آفتاب
کارگردان «مهره پنجم» در گفتگو با مهر:

نمایش بازی قدرت به زبان فانتزی/حکایت گلوله‌ای که در بدن خیاط نشست

نمایش بازی قدرت به زبان فانتزی/حکایت گلوله‌ای که در بدن خیاط نشست

کارگردان نمایش «مهر پنجم» که این روزها در تالار محراب روی صحنه است، عنوان کرد این اثر نمایشی مضحکه قدرت را در یک کشور ناشناخته با زبان فانتزی به تصویر می کشد.

محمدرضا حیدری کارگردان نمایش «مهره پنجم» درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «مهره پنجم» یک کمدی سیاه با درون مایه سیاسی است. این نمایشنامه نوشته مریم رها است و زمانی که اثر به من معرفی شد از همان ابتدا درگیر داستان یک خطی آن شدم و این خلاصه داستان جذاب من را ترغیب کرد که این نمایش را به صحنه ببرم. زمانی که نمایشنامه را خواندم، متوجه شدم که با اثری متفاوت روبرو هستم که در عین سادگی جای کار بسیاری دارد.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: این نمایش داستان گلوله ای را روایت می کند که به کمر خیاط شهر اصابت کرده و مدرک جرم پرونده ای است که در آن سفیر یک کشور دوست، کشته شده است. در واقع بر اثر شلیک این گلوله که برای ترور سفیر بوده و به جای آن به خیاط برخورد می کند و صدایی که خیاط بر اثر درد زیاد از خود بروز می دهد، سفیر سکته می کند و می میرد.

حیدری ادامه داد: این موقعیت فانتزی برایم بسیار جذاب بود و تلاش کردم در اجرای نمایش نیز این فضا را گسترش دهم. در این نمایش در عین اینکه شاهد فضایی کمدی و فانتزی هستیم در واقع مضحکه قدرت و بازی قدرت جریان دارد. اتفاقات این نمایش در جزیره ای به نام ناکجاآباد افتاده است و شهری را به تصویر می کشد که همه مردمش درگیر دوختن لباس هستند. سران مملکت برای حل این مشکل دور هم جمع شده اند اما بیشتر از اینکه به فکر خیاط و ترور سفیر کشور دوست باشند درگیر دوخت لباس‌شان هستند.

این کارگردان متذکر شد: فضاسازی نمایش نیز به شکل فانتزی است و از رنگ و نور برای القای بیشتر این ویژگی استفاده شده است. هوشنگ هیهاوند بازیگر و نویسنده پیشکسوت تئاتر مشاور هنری این اثر نمایشی است و تلاش ما نیز این بوده که در اجرای این نمایش بتوانیم همه قشر مخاطب را به خود جذب کنیم.

وی در پایان درباره اجرا در تالار محراب گفت: نمایش ما برای اجرا در صحنه قاب عکسی بسته شده بود اما متاسفانه بیشتر تالارهای تازه تاسیس ما بلک باکس هستند بنابراین تالار محراب را برای اجرا انتخاب کردیم. متاسفانه علی رغم قابلیت هایی که تالار محراب دارد، مهجور مانده و کمتر مورد استقبال مخاطبان قرار می گیرد. برای اجرای نمایش «مهره چنجم» یک سال تمرین کردیم و در اجرا نیز از بهترین متریال استفاده شده است بنابراین این اطمینان را دارم که مخاطب از دیدن این اثر نمایشی لذت خواهد برد.

نمایش «مهره پنجم » نوشته مریم رها به کارگردانی محمد رضا حیدری و تهیه کنندگی امیر حسین عالی از اول آذرماه ساعت ۱۹ در سالن اصلی تالار محراب روی صحنه رفته است.

در این اثر نمایشی  علی هیهاوند، مسعود اسفندیاری، محبوبه تفضلی، مرجان بهرامی، داوود سلیمانی، مهدیه جلم بادانی، محمد برزویی و محمدرضا حیدری به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش «مهره پنجم» از ۱ تا ۱۸ آذر ماه درسالن اصلی تالار محراب واقع در خیابان ولیعصر خیابان امام خمینی (چهارراه سپه) میزبان علاقه‌مندان به هنر نمایش است.

کد N1045417

وبگردی