آفتاب
رشاد:

گاهی مصادیق مستحبات مشمول اخلاق می‌شوند

گاهی مصادیق مستحبات مشمول اخلاق می‌شوند

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر حقوق را الزام‌آور و ضروری بدانیم که ترک آن عقاب آور است؛ باید بررسی شود که مندوبات تشریعی می‌تواند جزء حقوق و یا فقه باشند در این میان نیز رابطه میان عبد و رب و فقه حیث الزامی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، حجت الاسلام والمسلمین علی رشاد در یادواره علمی مهاجر الی الله، ناصر قربان نیا با محوریت فقه، حقوق و اخلاق روز گفت: مرحوم دکتر قربان‌نیا به بررسی رابطه میان اخلاق و ارزش‌ها با فقه و حقوق می‌پرداخت و به نوعی دغدغه وی پرداختن به این موضوع بود و در این‌باره آثار زیادی از ایشان بر جای مانده است.

وی تصریح کرد: یکی از سوالاتی که در حوزه فقه و اخلاق وجود دارد این است که مستحبات و مندوبات در زمره فقه و یا در زمره اخلاق است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم قضایی را که در فقه مورد بحث قرار می‌گیرد در برخی از آن‌ها دقت کنیم فقه را در مقابل آداب و اخلاق قرار بدهیم بسیاری از مصادیق مستحبات مشمول اخلاق می‌شوند و اگر آن را جدا کنیم بسیاری از فقه جز آداب خواهد شد پس نمی‌توان از هم جدا کرد. مجموعه قضایای دینی به گزاره‌ها و آموزه‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند که گزار‌ه‌ها شامل اعتقادات و علم دینی هستند بر این اساس آموزه‌ها نیز به بایدها و نبایدها تقسیم می‌گردند.

مدیر حوزه علمیه تهران گفت: اگر حقوق را الزام آور و ضروری بدانیم که ترک آن عقاب آور است باید بررسی شود که مندوبات تشریعی می‌تواند جزء حقوق و یا فقه باشند در این میان نیز رابطه میان عبد و رب و فقه حدیث الزامی دارد. باید مستحبات را مورد بررسی قرار دهیم که در کدام دسته قرار می‌گیرد و الزام‌آور خواهد بود یا نه.

استاد ناصر قربان نیا، محقق گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دارای آثار ارزشمندی همچون حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه، در جستجوی حق و عدالت، بازپژوهی حقوق زنان بوده است که در این جلسه به برخی از آثار وی اشاره شد.

انتهای پیام

کد N1044958

وبگردی