آفتاب

محاکمه افشاگر ارتباط سرویس اطلاعاتی ترکیه با تروریستهای سوری

محاکمه افشاگر ارتباط سرویس اطلاعاتی ترکیه با تروریستهای سوری

محاکمه سردبیر روزنامه جمهوری که چند ماه قبل اقدام به افشاگری درباره انتقال تسلیحات توسط سرویس اطلاعاتی ترکیه به تروریست های حاضر در سوریه کرده بود، از روز گذشته آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، محاکمه «جان دوندار» در ماه می با انتشار تصاویری از انتقال تسلیحات نظامی توسط سرویس اطلاعاتی ترکیه به گروه های شورشی حاضر در سوریه خبر داده بود آغاز شد. 

دوندار از سوی دادستان ترکیه به جاسوسی و تلاش برای تشویش اذهان متهم شده است. در متن ارائه شده از سوی دادستانی ترکیه از دادگاه خواسته شده تا دوندار به زندان محکوم شد.

علاوه بر دوندار، دادستانی ترکیه علیه «اردم گل» نماینده روزنامه جمهوریت در آنکارا نیز اعلام جرم کرده است.

به گزارش مهر، بر اساس آمارهای رسمی سازمان ملل متحد ترکیه بزرگترین زندان روزنامه نگاران محسوب می شود.

دوندار سردبیر روزنامه جمهوریت و اردم گل نماینده این روزنامه در آنکارا روز پنج شنبه به اتهام «جاسوسی و خیانت» در دادگاه شهر استانبول ترکیه حضور یافتند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شخصا علیه دوندار شکایت کرده و خواستار حبس ابد وی شده است.

علیه این دو روزنامه‌نگار اتهامات زیادی از جاسوسی تا براندازی و افشای اطلاعات طبقه بندی شده مطرح شده است و در صورتی که گناهکار شناخته شوند به حبس ابد و همچنین 42 سال حبس محکوم خواهند شد.

دوندار در جمع خبرنگاران مقابل دادگاه گفت: «جنایتی از سوی حکومت انجام شده است و آنها تلاش دارند تا آن را لاپوشانی کنند. ما این جا آمده‌ایم تا از روزنامه نگاری دفاع کنیم. ما اینجا آمده‌ایم تا از حق دسترسی مردم به اخبار و حق آنها برای دانستن در حالی که دولت به آنها اخبار دروغ می‌دهد، دفاع کنیم. ما اینجا آمده‌ایم تا نشان دهیم و اثبات کنیم که دولت‌ها نمی‌توانند اقداماتی غیرقانونی انجام دهند و از آن دفاع کنند.»

این وضعیت در حالی است که بر پايه گزارش «جمهوريت» و ديگر رسانه‌های غير دولتی ترکيه، در ۱۹ ژانويه سال جاری میلادی ماموران ژاندارمری بر اساس اخباری که دريافت کرده بودند و به دستور دادستان شهر چند کاميون باری را که راهی مرز سوريه بودند، متوقف کردند.

ماموران مخفی سازمان امنيت ترکيه ابتدا سعی کردند جلوی بازرسی محموله کاميون‌ها را بگيرند اما حضور دادستان در محل و اصرار او، به باز شدن صندوق‌های موجود در اين کاميون‌ها منجر شد.

به نوشته روزنامه جمهوريت، در اين صندوقها مقدار زيادی فشنگ که در قوطی‌های داروی آنتی بيوتيک جاسازی شده بودند، خمپاره و راکت‌های کوچک کشف شد.

چند هفته پس از اين واقعه، رجب طيب اردوغان نخست وزير وقت در اجتماع بزرگ شهر آدانا گفت: «با کاميون‌هايی که برای ترکمن‌های سوريه کمک‌های انساندوستانه می‌بردند مانند دشمن و خائنان رفتار کردند. موقعی که من اينها را ديدم به عنوان نخست‌وزير بسيار ناراحت و عصبانی شدم. بايد بدانيم هرکسی که کاميون‌های ما را متوقف کرده خائن است».

کد N1045768

وبگردی