آفتاب
لاریجانی در دیدار با وزیر خارجه یونان:

اروپا باید تکلیف مبارزه و مهار تروریسم را برای خود روشن سازد

اروپا باید تکلیف مبارزه و مهار تروریسم را برای خود روشن سازد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اتحادیه اروپا باید تکلیف مبارزه و مهار تروریسم را برای خود روشن سازد، گفت:اروپا باید نسبت به پشت پرده تروریست واقف باشد

به گزارش خبرگزاری مهر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه) با «نیکلاس کوتزیاس» وزیر خارجه یونان و هیأت همراه دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در این دیدار اظهار داشت: ۲ کشور ایران و یونان از سابقه تاریخی درخشانی برخوردار هستند و می‌توانند روابط خود را در همه زمینه‌ها گسترش دهند.

وی افزود: ارتباطات نزدیکی میان ۲ کشور ایران و یونان وجود دارد و در زمینه‌های مختلف اقتصادی می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم و این ارتباطات در میان پارلمان‌ها و در میان دولت‌ها می‌تواند گسترش پیدا کند.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به علاقه‌مندی مردم ایران به تاریخ و کشورهایی که دارای سبقه تاریخی قوی‌ای‌ هستند، تصریح کرد: سالانه میلیون‌ها نفر از ایرانیان به کشورهای مختلف به خصوص کشورهای تاریخی سفر می‌کنند و یونان هم با فعالیت در این حوزه می‌تواند معرف کشور دارای فرهنگ غنی خود باشد و یک فعالیتی در حوزه گردشگری میان دو کشور تاریخی ایران و یونان شکل گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اتاق‌های بازرگانی ۲ کشور نقش مؤثری در گسترش این همکاری‌ها دارند، زیرا تجار ایرانی و یونانی باید با زمینه‌های سرمایه‌گذاری یکدیگر آشنا شوند تا بتوانند تجارت موفقی داشته باشند.

لاریجانی همچنین با اشاره به خطر گسترش تروریسم در منطقه اظهار داشت: متأسفانه مبارزه جدی علیه تروریست صورت نمی‌گیرد و بیش از یکسال است که از ائتلاف ۶۰ کشور می‌گذرد، ولی در عمل اتفاقی نیفتاده است و برخی از کشورها به دنبال مدیریت تروریست‌ها و نه نابودی آنها هستند.

لاریجانی تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید صورت مسئله را برای خود روشن سازد که واقعاً چه می‌خواهد انجام دهد و چه تصمیمی برای مبارزه و مهار تروریسم دارد.

وی گفت: البته در حال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی به خطر حضور تروریسم پی برده و وارد عمل شده‌اند، ولی لازم است که همه واقف به این خطر باشند و با حمایت‌های تجاری و نظامی از گروه‌های تروریستی به وضعیت نابسامان منطقه کمک نکنند.

رئیس مجلس در پایان اظهار امیدواری کرد که همه کشورهای جهان در جهت صلح و ثبات قدم بردارند.

انتقاد وزیر خارجه یونان از سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه

در ادامه این دیدار «نیکلاس کوتزیاس» وزیر خارجه یونان ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: من به غیر از کشور خودم با کشور ایران که دارای فرهنگ چندین هزار ساله است، آشنا هستم زیرا کمتر کشوری در جهان وجود دارد که دارای چندین هزار سال تاریخ و فرهنگ باشد.

وی افزود: بسیاری از کشورها سریع به قدرت رسیده و سریع هم افول می‌کنند ولی جمهوری اسلامی ایران طی این ۳۶ سال از نظر سیاسی و فرهنگی سیر سعودی داشته و ما افتخار می‌کنیم که اکنون در کشور زیبای شما هستیم.

وزیر خارجه یونان در ادامه با اشاره به ظهور تروریسم و حمایت برخی از کشورها از آنان اظهار داشت: خیلی از مسائل و حوادث از فقر و مشکلات فرهنگی کشورها سرچشمه می‌گیرد و کشورهای ثالث با سوءاستفاده از این نیازها آنان را مدیریت می‌کنند.

وی تصریح کرد: غرب و اتحادیه اروپا باید مراقب سوءاستفاده‌های کشورهای ثالث باشند و نگذارند که آنها به دلیل منافع اقتصادی و سیاسی از تروریست‌ها حمایت کنند و ناامنی در منطقه و جهان را باعث شود، پشت پرده تروریست، مسائلی وجود دارد که اتحادیه اروپا باید نسبت به آن واقف باشد.

وزیر خارجه یونان مطرح کرد: کشور یونان کشور بزرگی نیست، ولی قابل اعتماد است و تاکنون سعی کرده که از حقایق دفاع کند و به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا تمایل داریم که با کشورهای منطقه بالاخص ایران در زمینه‌های مختلف سیاسی و تجاری رابطه تنگاتنگی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هر ۲ کشور ایران و یونان سابقه تاریخی طولانی دارند و ما از همین وجه اشتراک فرهنگی باید استفاده کنیم و در سفر ۲ ماه آینده نخست‌وزیر یونان به ایران تلاش داریم که یک مراسم ترکیبی فرهنگی میان دو کشور برگزار کنیم.

«نیکلاس کوتزیاس» در خصوص تحریم‌ها نیز گفت: سیاست‌های تحریم علیه ایران بسیار ناعادلانه بود و با ماهیت اصیل اتحادیه اروپا در تضاد است و امیدواریم هر چه زودتر تمام تحریم‌ها برداشته شود.

وی در پایان با اشاره به حادثه هواپیمایی روسیه اظهار داشت: ترکیه که خود بارها غیر مجاز به مرزهای یونان وارد شده است، نباید چنین اقدامی علیه روسیه انجام می‌داد و این قبیل رفتارها باعث بر هم ریختگی بیشتر اوضاع منطقه می‌شود و امیدواریم دیگر شاهد چنین اقداماتی نباشیم.

کد N1050181

وبگردی