آفتاب
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان در مراسم اختتامیه مَحرم مُحرم:

لرستان به لحاظ داشته‎های فرهنگی از استان‎های برخوردار کشور است

لرستان به لحاظ داشته‎های فرهنگی از استان‎های برخوردار کشور است

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان مولود انقلاب اسلامی سعی کرده با خلق فعالیت‎های فرهنگی بدیع، تاثیرگذار و جهت‎ساز، زمینه‎هایی را فراهم کند که جوانان در عرصه‎های فرهنگی حضور پررنگ‎تری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، دکتر سید علی‎نادر دهقانی‎الوار در مراسم اختتامیه سوگواره عکس مَحرم مُحرم که در سالن جلسات مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام اربعین سالار شهیدان، بیان کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان مولود انقلاب اسلامی سعی کرده با خلق فعالیت‎های فرهنگی بدیع، تاثیرگذار و جهت‎ساز زمینه‎هایی را فراهم کند که جوانان، هنرمندان و اقشار مختلف به ویژه دانشجویان در عرصه‎های فرهنگی حضور بیشتر و پررنگ‎تری داشته باشند.

وی اضافه کرد: ما در جهاد دانشگاهی فعالیت‎های متنوعی در حوزه‎های مختلف انجام می‎دهیم اما در حوزه فرهنگی دوستان با خلاقیت، ابتکار، زمان‎شناسی و موقعیت‎شناسی سعی کرده‎اند با طراحی فعالیت‎های جدید و تاثیرگذار، جهت‎هایی را در استان بنیان‎گذاری کنند.

دهقانی الوار ادامه داد: این خیلی مهم است که با خلق یک فعالیت و یک تاثیر موجی در جامعه ایجاد کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با اشاره به همایش پویش چتر شیشه‎ای گفت: این همایش به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان انجام گرفت و با اینکه اطلاع‎رسانی گسترده ای نشده بود اما حدود سه هزار دست لباس جمع‎آوری شد. دانشجویان خود بانی این کار بوده و به تبلیغات، جمع‎آوری لباس و شناسایی فقرا پرداختند و در آخر نیز خود آنان لباس‎ها را توزیع کردند، ما تنها فضایی را در اختیارشان قرار دادیم.

دهقانی‎الوار ادامه داد: این اقدام کار خیری بود که انجام شد و به هر صورت باعث شد دیگران هم بیایند و در این حوزه وارد شوند. در استان لازم است دستگاه‎های فرهنگی بیایند و در این عرصه‎ها فعال‎تر حضور پیدا کنند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی لرستان تصریح کرد: این جشنواره یکی از فعالیت‎هایی است که توسط معاونت فرهنگی طرح شده و به عنوان یک برنامه دائمی اجرا می‎شود.

وی اظهار کرد: برای سوگواره محرم محرم اطلاع‎رسانی کردیم که دانشگاهیان و دانشجویان با موبایل و ابزارهایی که دارند از هنرنمایی مردم لرستان در ایام عاشورا که برگرفته از اصالت آنهاست فیلم و عکس بگیرند و به این جشنواره ارسال کنند.

دهقانی‎الوار بیان کرد: به این جشنواره که سومین دوره آن است 180 اثر ارسال شد که عموماً آثار دانشجویان و دانشگاهیان بوده‎اند. البته عامه مردم نیز آثاری را به دبیرخانه ارسال کردند. نهایتاً از 180 اثر ارسال شده به دبیرخانه 7 اثر به عنوان آثار منتخب برگزیده شدند.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان تصریح کرد: هر جامعه‎ای برای پیشرفت نیاز به دو سرمایه دارد که یکی از آنها مادی بوده که در کشور و استان ما زیاد است و دیگری معنوی که بخش نرم‎افزاری کار است. در بخش نرم‎افزاری لرستان استانی ثروتمند است. ما در داشته‎های فرهنگی از استان‎های برخوردار و شاخص کشور هستیم که لازم است از آنها استفاده و بهره‎برداری بیشتری شود.

وی یادآور شد: در همین ایام محرم لرستانی‎ها حرکات، هنرنمایی‎ها و ارادت خالصانه‎ای نسبت به اهل بیت(ع) نشان می‎دهند که باید برنامه‎ریزی و ساماندهی شوند تا به یک فعالیت منسجم، سازمان یافته و دارای ساختار تبدیل شده و در سطح کشور عملیاتی شود.

دهقانی‎الوار با بیان اینکه جهاد دانشگاهی سعی کرده با کمک دستگاه‎های فرهنگی، دانشجویان و دانشگاهیان در این زمینه ورود پیدا کند، ادامه داد: این نهاد در حد توان خود به حوزه فرهنگی کمک کرده و آمادگی دارد به دستگاه‎هایی که در این حوزه فعالیت می‎کنند، کمک کند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی لرستان تصریح کرد: آمادگی داریم در حوزه مطالعات و پژوهش‎های فرهنگی و در فعالیت‎های خلاقانه به کمک دوستان بیاییم و هر چه داریم خالصانه در اختیار آنان قرار ‎دهیم.

دهقانی‎الوار یادآور شد: در جشنواره سیره علوی نیز حجم عظیمی از اساتید با ما همکاری کردند و افتخار داشتند از اینکه در این جشنواره و برنامه حضور پیدا کرده‎اند. ما این پشتوانه‎های علمی را در استان داریم که می‎توانیم آنها را بسیج و هماهنگ کنیم. امیدواریم که دستگاه‎های فرهنگی نیز در این زمینه کمک کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: در استان‎مان که استانی برخوردار از لحاظ داشته‎های فرهنگی و با اصالت در حوزه فرهنگی است باید در این حوزه بیشتر کار کنیم تا با شناسایی زمینه‎های موثر یک فعالیت ویژه در استان راه‎اندازی کنیم.

وی اضافه کرد: به طور قطع اگر این کار را انجام دهیم از سرمایه‎های مادی مغفول مانده استان می‎توانیم استفاده کنیم و نیروهای انسانی و فرهنگ‎مان را به تعبیری به رخ بکشیم. ما می‎توانیم داشته‎های سخت‎افزاری را برای توسعه استان استفاده کنیم. اعتقادم این است که اگر بتوانیم این دو موضوع را با سرمایه‎های مالی تلفیق کنیم توسعه استان به‎راحتی اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام

کد N1051836

وبگردی