آفتاب
عراقچی در برنامه تیتر امشب:

شورای حکام پرونده PMD را نبندد برجام متوقف خواهد شد

شورای حکام پرونده PMD را نبندد برجام متوقف خواهد شد

معاون وزیر امورخارجه، عدم استفاده ازلفظ PMD در گزارش آژانس را نکته مثبت دانست ،گفت: اگر شورای حکام پرونده PMD را نبندد برجام بر اساس بیانات رهبر انقلاب متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس عراقچی در برنامه تیتر امشب که از شبکه خبر در حال پخش است در مورد گزارش آژانس انرژی هسته ای گفت: گزارش سعی کرده است متعادل باشد و حاوی نکات مثبت و منفی یا سیاه و سفید باشد.

وی افزود: در مجموع نکته مهم این گزارش به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران منجر می شود. نگاه کلی که می توان انجام داد این است که در حقیقت آژانس به این نتیجه رسیده است که فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز بوده است.

عراقچی ادامه داد: علیرغم اینکه آمانو گفته گزارش آژانس نه سیاه ونه سفید است جمع بندی آن به سمت سفیداست و وجود برنامه نظامی را ردمیکند.

وی بااشاره به نکات منفی گزارش آژانس گفت: در گزارش آژانس ادعای جدید درباره پارچین مطرح شده که می گوید  یک محفظه انفجاری آنجا وجود داشته و در حال حاضر نیست، این ادعا در حالی است که درسال های ادعایی  ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ آژانس دوبار از پارچین بازدید کرده است.

رئیس ستاد پیگیری برجام، افزود: اینكه آژانس اعلام كند هیچ فعالیت نظامی و هیچ مواد انحرافی وجود نداشته مهم است و آورده است که تنها مطالعاتی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود داشته،هرچند ما این ادعا را قبول نداریمو صحت ندارد.

معاون وزیر امورخارجه، همچین عدم استفاده ازلفظ PMD در گزارش را نکته مثبت دانست.

وی همچینن با پیش بینی بسته شدن پرونده پی ام دی ، گفت: ازآنجا كه ۱+۵ اراده بستن پرونده را دارد و گزارش آژانس می‌تواند مبنای آن باشد، فكر میكنیم كه شورای حكام پرونده راببندد.

عراقچی با بیان اینکه گزارش آمانو بهتر از انتظارات ما بود، گفت: شورای حکام با این گزارش میتواند پرونده را ببندد و شورای حکام تصمیمی جز برای بستن نخواهد گرفت.

وی با تاکید باینکه اگر شورای حکام پرونده PMD را نبندد برجام بر اساس بیانات رهبر انقلاب متوقف خواهد شد، تصریح کرد: دستور رهبری به عنوان یک شرط به طرف مقابل اعلام شده است.

وی افزود: طبق برجام متعهد شدیم از روز اجرا پروتکل الحاقی را داوطلبانه و موقت اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه ما در آستانه اجرایی شدن هستیم و تحریم ها در عمل برداشته می شود، گفت:  تا قبل از روز اجرا باید تمام تعهدات خود را انجام دهید که در سه محور عمده است: خارج شدن قلب اراک، ارسال موار به روسیه و جمع آوری سانتری فیوژ های اضافه است که از الان این اقدام شروع شده اما دو تعهد دیگر ما منوط به بسته شدن پی ام دی است. حدود یکماه دیگر به مرحله اجرا می رسیم.

ادامه دارد...

 

 

کد N1052726

وبگردی