين ضرورتي احساس نشده و يک باره الان چنين ضرورتي احساس شده است؟ چرا در آستانه انتخابات مجلس اين لايحه را آورده اند نه در آستانه انتخابات رياست جمهوري؟ اين لايحه نه تنها هيچ شبهه اي را رفع نمي کند، بلکه نسبت به انتخابات هاي گذشته هم در اذهان عمومي ايجاد شبهه مي کند که گويي تخلفي صورت گرفته بوده! اگر تخلفي بوده، چرا رسيدگي نشده ؟ بنابراین بررسي اين لايحه، اصلا فوريت ندارد

علیرضا خسروی

سمنان

دقت لازم در تدوين اين لايحه صورت نگرفته و همچنان خلاء هايي دارد. اين لايحه صرفا بر اساس گفته هاي وزير کشور درباره پول هاي کثيف نوشته شده است.از زماني که وزير اين حرف را زده است، چه کاري براي شناسايي پول هاي کثيف انجام داده ايد؟  به گفته وي،دولت در حالي دست افراد براي کمک به نامزدها را بسته که دست احزاب و گروه ها را باز گذاشته است.

محمدعلی پورمختار

بهار و کبودر آهنگ

مجموعه مجلس موافق بررسي چنين لايحه اي است. با توجه به آنچه در کميسيون اصل نود بررسي مي شود، بررسي چنين لايحه اي ضروري است تا نمايندگان و مجلس برخاسته از پول و ثروت نباشند. لازم است در اين باره تعيين تکليف و شفاف سازي شود. بايد هزينه هاي انتخاباتي نامزدها مشخص باشد، چراکه شنيده مي شود چندين ميليارد براي نامزدي برخي افراد هزينه مي شود. بايد چارچوب هايي براي اين کار تعريف شود.اين لايحه به نوع نظارت شوراي نگهبان بر امر انتخابات نيز کمک خواهد کرد. ما بايد هرچه زودتر شائبه هاي انتخاباتي اي که در آستانه انتخابات مطرح مي شود را رفع کنيم.

احمد آریایی نژاد

ملایر

ارائه این لایحه برای بررسی در مجلس لازم بود، اما آیا کسانی که این لایحه را ارائه دادند، خودشان هم شفاف حرکت کردند؟ من موافق این لایحه هستم، اما چرا چیزی را می‌گویند که خودشان به آن عمل نمی‌کنند؟به نظر می‌رسد که راهکار درست‌تر در این باره این است که مردم از داوطلبان انتخابات مطالبه کنند که برای تبلیغات چقدر خرج کردند و این اموال را از کجا آورده‌اند.بهتر است به این نکته توجه شود که این لایحه چه عملیاتی شود و چه نشود، باید روی ذهن افکار عمومی کار کرد تا از نامزدهای انتخابات میزان هزینه‌های تبلیغاتی‌شان را مطالبه کنند.

عباس قائدرحمت

درود و ازنا

شفاف سازی هزینه نامزدهای انتخاباتی خواست دولت ، مجلس و مجموعه نظام است وامیدواریم که این اتفاق هر چه سریع تر رخ دهد.بعضی از نمایندگان در محتوا بحث هایی داشتند و به همین دلیل به دو فوریت لایحه رای ندادند و معتقد بودند که فرصت را از آنها می گیرد در حالی که باید این لایحه را دقیق، جامع و متقن  بررسی کرد.نیازمند قانونی هستیم  که ماندگاری بیشتری داشته باشد و مجبور نباشیم سال آینده دوباره اشکالات آن را رفع و اصلاح کنیم و یا قانون روی زمین بماند و به درستی اجرا نشود؛ بنابراین خواست نمایندگان این است که این لایحه به خوبی چکش کاری و بررسی شود و پیشنهادات آن ها نیز در صورت لزوم به لایحه اضافه شود تا وقتی به صحن می آید،قانون دقیقی باشد.

غلامرضا کاتب

گرمسار

شکی در نیاز این طرح به چکش کاری نیست اما باید با تسریع در بررسی این لایحه در کمیسیون های تخصصی، لایحه را به صحن علنی جهت اجرایی شدن آن در انتخابات مجلس دهم ارسال کرد.شفاف شدن هزینه های انتخاباتی ضمن جلوگیری از فساد و ورود پول های کثیف، فعالیت های انتخاباتی را برای افرادی که عملکرد سالم داشته و به کانال های ثروت متصل نیستند هموار خواهد کرد.با تصویب لایحه مذکور این قانون می تواند بازدارندگی خوبی در این زمینه داشته باشد.

بهروز نعمتی

اسدآباد

درمورد هزینه های انتخاباتی نامزدها برخی مواقع حرف و حدیث های زیادی مطرح می شود و در این میان برخی حرف ها اتهام بود به همین دلیل می بایست انتخابات شفافیت لازم را داشته باشد مخصوصا از طرف کاندیداها؛شفافیت این موضوع برای آینده نظام نیز ثمربخش خواهد بود.قانونی شدن لایحه شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی موجب اتمام حجت با مردم خواهد بود.مردم همواره به دنبال برگزاری انتخابات سالم هستند که در آن مجریان و کاندیداها در سلامت کامل انتخابات را برگزار نمایند.

