آفتاب
امام جمعه اهل سنت چابهار در گفتگو با مهر:

نمی توان کسی که بنیاد اسلام را قبول دارد تکفیر کرد

نمی توان کسی که بنیاد اسلام را قبول دارد تکفیر کرد

مولوی عبدالرحمن ترنج زر امام جمعه اهل سنت چابهار گفت: هر مسلمانی عضو هر مذهب یا فرقه اسلامی که باشد اگر اصول دین را قبول داشته باشد نمی توان او را تکفیر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، جریان تکفیر موضوعی است که امروزه نه تنها دامن جهان اسلام بلکه دامن جهان غرب را هم گرفته است. تکفیری ها امروزه در غالب نیروهای تندرو مانند داعش به تکفیر همه عالم و مردم جهان چه مسلمان و چه غیر مسلمان می پردازند. همچنین در پی این فتاوا دست به اقدام خشونت آمیز و کشتار افراد بی گناه در اقصا نقاط جهان می زنند.

اما به راستی تکفیر چیست و اندیشه تکفیری چگونه تفکری است؟ می دانیم که کلمات کفر و کافر در قرآن نیز به کرات آمده است. مسأله این است که نگاه قرآن به مسأله کفر چه تفاوتی با نگاه جریان های تکفیری دارد و تکفیری ها چگونه با برداشتی سطحی و ظاهری از آیات قرآن جنایات خود را توجیه می کنند. در این باره گفتگویی انجام دادیم با امام جمعه اهل سنت چابهار که در پی می آید؛

مولوی عبدالرحمن ترنج زر امام جمعه اهل سنت مسجد زین العابدین(ع) چابهار درباره مفاهیم کفر و تکفیر در قرآن گفت: اسلام برنامه زندگی از جانب خداست و کسی که به این برنامه اعتقاد داشته باشد و اقرار کند مسلمان است. بنیاد اسلام بر ۵ چیز گذاشته شده است؛ شهادتین؛ نماز و روزه، حج و زکات است کسی که اینها را باور داشته و به آنها اقرار کند به او مسلمان گفته می شود.

وی افزود: هر مسلمانی عضو هر مذهب یا فرقه اسلامی که باشد، نباید او را تکفیر کرد. اگر کسی اصول دین یعنی توحید، نوبت و معاد را قبول داشته باشد نمی توانیم او را تکفیر کنیم اما متاسفانه تکفیری ها اگر فردی نماز و روزه و حج را هم انجام بدهد قتل و غارتش می کنند و برعکس در مقابل آنهایی که در واقع دشمن اصلی اسلام هستند مانند اسرائیل، هیچ عکس العملی نشان نمی دهند.

مولوی ترنج زر در ادامه گفت: ابو حنیفه می گوید که کسی که بنیاد اسلام یعنی همان نماز، روزه، حج و زکات را انجام دهد مسلمان است. به فرض مثال فردی اگر ۹۹ درصد از صفاتش غیر اسلامی و کفر باشد اما یک درصد از صفاتش اسلامی باشد کسی حق ندارد او را تکفیر کند. اهل قبله را نمی توانیم تکفیر کنیم. هر فردی که شهادتین را خواند وقتی اگر بمیرد مومن و مسلمان است.

وی با بیان اینکه صفت کفر به کسی اطلاق می شود که منکر قرآن و اصول دین باشد، گفت: اما اگر فردی قواعد یک مذهب را قبول نداشته باشد از اسلام خارج نمی شود بلکه از مذهب خارج می شود. مذاهب برای خودشان دلایلی دارند و محترم اند. به فرض مثال فردی اگر مسلمان باشد و اصول و بنیاد را قبول داشته باشد، هر مذهبی که داشته باشد تکفیر کردن او ممنوع است. اگر فردی مسلمانی را کافر بگوید همان که این سخن را می گوید کافر می شود چرا که دارد فردی که شهادتین را گفته و قبول دارد تکفیر می کند.

امام جمعه چابهار در پایان گفت: در منطقه ما یعنی چابهار ما زیر فشار این گروهها هستیم.به دلیل همین مسئله که ما حنفی هستیم و جلوی تفکر وهابیت ایستاده ایم، بسیار زیاد زیر فشار هستیم و حتی به بنده هم حمله شد و می خواستند که من را ترور کنند. ما معتقدیم که افراط و تفریط در هیچ مذهبی جایزه نیست هر چند متاسفانه امروز شاهد آن هستیم.

کد N1044415

وبگردی