آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

دانشیار دانشگاه اصفهان: بعید است روسیه به مواضع ترکیه حمله نظامی کند

دانشیار دانشگاه اصفهان: بعید است روسیه به مواضع ترکیه حمله نظامی کند

یک دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: احتمال حمله نظامی روسیه به مواضع ترکیه به دنبال ساقط شدن یک فروند جنگنده روسی در خاک سوریه توسط ارتش ترکیه بسیار بعید است اما بدون شک این اتفاق به شکل قابل توجهی بر مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور تاثیر خواهد گذاشت.

علی امیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان افزود: بدون شک این اتفاق به شکل قابل توجهی بر مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور تاثیر خواهد گذاشت اما احتمال جنگ نظامی میان دو کشور بسیار پایین و حتی بعید خواهد بود.

او با اشاره به مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور در سال‌های گذشته و پیش‌رو افزود: جهان بر پایه مناسبات متقابل استوار است و این به این معنا است که هر گونه تغییر در مواضع روسیه در قبال ترکیه، موقعیت تجاری و اقتصادی روسیه را نیز تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد؛ بر اساس آمارها در حال حاضر حجم تجارت دو کشور 32 تا 35 میلیارد دلار در سال برآورد شده است این در حالی است که قرار بود دو کشور سطح مبادلات تجاری را تا سال 2020 به رقم یکصد میلیون دلار در سال برسانند؛ هم‌چنین روسیه متعهد بود با پول خود یک نیروگاه هسته‌ای به ارزش 20 میلیارد دلار در خاک ترکیه بسازد و در مقابل از این کشور برق دریافت کند اما بدون شک واقعه اخیر بر تمام این تصمیمات سایه خواهد انداخت.

این دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان اختلاف مواضع ترکیه و روسیه در قبال دولت بشار اسد و تروریست‌های بین‌المللی را مورد توجه قرار داد و گفت: روسیه با اقدامات ضدتروریستی خود در خاک سوریه بر خلاف ترکیه بارها حمایت خود از دولت اسد را اعلام کرده و برای سرنگونی تروریست‌های بین‌المللی ساکن در خاک این کشور جنگنده‌های نظامی خود را مورد استفاده قرار داده است.

امیدی ادامه داد: روستاهای ترکمن‌های سوری ساکن در تپه‌های لاذقیه از دید اسد و دولت روسیه مامن تروریست‌های بین‌المللی هستند و روسیه بر اساس اصل دفاع پیش‌دستانه حملات خود به این نواحی را مجاز می‌داند. این در حالی است که ترکیه نسبت به ترکمن‌های سوری و حملات روسیه در قبال آن‌ها حساس است؛ به هر ترتیب تساهل و تسامح ترکیه در قبال مواضع اقتصادی داعش بازارهای این کشور را به محلی برای فروش نفت تروریست‌ها تبدیل کرده است و داعش در قبال فروش نفت به واسطه‌های فعال در بازارهای سیاه در این کشور همواره در تامین تدارکات مورد نیاز خود موفق بوده است.

وی بار دیگر با بیان این که حمله جنگنده F16 ترکیه به سوخو 24 ارتش روسیه به وقوع جنگ نظامی میان دو کشور منجر نخواهد شد، خاطرنشان کرد: با این حال بدون شک روسیه از این پس قدرتمندانه‌تر از گذشته و با همه توان خود در برابر تروریست‌ها در منطقه خواهد ایستاد و انتظار می‌رود ائتلاف منطقه‌یی این کشور با ایران و سوریه نیز مستحکم‌تر از گذشته شود.

این دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان درباره احتمال ورود ناتو به این جریان خاطرنشان کرد: ترکیه خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده ناتو در خصوص مناقشه ایجاد شده میان این کشور و روسیه شده با این حال باید توجه داشت که غرب به ویژه پس از حوادث اخیر تروریستی پاریس ائتلاف نانوشته اما محکم‌تری را با روسیه ایجاد کرده است به طوری که فرانسوا اولاند برای همکاری با روسیه در حمله به تروریست‌ها اعلام آمادگی کرده است.

انتهای پیام

کد N1044532

وبگردی