آفتاب

تظاهرات چندین هزار نفری در کوزوو در اعتراض به توافقات با صربستان و مونته‌نگرو

تظاهرات چندین هزار نفری در کوزوو در اعتراض به توافقات با صربستان و مونته‌نگرو

ده‌ها هزار نفر از حامیان اپوزیسیون کوزوو در اعتراض به توافق‌های دولتشان با صربستان و مونته نگرو به خیابانها آمدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، برگزارکنندگان تظاهرات اعلام کردند که در راهپیمایی روز شنبه برابر با روز ملی استقلال این کشور، نزدیک به 35 هزار نفر در میدان بزرگی در مرکز پریشتینا گردهم آمدند.

پلیس کوزوو در تظاهرات روز شنبه نماینده اپوزیسیون و 86 نفر از حزب وی را پس از شرکت در تظاهرات بازداشت کرد.

پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: آلبین کورتی، از حزب جنبش تعیین سرنوشت در محل حزب خود در پایتخت کوزوو بازاشت شده است.

هم چنین 86 نفر از اعضای این جنبش که تلاش می‌کردند از بازداشت وی توسط نیروهای پلیس جلوگیری کنند، دستگیر شدند. دفاتر این جنبش توسط پلیس پلمب شده است.

هم چنین دادستانی این کشور اعلام کرد که اقدام پلیس در راستای حکم دادستان بوده است که کورتی به اتهام سه جرم از جمله به خطر انداختن نظام عمومی و استفاده غیر مجاز از سلاح بازداشت شده است.

چندی پیش وی به همراه برخی از اعضای اپوزیسیون کوزوو پارلمان این کشور را با شلیک گاز اشک آور، پرتاب تخم مرغ و سایر موارد بر هم زده و از دولت خواستند که توافق با صربستان را برای اعطای اختیارات بیشتر در مناطق تحت تسلط صرب‌ها و علامت گذاری مرزها رد کند.

اوایل روز شنبه کورتی به همراه دیگر اعضای اپوزیسیون در اعتراضات ضد دولتی سخنرانی کرده بود.

فاتمیر لیماج، از حزب ابتکارعمل برای کوزوو در میان معترضان در مرکز شهر پریشتینا گفت: ما از دولت می خواهیم که کوزوو را به خطر نیندازد. وی در ادامه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام برای حل بحران کشور شد.

این تظاهرات چندین هزار نفری در اعتراض به تصویب تاسیس انجمن جامعه مشترک شهرداری‌های صرب‌های ساکن شمال کوزوو در میدان بزرگ پریشتینا برگزار شد.

هم چنین اپوزیسیون مخالفات خود را با توافق مرزی با مونته‌نگرو اعلام کرده است.

انتهای پیام

کد N1048146

وبگردی