آفتاب
جابر انصاری در جمع خبرنگاران:

بسته شدن پرونده مفقودان به معنای پایان پیگیری‌های سیاسی نیست

بسته شدن پرونده مفقودان به معنای پایان پیگیری‌های سیاسی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: پایان یافتن مرحله جستجوی مفقودان حادثه به معنای پایان پیگیری سیاسی و حقوقی این فاجعه نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در حاشیه مراسم استقبال از پیکر مرحوم غضنفر رکن‌آبادی (سفیر سابق کشورمان در لبنان و از شهدای فاجعه منا) در فرودگاه مهرآباد تهران، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فاجعه منا در تاریخ حج و تاریخ ملت‌های اسلامی باقی خواهد ماند، اظهار داشت: متاسفانه سوء‌مدیریت مفرط در تعامل با این حادثه از ابتدا تا مراحل بعدی وجود داشت و به همین دلیل تعیین سرنوشت مفقودان حادثه و جناب آقای رکن‌آبادی زمان زیادی را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: هنوز هم تعدادی از قربانیان ایرانی این فاجعه باقی مانده‌اند که پیگیری سرنوشت آنها در دستور کار نهادهای ذیربط هست.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: طبیعی است که پایان یافتن مرحله جستجوی مفقودان حادثه به معنای پایان پیگیری سیاسی و حقوقی این  فاجعه نخواهد بود؛ دولت عربستان سعودی به عنوان دولت میزبان مراسم بزرگ حج به طور طبیعی مسئولیت میزبانی و همه مسئولیت‌های حقوقی و سیاسی و انسانی ناشی از میزبانی را دارد.

حجابر انصاری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مرحله نخست تعیین سرنوشت تمام مفقودان فاجعه را در دستور کار خود داشت و بسته شدن پرونده همه این مفقودان، به معنای پایان پیگیری سیاسی و حقوقی این ماجرا نخواهد بود.

وی افزود: مجموعه اقدامات و گام‌های متعددی طراحی شده است که بر اساس ظرفیت‌های موجود چه در قالب اقدامات متقابل با عربستان سعودی و چه در جنبه‌های بین‌المللی و بین‌الاسلامی، موضوع پیگیری خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ابراز امیدواری کرد که نحوه تعامل با این پرونده و برخورد با آن به گونه‌ای باشد که شاهد تکرار این فاجعه نباشیم.

جابرانصاری با بیان اینکه در مراسم بزرگ حج احتمال اتفاق افتادن چنین فجایعی منتفی نیست، تصریح کرد: اما آنچه اهمیت دارد این است که این مسئله به یک امر عادی تبدیل نشود و به شکل مسئولانه‌ای باید با موضوع برخورد شده و تمام زمینه‌های قصور، تقصیر، اشتباه و یا احیانا اگر تعمدی بوده با دقت بررسی شده و با آن برخورد شود.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره زمان تعیین تکلیف ۱۴ مفقود دیگر حادثه منا، عنوان کرد: پروسه‌ای که درباره مرحوم رکن‌آبادی اجرا شد، با اعزام خانواده‌های سایر مفقودان درباره آنها نیز انجام خواهد شد؛ امیدواریم این پروسه زمانی خیلی طولانی نباشد.

جابر انصاری با انتقاد از برخی عدم همکاری‌ها در عربستان سعودی که منجر به طولانی شدن روند تعیین تکلیف مفقودان شد، ابراز امیدواری کرد که این مسئله در رابطه با سایر مفقودان تکرار نشود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اگر دولت عربستان برای پیگیری این فاجعه مسئولانه برخورد نکند، جمهوری اسلامی ایران چه واکنشی نشان خواهد داد، تصریح کرد: به طور طبیعی گام‌هایی که انجام خواهد شد، اعلام نمی‌شود؛ اما از همه ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ابتدا در قالب دوجانبه با عربستان سعودی و به موازات آن در قالب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده خواهد شد تا این پرونده پیگیری شود و حقوق خانواده‌های قربانیان و ملت ایران تامین شود.

کد N1045422

وبگردی