ابراهیم نکو

رباط کریم

با توجه به این که مجلس از هفته آینده وارد بررسی بودجه و برنامه ششم خواهد شد که زمان قابل توجهی را به خود اختصاص مي‌دهد، بعید به نظر می رسد که این لایحه به انتخابات مجلس دهم برسد.نمایندگان صلاح دیدند بررسی دقیق تر این موضوع حساس و مهم به زمان دیگری موکول شود. البته در تصویب یک فوریت آن شاهد رای بسیار بالایی بودیم که نشان می دهد که تقریبا اکثریت نمایندگان راضی هستند که شفافیت هزینه های انتخاباتی تصویب شود. اگر این لایحه به تصویب می رسید ورود و خروج پول به حساب اشخاص و کاندیداها مشخص بود و احیانا اگر پول کثیفی هم وجود داشت، قابل پیگرد بود.

کمال الدین پیرموذن

اردبیل

تاخیر در طرح این لایحه در مجلس و خدای نکرده تصویب نشدن آن، بی‌تردید مجلس را در موضع اتهام قرار می‌دهد و باورسوزی‌ها، لطمات فراوانی به اعتماد و سرمایه ارزشمند اجتماعی وارد می‌کند.با تصویب این لایحه، بساط حضور و بروز پول‌های کثیف، در امورات کشور جمع شده و عرصه‌های خدمتی کشور از سودجویان ظاهربین و مسوولان دنیاطلب و وکلای خودفروخته و اعضای شوراهای وامدار پاک گشته و زمینه برای فعالیت سالم ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس و عضویت در شوراهای شهرها فراهم می‌شود.

احمد بخشایش اردستانی

 اردستان

تصویب یک‌فوریت لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی خود نشان‌دهنده این حقیقت است که این لایحه به این دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نخواهد رسید به عبارتی مجلس با این حرکت خود به جامعه این‌گونه القاء کرد که نه‌تنها با نظارت‌های بیشتر بر عملکرد نامزدهای احتمالی مخالف نیست بلکه از آن استقبال نیز می‌کند.برای افرادی که چندمین حضور خود را در مجلس تجربه می‌کنند حضور در مجلس با میزان پولی که در راه تبلیغات انتخاباتی خرج می‌کنند رابطه مستقیم دارد؛ این مسأله نه‌تنها برای یک قشر خاص بلکه درباره همه اقشار متقاضی شرکت در انتخابات نیز صدق می‌کند . برای نامزدهای شهرستانی که قصد حضور مجدد در مجلس را دارند هزینه انتخابات گاه تا 60 میلیون تومان نیز می‌رسد در حالی که همین نماینده در دور اول با کمتر از 15 میلیون نیز می‌تواند به بدنه مجلس راه یابد.

فاطمه آلیا

تهران

قانون شدن لایحه شفاف سازی هزینه های انتخاباتی باعث رفع شائبه های فساد و شایعه های انتخاباتی برای نامزدهای انتخابات می شود. بررسی و تصویب  یک فوریت این لایحه  پیش از انتخابات دهم و اجرایی شدن آن قبل از انتخابات پیش رو یک امتیاز برای نمایندگان این دوره خانه ملت تلقی خواهد شد و در کارنامه وکلای مجلس این اقدام ثبت خواهد شد. کار رسیدگی به لایحه شفافیت هزینه های انتخاباتی با ارائه پیشنهادات نمایندگان مجلس از 14 آذر ماه آغاز می شود و پیش بینی ما این است که این لایحه هفته نخست دی ماه به صحن علنی ارائه شود.

عبدالرضا مصری

کرمانشاه

تلاش نمایندگان مجلس برآن است که این لایحه هر چه زودتر و قبل از فرارسیدن زمان تبلیغات انتخاباتی تبدیل به قانون شود.در این لایحه هیچگونه مجازاتی برای افراد متخلف دیده نشده  و تنها برخورد تعیین شده با متخلفان در این لایحه اعلام تذکر از سوی هیئت اجرایی فرمانداری است.در صورت رفع نواقص لایحه شفاف سازی هزینه های انتخاباتی اکثریت نمایندگان مجلس از آن استقبال می کنند

کاظم جلالی

شاهرود

ورود مجلس نهم به موضوع شفاف سازی هزینه های انتخاباتی رخداد مهم این دوره از قانونگذاری است و اراده جمعی مجلس برآن است که این لایحه پیش از شروع انتخابات آتی به قانون تبدیل شود. پیش بینی می کنیم ارائه و تصویب لایحه شفاف سازی انتخابات  و در نهایت تبدیل شدن مصوبه مجلس به قانون در این زمینه  از سوی شورای نگهبان پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی مجلس در 7 اسفند باشد.

محمدعلی اسفنانی

فریدون شهر

شفاف‌سازی منابع مالی و  هزینه‌های انتخاباتی‌داوطلبان در عمل امری دشوار است و این امکان نیز وجود دارد که مجلس با لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان که در هفت ماده از سوی دولت به مجلس ارائه‌شد موافقت نکند. گاهی هزینه‌های انتخاباتی یک نامزد از محل حساب شخصی او پرداخت می‌شود که بر اساس لایحه پیشنهادی دولت بررسی جزء به جزء هزینه‌های پرداختی در امور مختلف مجاز و قابل دسترسی است حتی زمانی که هزینه ای کلان از طرف یک فرد حقیقی به عنوان هزینه‌های انتخاباتی یک نفر پرداخت می‌شود نیز مسئله روشن و قابل پیگیری قضایی است اما اگر یک هزینه کلان میان 10 یا 20 نفر تقسیم شود آیا باز هم می‌توان ادعا کرد که دستگاه قضایی و لایحه مربوطه می‌توانند به راحتی مسئله را پیگیری و سرنخ‌های مربوطه را در زمان اندک پیدا کنند.

27220

کد N1052868

وبگردی